Diskriminerande tycker jag...

S

Solafekub

men jag kanske bara är petig? Länkar till den här tråden, då jag tycker att den tar upp ett ganska intressant ämne, nämligen regeringens "Handslaget" som förser ridsporten med många miljoner kronor i bidrag. Men dom pengarna ser minsann inte vi westernryttare röken av (och inte islandshästryttarna heller!) vilket jag tycker är riktigt dåligt! Varför skulle inte vi få del av regeringens bidrag? :confused:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=639903

Ganska diskrimerande tycker jag, både vi och islandshästryttarna har många medlemmar, många seriöst satsande ryttare och stora tävlingar. Vi är inte mindre seriösa, bara för att vi inte är anslutna till Riksidrottsförbundet! :mad:

Sv: Diskriminerande tycker jag...

Har inte hunnit läsa så mycket om detta ännu, men spontant JA, det verkar vara orättvist.

Men det är det i regel alltid... Ska förska läsa lite mer på detta för att komma med bättre kommentarer

jo, det är orättvist....(svenska avundsjukan vaknar nu) hihi

men jag tycker att detta är en bra början.....
kanske blir det till fler senare:idea:

det står ju så här=

Den 1 april 2006 är det dags för intresserade klubbar att söka ifrån de nya Handslagspengarna.
- Vi tar emot ansökningar fram till den 31 augusti, berättar Lillemor som ser fram emot alla ansökningar som förväntas in.
- Det är otroligt roligt och inspirerande att läsa om alla klubbars idéer på aktiviteter de vill genomföra.

så, det är väl fritt för alla att söka hoppas jag

annars får vi väl fråga var western och islandsryttarna finns företrädna

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag förstår (utan att ha läst all information) så är det regeringen som gett Riksidrottsförbundet i uppdrag att fördela pengarna på sina medlemmar.

Är man då inte medlem så blir det inga pengar!

Har för mig (viss reservation för taskigt minne...) att WRAS själva beslutade att INTE gå med i Riksidrottsförbundet när WRAS bildades, för att man tyckte att RF hade för höga krav på sina föreningar, då kan man ju inte komma och gnälla i efterhand för att man inte får del av fördelarna heller.

Om jag minns rätt, så visst är det tråkigt, men självförvållat...

För några år sedan var det ju prat på att gå med, men då fick man inte eftersom det redan fanns en anslutet rida-häst-förbund (Ridsportsförbundet), och då menade man att de båda förbunden borde gå ihop istället. Tyvärr blev det en del käbbel som man inte kunde komma överens om, bla hjälm för ungdomar på tävlingar, så det hela rann ut i den berömda sanden.

Ang. pengarna, så är väl ett problem att western liksom isis i huvudsak bygger på att folk har sina egna hästar som de rider och tränar, medan engelskridningen på ett helt annat sätt är centrerat kring ridskolorna.

/Ida

sarma skrev:
För några år sedan var det ju prat på att gå med, men då fick man inte eftersom det redan fanns en anslutet rida-häst-förbund (Ridsportsförbundet), och då menade man att de båda förbunden borde gå ihop istället. Tyvärr blev det en del käbbel som man inte kunde komma överens om, bla hjälm för ungdomar på tävlingar, så det hela rann ut i den berömda sanden.

Ang. pengarna, så är väl ett problem att western liksom isis i huvudsak bygger på att folk har sina egna hästar som de rider och tränar, medan engelskridningen på ett helt annat sätt är centrerat kring ridskolorna.

/Ida

Det var inte vad jag hörde, men om det bara var för några år sedan kan ju frågan ha kommit upp igen??

Förstår inte riktigt varför privathästar skulle vara ett problem?
Klubbarna borde ju tex kunna ansöka om pengar för att flyga hit nån bra tränare och låta ungdomarna i klubben få en bra clinic till kraftigt reducerat pris?
För det var väl främst ungdomsidrott pengarna skulle användas till, och det måste ju inte innebära ridskola.

Nu ska jag göra ett försök att tänka efter... Det är ca tio år sedan jag började med western, och de senaste 4½ åren har jag bott för långt bort för att vara riktigt uppdaterad om alla krumbukter. Så det är mer än fem, men mindre än tio år sedan, som det var prat på att gå med genom att gå ihop med SvRF.

Privathästar i sig är inget problem egentligen, mer än att det verkar rikta sig mer till ungar/ungdomar, och aktiviteter på en ridskoleanläggning. En westernförening har inga ridskolehästar att slänga upp dagisungar på, man har ofta ingen anläggning som man skulle kunna göra något med eller att bjuda in folk till.

Sedan så har det nu skrivits i tråden som det hänvisas till i början, att det krävs medlemskap i Riksidrottsförbundet för att över huvud taget få ansöka. Så det sket sig redan där :(

/Ida

lundborg skrev:
så, det är väl fritt för alla att söka hoppas jag

Nej, det är ju just så det inte är! Islandshästryttare och westernryttare får inte söka, det står ju klart och tydligt i den andra tråden!

så hopp-och dressyrryttarna (fälltävlansryttare också) "snor" pengarna?

jäkligt dåligt...:(

_jossan__ skrev:
så hopp-och dressyrryttarna (fälltävlansryttare också) "snor" pengarna?

jäkligt dåligt...:(

Ja, så skulle man kunna uttrycka det. Jag tycker att det egentligen inte borde vara så stelbent som det är, det borde inte spela någon roll att vi inte är medlemmar i Svenska ridsportsförbundet och dylikt. Det är ju fortfarande ridning, med huvudförbund, organiserad tävlingsverksamhet och så vidare. Och nog kunde vi också behöva bidrag...

Solafekub skrev:
Ja, så skulle man kunna uttrycka det. Jag tycker att det egentligen inte borde vara så stelbent som det är, det borde inte spela någon roll att vi inte är medlemmar i Svenska ridsportsförbundet och dylikt. Det är ju fortfarande ridning, med huvudförbund, organiserad tävlingsverksamhet och så vidare. Och nog kunde vi också behöva bidrag...
Huruvida vi är med i Svenska Ridsportförbundet eller inte saknar betydelse, likaså att det fortfarande är ridning, med huvudförbund, organiserad tävlingsverksamhet mm.

Kravet för att få pengar är att föreningen är ansluten till Riksidrottsförbundet, och det är vi inte. Tyvärr!!!:cry:

JHANA skrev:
Kravet för att få pengar är att föreningen är ansluten till Riksidrottsförbundet, och det är vi inte. Tyvärr!!!:cry:

Jo, men som jag förstod det, så kräver ju Riksidrottsförbundet att vi blir medlemmar i Svenska ridsportförbundet, om vi ska få ta del av några bidrag? :confused: Så vi kan ju inte bli medlemmar i Riksidrottsförbundet = inga bidrag...

Hur är reiningryttarna organiserade? Jag menar de får ju vara med i VM och borde väl iom det sortera under RF? Annars får man väl inte skicka ett landslag till VM? Om så är fallet kan man väl bli medlem i SRHA, som väl är de som är med i RF, och därigenom få del av pengarna...
Snälla ni som är ute i svängen mer än jag , rätta mig.

Grannklubben, med huvudinriktning FT har ansökt och fått pengar från Handslaget, de får hit en dressyrtränare från dressyreliten för att träna de juniorer som är med i elitlaget...
De har INGEN ridskoleverksamhet.

beror inte det på att dressyr och hoppning är de mest populäraste ridgrenerna här i Sverige?

cinnas skrev:
Hur är reiningryttarna organiserade? Jag menar de får ju vara med i VM och borde väl iom det sortera under RF? Annars får man väl inte skicka ett landslag till VM? Om så är fallet kan man väl bli medlem i SRHA, som väl är de som är med i RF, och därigenom få del av pengarna...
Snälla ni som är ute i svängen mer än jag , rätta mig.

Jo, men de reiningryttarna är ju som du skriver säkert medlemmar i någon annan reiningförening (SRHA, NRHA eller dylikt) och därmed är de väl med i SvRF (eller är det inte "bara" FEI förresten?) . Men som jag förstod det så är det väl inte enskilda medlemmar som kan ansöka om att få bidrag, utan klubbar/föreningar? Och hela westernklubbar kan ju inte bli medlemmar i SRHA (eller liknande!) för att få del av bidrag? :confused: Eller har jag snurrat ihop det nu? ;)

Carat skrev:
beror inte det på att dressyr och hoppning är de mest populäraste ridgrenerna här i Sverige?

Vad har det med saken att göra? :confused: Bara för att westernryttare och islandshästar inte är någon övervägande majoritet, så betyder det väl inte att vi automatiskt ska vara utan regeringens bidrag? :confused:

Solafekub skrev:
Vad har det med saken att göra? :confused: Bara för att westernryttare och islandshästar inte är någon övervägande majoritet, så betyder det väl inte att vi automatiskt ska vara utan regeringens bidrag? :confused:

Exakt!! DÅ är det diskriminering....

Solafekub skrev:
Jo, men de reiningryttarna är ju som du skriver säkert medlemmar i någon annan reiningförening (SRHA, NRHA eller dylikt) och därmed är de väl med i SvRF (eller är det inte "bara" FEI förresten?) . Men som jag förstod det så är det väl inte enskilda medlemmar som kan ansöka om att få bidrag, utan klubbar/föreningar? Och hela westernklubbar kan ju inte bli medlemmar i SRHA (eller liknande!) för att få del av bidrag? :confused: Eller har jag snurrat ihop det nu? ;)

Som jag förstått det så är det FEI reiningen som är med i SvRF.
SRHA är en svensk dotterförening till NRHA, och ingen av dessa har något medlemskap i SvRF, även om jag tror att SRHA har förhandlat om det.

Däremot finns det ju westernsektioner på vanliga ridklubbar som gått med som klubb i WRAS, och därför har medlemmarna där dubbelt medlemskap, både WRAS och SvRF.
Dom borde väl kunna ansöka om pengar?

JHANA skrev:
Som jag förstått det så är det FEI reiningen som är med i SvRF.
SRHA är en svensk dotterförening till NRHA, och ingen av dessa har något medlemskap i SvRF, även om jag tror att SRHA har förhandlat om det.

Däremot finns det ju westernsektioner på vanliga ridklubbar som gått med som klubb i WRAS, och därför har medlemmarna där dubbelt medlemskap, både WRAS och SvRF.
Dom borde väl kunna ansöka om pengar?

Det låter ju vettigt! :idea: Hur många såna där "westernsektioner" finns det förresten? Hemsida? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka