Dinkelmjöl - era bästa recept.

Lovisaleonora

Trådstartare
Helt oväntat står jag till knäna i dinkelmjöl. Kan bytas rakt av där det står vetemjöl i receptet, tar dock lite mer vätska. Så mycket har jag läst mig till. Ger mer arom och fylligare smak - check.

Men har ni några riktigt bra recept att låta mig bli inspirerad av?

Sv: Dinkelmjöl - era bästa recept.

Vilken intressant sammansättning! Det ska jag skriva ut och spara.

Provade att byta ut vanliga vetemjölet mot dinkel när jag bakade frukostbullar i natt, det blev verkligen bra.

Då jag brukar baka, så brukar jag alltid byta ut hälften till dinkel fullkorn..

Då jag gör pannkaka så använder jag mig ALLTID av dinkelsikt och honung.. gotti ^^

Aha, det är verkligen intressant att veta hur ni använder dinkel i vardagen. Jag suger på mig tipsen som en svamp!

Slänger ut en fråga. Är inte dinkelmjöl ganska dyrt?
Är det nyttigare än vanliga mjölsorter? Godare? Värt det höga priset?

Dyrt vet jag inte, jag har fått det jag har hemma just nu. Nyttigare vet jag inte heller, det påstår säkert säljarna :D

Godare och värt priset - det är vad jag kommer att avrapportera. Hittills är jag mycket nöjd med resultat 1 i alla fall.

Det sistnämnda kan jag skriva under på, jag hoppas att det förstnämnda stämmer!

Har inte receptet här, men jag bakade scones på dinkelmjöl häromdagen. Blev hur goda som helst! :d

Du bytte bara rakt av från vetemjöl? Jag känner att det är så jag ska använda det :D

Jag använder nästan bara dinkelmjöl -både siktat och fullkorn. Kompletterar ibland med råg och grahamsmjöl vid brödbak (lite beroende på vad jag har hemma). Står det vetemjöl i receptet byter jag rakt av mot siktat dinkelmjöl i kaffebröd och pannkakor. Vid brödbak brukar jag ta hälften fullkorn och hälften siktat. Det man får ha lite koll på är just att dinkelmjölet drar åt sig mer vätska så i recept med 13-15 dl vetemjöl brukar bara 13 dl dinkelmjöl behövas. Jag testar mig fram och det brukar bli bra. Enda testet som blev mindre bra var att ta fullkornsmjölet till pannkakorna -ingen hit men det gick faktiskt att äta.

Ja, det har jag märkt att det kräver mer vätska. För egen del var det bra, degen var lite lös. Men kul att höra hur du har valt att använda det, jag tar tipsen till mig!

Nu hittar jag inte receptet men jag bakade förut en jättegod limpa på dinkel. Jag tror du kan utgå ifrån ett "basrecept" på bröddeg och sen kavlar du ut den, lägger keso och gröna örter (efter smak) och rullar ihop så fyllningen kommer innerst. Grädda hela limpan och skär sedan upp till servering. Supergott till t.ex. soppa.

Låter helt ljuvligt, jag får nog ta och googla och se vad jag hittar.

Såg f ö Leilas program häromdagen, där hon bakar i Frankrike. Patetiskt dåligt upplägg, men hon bakade ett runt bröd som hon gröpte ur och fyllde med godsaker, och skar sedan i tårtbitar. Vilken fantastiskt bra picknickmat!

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
Mat Jag bakar ofta bröd till mig själv men eftersom jag äter lite kolhydrater och inget gluten så blir det helt andra recept än i den andra...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka