Div III-fråga

Lilla_Gubben

Trådstartare
Jag har blivit tillfrågad att vara med i div 3-laget i vår, men jag funderar på en sak, visst räcker det väl att man startar själva lagklassen, man behöver väl inte rida förklassen också (eller det kanske inte ens är förklass i dressyr, är mest hemma på hoppbanan). Försökte läsa regler, där stod det något att lagryttare måste göra en individuell start, så jag blev lite förvirrad. Vi kommer inte ha någon form av laguttagning, då vi inte har ryttare till det, utan vi skrapar nog ihop någon form av lag, ev med hjälp av ridskoleekipage.
Anledningen att jag undrar är att jag tror min häst ruttnar av att gå och vänta, han har viss begränsning i sin energi... De få starter han har gjort, har bara varit en om dagen.

Jag har blivit tillfrågad att vara med i div 3-laget i vår, men jag funderar på en sak, visst räcker det väl att man startar själva lagklassen, man behöver väl inte rida förklassen också (eller det kanske inte ens är förklass i dressyr, är mest hemma på hoppbanan). Försökte läsa regler, där stod det något att lagryttare måste göra en individuell start, så jag blev lite förvirrad. Vi kommer inte ha någon form av laguttagning, då vi inte har ryttare till det, utan vi skrapar nog ihop någon form av lag, ev med hjälp av ridskoleekipage.
Anledningen att jag undrar är att jag tror min häst ruttnar av att gå och vänta, han har viss begränsning i sin energi... De få starter han har gjort, har bara varit en om dagen.

Nej, du behöver inte starta förklassen. :)

Vad jag förstått det så startar alla i laget individuellt i en klass. Resultaten räknas sedan in i lagklassen. Så även om du rider endast en klass så kan du kommer placerad både individuellt och i laget. Detta till skillnad från hoppningen där lagklassen inte ger några individuella placeringar.

Den individuell starten menas i lagklassen, att du måste anmäla dig individuellt där. Förr kunde en starta bara som lagmedlem och inte slåss om de individuella placeringarna.
Angående förklass så finns det ibland men inte alltid i dressyren, brukar nog bero lite på distriktet och hur mn starter de brukar vara. Jag vet att vissa lag hade som krav att rida förklassen för att sedan välja vilka som skulle rida i laget. Det verkar ju dock inte aktuellt för er klubb.

@RostKaptenen Nuförtiden kan man inte välja lagmedlemmar efter förklassen eftersom den definitiva listan ska vara uppe 20 dagen innan. Tror jag i alla fall. Eller så kan man det, pga att det är reserverade platser för lagen, men jag tycker att det vore lite konstigt.

@RostKaptenen Nuförtiden kan man inte välja lagmedlemmar efter förklassen eftersom den definitiva listan ska vara uppe 20 dagen innan. Tror jag i alla fall. Eller så kan man det, pga att det är reserverade platser för lagen, men jag tycker att det vore lite konstigt.
Nej det är mycket möjligt! Vet bara att det var så "förr" när jag red i olika divisioner. Kan ju säkert skilja mellan olika distrikt också.

Enda du "måste" rida är lagklassen :) Förklassen är frivilligt och räknas inte i poängen för laget.

En del klubbar har en förklass för dem som vill "känna" på banan en gång innan det gäller så att säga. Däremot tror jag att de flesta lagklasser också har individuell placering, men anmälan går automatiskt.

Supertack för alla svar, så om jag förstått det hela rätt, så räcker det med att rida lagklassen men jag måste anmäla mig till den själv?!?

Spinner vidare på en Div3-fråga, ang uppklassning. Det står i reglerna att ekipaget inte får ha startat LA, gäller det P&R/programridning/klubbis, eller bara officiell tävling? Nån som vet?

Spinner vidare på en Div3-fråga, ang uppklassning. Det står i reglerna att ekipaget inte får ha startat LA, gäller det P&R/programridning/klubbis, eller bara officiell tävling? Nån som vet?

Det gäller bara officiell tävling, allt annat är "träning" i Svrf's ögon. Och man får inte ha startat LA de senaste 24 månaderna, eller hur?

Liknande trådar

F
Dressyr Hjälp mig att tolka nedanstående (Västra Götaland distrikt): Ekipaget Ekipage får inte ha startat i LA och uppnått 62% eller mer...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama