Hoobes

Trådstartare
Har tänkt börja tävla i vår, och kikat runt på lite tävlingar och läst i FIPO och vad jag kunnat komma över, och har hittat distanstävlingar för islandshästar, men har inte hittat vad det egentligen innebär, mer än att jag förstår att man ska rida långt på så snabb tid som möjligt. Men kan någon förklara mer i detalj, tyckte det lät intressant att göra något annat än de "vanliga" gångartstävlingarna......

Sv: Distans

Har själv funderat på distans, men inte kommit till skott. Jag precis som du tycker man kan göra så mycket annat med sin isis än just gångartstävlingar där dom bara springer runt runt...
Är oxå nyfiken på om det är någon som vet nåt.
Vem vet, vi kanske ses på en distantävling?? :banana:

Jag har med börjat fundera på att stara en distans. Men jag funderar på om man inte kan starta en vanlig, dvs inte endast för isläningar?

Eller är det mot ngr regler???:crazy:

Jag ska börja med distans om något år. Tycker som du att det känns som ett roligt komplement till de vanliga tävlingarna. Skulle inte göra det främst för att vinna utan för utmaningens skull. Vem vet, kanske blir min nästa häst en arab om jag fastnar i "distansträsket" :p.

Distans är som du skriver, rida långt så snabbt som möjligt, men hästen måste ha under 60 i puls när du går i mål Jag har bara hittat "korta" distanser (under 2 mil) för enbart islandshästar. Jag har ridit 2 och 4 mil med min islandshäst på "vanliga" tävlingar, dvs med andra raser.

Rider du "vanlig" distans så kan du rida PP (prova på) CR (clear round) eller T (tävling) PP brukar finnas på 2 mil och jag kan rekommendera att man rider en sån innan man ger sig ut på längre. På PP har du längre tid på dig. Sen blir tiden kortare för CR (brukar iof inte finnas på 2mil) och ännu kortare för T (tror jag). För att få rida T måste du ha ridit ett visst antal CR och mil. Rider du 4 mil eller mer är det även obligatorisk vila i mitten samt vet.kontroll.

Nackdelen med islandshästar är att de har tjock hud vilket gör att värmen transporteras ut saktare än tex hos en arab vilket gör att pulsen går ner saktare. Men jag tror att maxpulsen brukar vara 60 på distanser för enbart isisar också.

Lycka till! :banana:

Distans är som du skriver, rida långt så snabbt som möjligt, men hästen måste ha under 60 i puls när du går i mål Jag har bara hittat "korta" distanser (under 2 mil) för enbart islandshästar. Jag har ridit 2 och 4 mil med min islandshäst på "vanliga" tävlingar, dvs med andra raser.

Rider du "vanlig" distans så kan du rida PP (prova på) CR (clear round) eller T (tävling) PP brukar finnas på 2 mil och jag kan rekommendera att man rider en sån innan man ger sig ut på längre. På PP har du längre tid på dig. Sen blir tiden kortare för CR (brukar iof inte finnas på 2mil) och ännu kortare för T (tror jag). För att få rida T måste du ha ridit ett visst antal CR och mil. Rider du 4 mil eller mer är det även obligatorisk vila i mitten samt vet.kontroll.

Nackdelen med islandshästar är att de har tjock hud vilket gör att värmen transporteras ut saktare än tex hos en arab vilket gör att pulsen går ner saktare. Men jag tror att maxpulsen brukar vara 60 på distanser för enbart isisar också.

Lycka till! :banana:

Även om detta inte var riktat till mig, bugar och bockar jag! :) Måste man vara medlm i ngn distansklubb eller det räcker med SvRF?

Även om detta inte var riktat till mig, bugar och bockar jag! :) Måste man vara medlm i ngn distansklubb eller det räcker med SvRF?

Det var så lite så :D

Du måste vara medlem i en klubb som är ansluten till svenska ridsportsförbundet, men det behöver inte vara en "distansklubb". Men det kan ju vara kul om det finns fler likasinnade.

Dessutom krävs ju grönt kort och ryttarlicens.

Vad jag hört så är väl SIF på god väg in i SvRF och det kommer krävas Grönt Kort även för oss med isisar. Men har inte någon koll alls på när detta skulle inträffa. Hittade någon distans för islandshäst i Alingsås i höst, så ska någon dit kanske vi ses!!!

Drar liv i en gammal tråd=)

Jag funderar på att tävla någon distans i sommar
PP, och CR det klarar de flesta raser och hästar som rids vanligt.
CR brukar vara något på 5 mil och 5 mil och under tycker jag är lagom som inte direkt satsar hårt inom tävlingsgrenen=)

Men man får se så vacker natur och får tillgång till underbara ridvägar och trevligt folk ute på tävlingarna!

För att tävla måste du ta grönt kort vilket är superlätt så det är bara att boka tid på en ridklubb som är ansluten till svenska Ridsportsförbundet och skriva.

Så måste du vara medlem i en klubb som är ansluten till svenska ridsportsförbundet och det är fritt att välja klubb=)

Jag tävlar vanlig distans där det är alla möjliga raser, tycker det är så tråligt att tävla med bara islandshästar. Man vill jukomma ut och möta annat folk och raser=)
Det som är så bra med distans, alla raser och folk är varmt välkomna=)

Jag och min man skall köra vår första " prova på" den 1/4 på två av våra islandshästar. Skall rida rillsammans med några vänner som rider på sina travare( varav den ena har tävlat åtskilliga distanstävlingar) så vi hoppas på lite draghjälp från dem. Jag tror att vi kommer få " blodad tand"

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: igbest
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka