Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Bilden går inte att se. Hade varit roligt som jämförelse.
Min häst är ingen elithäst. Men det är intressant det här med måttband kontra verklig vikt. Veterinären mätte med måttband för att kunna dosera medicin och fick då att hon skulle väga 500 kg. Dagen efter vägdes hon på klinik och den verkliga vikten var 451 kg
Det diskuteras i en tråd på islandshäst om ryttarvikt, hur viktbärande (islands)hästar är.
Är det 75 kg som är ryttarens minimivikt vid VM? Andra tävlingar?
Detta är ingen distanshäst men en galoppör, som enligt viktmåttband vägde under 400 kg.
Minimivikten ligger på 75 kg vid mästerskap och vissa andra ritter.
Det där med viktmåttband är ju alltid lite lurigt, min gamling ska enligt måttband väga 50 kg mindre än vad han gör på våg. På våg pendlar han mellan 470-490 beroende på hur tjock han är...På måttband 420-440. Ser just nu ut såhär 490 kg, 20 år, 152 cm, arabvalack. Tävlas ej aktivt i distans längre.
Häst nr 2 är en varmblodsvalack f.2004 157 hög. Tävlas T80. Väger 450 kg på våg och betydligt mindre på måttband(kommer ej ihåg exakt hur mkt)
När han vägdes senast så såg han ut såhär, 450 kg.
Inga elithästar dock Mest viktmåttbandets osäkerhet...
Någon måste väl banden stämma på, häst 1 vägde jag ca 1 gång i månaden i 1.5 år så honom är jag ganska säker på. Visst finns det variationer på vågar också och om hästen har skiti/kissat innan och liknande men bandet har alltid varit lägre.
Hundträning Det är jättekul och på min nivå är det ju även väldigt enkelt att få till att träna. Har alltid dummies eller bollar med mig i fickan på...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.