div i dressyr?

E

Eliii

Jag måste bara få en sak uträtt en gång för alla. Det finns ju div 1, 2, 3. Är det så att man tävlar olika svårighetsgrader eller är det bara för att hålla koll på de olika "lagen"? och isåfall, måste man börja på den lättaste? tacksam för svar!

Sv: div i dressyr?

Det är olika svårighetsgrader i de olika div.

(I Västmanland på stor häst går div 3 i LB:3, div 2 i LA:3 och div 1 i LA:4 för 3 ryttare och Msv B:3 för 1 ryttare. Om jag nu kommer ihåg rätt :D. Klasserna i de olika div. varierar mellan distrikten).

div 3 måste vara typ samma som bohuscupen? Det tror jag går i LC:1 och LB:1
Div 2 går i LB:1 och LA:1
Div 1 Går väl i något lagtävlan program?
Rätta mig om jag har fel!

I Södermanland stor häst, går Div 1 i LA:6 & MsvB:3 (2 ryttare i varje).
Jag tror att div 2 går i LB & LA, och div 3 i LB.
Div 1 & 3 rids på våren och div 2 på hösten.

För mer info kolla ditriktets hemsida.

Vad de olika divisionerna innehåller hittar du på Södermanlandsdistriktets hemsida. Det skiljer sig åt mellan distrikten.

Stockholm har många goda ekipage så vi har valt ngt högre nivå:
Div 1 i endast MsvB-klasser.
Div 2 i endast LA-klasser.
För Div 3 minns jag inte riktigt vad som gäller.

Finalen brukar gå i en högre klass inom samma nivå än grundomgångarna. T ex som i Div 1: MsvB2 el B1 i grundomgångarna, MsvB3 el B4 i finalen.

Vi har också många lag, så endast tre ryttare per lag.

Man måste inte börja på någon speciell nivå, eller på något vis kvala, utan anmäler sig till den svårighetsgrad man har lag för. Lämpligt är ju bara att lagdeltagarna är befästa på den nivån de ska tävla.

Andra lagtävlingar:

Lag-DM går i Stockholm också i MsvB-någonting.

Lag-SM (som är nationellt/elit, övriga ovan regionala tävlingar) går i MsvA, dvs St:George med nödvändig kvalifikation för nationell tävling.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka