M

Moej

Jag och min pålla älskar "trickträning", men jag vet inte riktigt vad vi ska testa nu. Någon som kan beskriva hur man lär hästen någon konst / trick?

Och ja, Vi har superbra kommunikation och hon ser mig som ledare, och har förtroende för mig, så det är inga problem.

Sv: diverse

Sök på klickerträning på nätet eller gå in på hund och fråga om klickerträning och inlärning av tricks.

Du kan lära honom rulla ut en matta (en sån lång)

Först så lägger du ut mattan med godis på som han får gå och plocka.

Sen lägger du godisen så han får putta lite på mattan för att komma åt osv osv tills han fattar att han ska rulla ut mattan helt (rulla ut röda mattan åt matte :p )

Hmmm jag tränade lite trick med Vicke idag.

Man pekar på en spann och säger "ta den" Vicke tar spannen i munnen och lyfter den så att jag kan ta den. Då säger jag "tack" han förväntas släppa spannen så att jag kan ge honom en godís.

Det här tricket börjar man träna så här, ta ett föremål som hästen kan bita i och grjsa litet kring nosen, locka etc. När hästen nosar på det eller biter tag ge beröm och sedan en liten godisbit. ( Med klicker gör ett klick och sedan en liten godosbit).

Efter ett tag biter hästen i saker som du sträcker fram. Nu lägger du till ett kommandoord som tex det jag använder "ta den". Efter ett par träningstillfällen kan du strunta i klickern.

Pröva att lägga saken på marken och säg kommandoordet när hästen nosar i närheten eller biter tag ge beröm/klick.

När hästen kan detta börja peka på den sak du vill att hästan ska ta...här kan man lägga upp flera olika saker tex en dunk, en spann och tex en gammal frottehanduk. Peka och säg tex " Spann Ta Den!".

Ge inte upp väldigt många hästar lär sig snart vilken sak du menar och dessutom får dom ledtråd av när du pekar.

Det är smidigt att lära hästen släppa saken också tex genom att plocka ut den ut hästmunnen och säga "loss"..

Detta trick kan komma till kommersiell användning tex om du vill tjäna extra pengar, lär hästen ordet för plånbok eller handväska....Ingen kommer tro att du lärt hästen att ta gamla damers väskor etc och du blir rik som ett troll bara av att stå och väsa i mungipan till din häst följande mening:

" Tanten....väskan...TA DEN!!"

/KT

Senast ändrad:

Någon som vet något sätt att lära hästen t.e.x stegra, buga, sitta eller ligga ?

KungTulle skrev:
Detta trick kan komma till kommersiell användning tex om du vill tjäna extra pengar, lär hästen ordet för plånbok eller handväska....Ingen kommer tro att du lärt hästen att ta gamla damers väskor etc och du blir rik som ett troll bara av att stå och väsa i mungipan till din häst följande mening:

/KT

Hahahhaa :rofl: :rofl:

KungTulle skrev:

/KT

:rofl: :rofl: :rofl:
Är det du som har lärt min häst det? :mad: :D
Jag hade barnridning mitt på stan när det var något sorts arrangemang av hushållssällskapet med massor av tanter. En trevlig liten dam kom fram och pratade med mig, hon var så upptagen av att pladdra om hennes barnbarn som var hästintresserad att hon inte märkte hur min häst började smyga sig närmare henne. Hux flux så bet han tag i hennes handväska och behöll den i munnen. Tanten märkte ingenting och jag försökte hålla masken medan jag diskret satte tummen i mungipan på Ofsi så han skulle släppa taget. :o

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 695
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
354
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar