distansköplagen gäller den hästar?

foderponny

Trådstartare
har sålt en (momsad, via företaget) häst som ska hämtas/levereras i Maj.
Nu vill köparen backa ur och hänvisar till distansköplagens ångerrätt. Jag har sålt hästen "osett" - gäller distansköplagen hästar? Försöker googla men hittar inte ...
 
Sv: distansköplagen gäller den hästar?

Om man läser Konsumentverkets sida och deras inledningen till Distansköplagen säger den:
---
Lagen gäller
Distansavtal
När du handlar på postorder, från tv-shop, via internet eller av en telefonförsäljare.

Hemförsäljning
När det ringer på dörren hemma och du köper något av en försäljare på stående fot. Lagen gäller också när du köper något av en försäljare som är utanför sitt fasta försäljningsställe. Till exempel på så kallade Home Parties, på din arbetsplats, på ett tåg, på sjukhus eller någon annanstans där du kan ha svårt att komma undan försäljaren.

Finansiella tjänster
Lagen gäller även finansiella tjänster. Till exempel om du tecknar en hemförsäkring via Internet.
---
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--och-hemforsaljningslagen/

Att köparen väljer att ta hästen osedd är ju en helt annan sak.
 
Sv: distansköplagen gäller den hästar?

Dvs när du köper nåt som det inte finns någon faktisk möjlighet att titta på innan köpet? En häst kan man ju "alltid" åka och titta på.
 
Sv: distansköplagen gäller den hästar?

För att omfattas av distans- och hemförsäljningslagen skall det röra sig om ett distansavtal (bla.).

Definitionen av ett distansavtal är ett avtal som "ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans."

Det är således näringsidkarens "organiserade system" som blir avgörande. Typiska organiserade system är just som nämnts internethandel, postorder, telefonförsäljning etc. Dvs där affärsidén är uppbyggd kring att handel ska ske på distans och inte öga mot öga.

Jag tvivlar på att TS har sin verksamhet organiserad på det viset.
 
Sv: distansköplagen gäller den hästar?

Nej det är inte avgörande, lagen kom till när det var vanligt med "dammsugar-försäljare" som knackade på hemma hos dig och visade upp sin produkt i ditt hem och prånglade på dig den.
 
Sv: distansköplagen gäller den hästar?

Nej det är inte avgörande, lagen kom till när det var vanligt med "dammsugar-försäljare" som knackade på hemma hos dig och visade upp sin produkt i ditt hem och prånglade på dig den.

https://lagen.nu/2005:59
Lagens tillämpningsområde gäller för både distansavtal och hemförsäljningsavtal. Om du kollar lagens definitioner av dessa ser du att det krävs en organisering bakom båda avtalstyperna. Vad som är avgörande är lagtexten, eventuella förarbeten som domstolarna tar hänsyn till och prejudikat. Vad Saigon skriver är riktigt, och TS kommer sannolikt inte att passa in under denna lag. Istället kommer KöpL bli tillämplig.
 
Sv: distansköplagen gäller den hästar?

Om hon har sålt hästen i egenskap av juridisk person (näringsidkare) och köparen är konsument, så är det KKL som blir tillämplig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp