Diskbråck o vila, hur göra för att förebygga deppig hund?

Moonwalk

Trådstartare
Jag har en Jack russel-korsning på fem år. I måndags fick hon diagnosen diskbråck i nacken och ska hållas i stillhet. Hon tillbringar dagarna i en litet hörn av köket avgränsat med kompostgaller, tas ut ca fyra gånger per dag för att göra ifrån sig. Hon får metacam för smärtan/inflammationen.

Det är en väldigt livlig hund, hon har relativt lindriga symtom, går stelt med bakbenen och hade ont innan hon fick smärtlindring. Nu när hon inte har ont blir hon lätt stressig, flämtar och gnäller (har tråkigt, vill ut). Vi sitter oftast hos henne och läser en bok el. liknande, då lugnar hon ner sig ganska fort. Rastningen fungerar sådär eftersom hon har så mycket energi, det blir kort koppel (har sele).

Vad jag undrar med den här långa harangen är:

Är det någon som kan ge tips på stimulans så hon inte blir deprimerad på kuppen? Det får inte innebära någon som helst påfrestning på nacken så gömma godis i toarullar etc fungerar inte.

Är det någon som har erfarenhet av diskbråck hos hund får ni gärna berätta, vill veta allt!

Tack så länge,

Moonwak

Sv: Diskbråck o vila, hur göra för att förebygga deppig hund?

Men.. hur länge är det tänkt att hon ska ha det sådär? Bara nu en kort stund eller resten av hennes liv?

Vila är en vanlig behandling vid diskbråck som gett milda besvär. Främst ska hon vara så här i två veckor, men det kan bli upp emot åtta. Jag har kontinuerlig kontakt med veterinär och blir det ingen bättring inom två veckor eller att hon blir sämre så blir det operation. Hon har bra försäkring tack och lov.

Min sexåriga cocker spaniel drabbades av något som sannolikt var nackdiskbråck 25/2 i år. Hon är nu helt återställd (peppar, peppar!!!).

Skillnaden tycks vara att min stackars vovve hade så ont att hon inte ville röra sig mer än nödvändigt. Hon låg/satt mest i sin korg och följde med ut när hon behövde göra ifrån sig. Vände självmant direkt när hon var klar. Då fick hon vara hemma själv så gick jag längre med min andra hund.

Bara det att hon ibland valde att ligga för sig själv i korgen visar att hon hade mycket ont. Vanligtvis är hon slickad på mig 99% av tiden.

Först fick hon Rimadyl som hon skulle äta i tio dagar. Det kom att bli tre veckor. Efter ca en vecka var hon inte märkbart bättre och vi gick på återbesök. Vet konstaterade då att en del av smärtan troligen berodde på att hon spänt sig, så då blev det muskelavslappnande (Stetsolid) i fem dagar. Detta fick det hela att vända och hon blev sedan stadigt bättre. Efter ca tre veckor var hon helt återställd och jag slutade ge Rimadyl. Hunden fortsatte till min glädje att vara "som vanligt". Men det fick ta ett par månader innan hon fick vara lös och rejsa ute eller spåra.

Nu är allt som vanligt, utom att hon har sele istället för halsband. Det får hon fortsätta med resten av livet. Jag skall också skaffa ställning till mat/vattenskålarna.

Det var svinkallt när hon var sjuk, så jag gjorde en krage av en gammal vante. Min veterinär sa då att det var ok med tanke på väderleken, men annars är kylning bäst för diskbråck enligt de nya rönen. Men när det som då var -20 var det bra med täcke och krage, för annars kunde hon frysa, spänna sig och få mer ont därför. Nu är det ju varmt, så du skulle ju kunna göra en kylande krage av en kylduk.

Skulle det komma igen känner jag mig tveksam om jag vill operera. Det beror på lidande, prognos och konvalescens. Men jag hoppas på att det var en engångsgrej.

Vi har hundförbud på jobbet, men Dharma fick tillstånd att gå med när hon var som sämst. Då var hon nöjd - låg i en korg under mitt skrivbord. När hon av och till var bättre (det gick väldigt tydligt i skov) så kunde hon tugga på ben. Annars var det inte mycket till aktivering, men hon ville som sagt inte själv heller.

Vad skönt att höra att det kan bli bra! Hade din hund nervpåverkan? Min går ju lite "struttigt" och det gör mig lite nervös... Försöker intala mig att hon inte varit under behandling särskilt länge, bara fyra dagar, men det är svårt att sluta nojja.

Hon har faktiskt funnit sig bra tillrätta i sitt lilla hörn nu och verkar ganska nöjd tack och lov.

Jag kan inte svara på om hade nervpåverkan. Hon var så väldigt låg att det är svårt att säga faktiskt. Gick bara kortast möjliga bit och så.

Det tog bra mycket mer än en vecka innan det verkligen vände med min hund. Kändes knappt som hon reagerade på smärtstillande alls, utom att skoven tenderade till att komma när det var dags att fylla på dosen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka