Sv: diverse
Hmmm jag tränade lite trick med Vicke idag.
Man pekar på en spann och säger "ta den" Vicke tar spannen i munnen och lyfter den så att jag kan ta den. Då säger jag "tack" han förväntas släppa spannen så att jag kan ge honom en godís.
Det här tricket börjar man träna så här, ta ett föremål som hästen kan bita i och grjsa litet kring nosen, locka etc. När hästen nosar på det eller biter tag ge beröm och sedan en liten godisbit. ( Med klicker gör ett klick och sedan en liten godosbit).
Efter ett tag biter hästen i saker som du sträcker fram. Nu lägger du till ett kommandoord som tex det jag använder "ta den". Efter ett par träningstillfällen kan du strunta i klickern.
Pröva att lägga saken på marken och säg kommandoordet när hästen nosar i närheten eller biter tag ge beröm/klick.
När hästen kan detta börja peka på den sak du vill att hästan ska ta...här kan man lägga upp flera olika saker tex en dunk, en spann och tex en gammal frottehanduk. Peka och säg tex " Spann Ta Den!".
Ge inte upp väldigt många hästar lär sig snart vilken sak du menar och dessutom får dom ledtråd av när du pekar.
Det är smidigt att lära hästen släppa saken också tex genom att plocka ut den ut hästmunnen och säga "loss"..
Detta trick kan komma till kommersiell användning tex om du vill tjäna extra pengar, lär hästen ordet för plånbok eller handväska....Ingen kommer tro att du lärt hästen att ta gamla damers väskor etc och du blir rik som ett troll bara av att stå och väsa i mungipan till din häst följande mening:
" Tanten....väskan...TA DEN!!"
/KT