Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 268
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jasså är den mjuka mellanväggen högre? När jag tänker efter å tittar på din bild är det nog så som du säger.. Men på den mjuka mellanväggen är det ju värsta stora glipan i rör-ramen upptill, så om hästen stegrar sig eller försökt komma över bommen så finns det ju risk att ett ben slinker ner där emellan = inte kul. Funderar därför på att svetsa i ytterligare ett rör.

Just de, ja skulle ju ta bilder på mellanväggen. Men vad exakt vill du ha kort på? fästanordningarna? :)

ohon åkte smal som ung, men ville sedan åka brett utan att något hade hänt har även haft en anna häst som alltid åkte brett, o hade alltid gjort..

precis därför tycker jag inte att man ska rekomendera varken brett eller smalt. gäller att prova sig fram.

Just!
O använda huvudet. Är hästen stor- chansa inte med smalt bara för att det går bra ett tag. Ha lagom brett från början.

Tror den mjuka väggen är ca 20-25cm högre än den hårda. Jag har därför funderingar på att höja min vägg på något sätt (svetsa dit en båge eller liknande), känns tryggare med en högre vägg...

Min är 124cm (golv <-> ovankant), vet inte exakt höjd på de mjuka. Mätte mellanväggen i mina föräldrars släp (Läckösläp, jag har haft ett likadant förut) och den är 146cm till högsta punkten (ca 130cm hög skiva), och det tycker jag är mer lagom. Min mellanvägg känns futtigt låg när man tänker på att man ska köra hästar på närmre 170 cm i släpet :crazy:

Tack! :bow:
Min häst är 150, men jag vill inte ha jättelåg mellanvägg (om jag ens gör någon, iof).

Frågor jag har:
*Vad för färg använde ni? (olje,vatten,båtfärg??

Jag har köpt mörkblå (safirblå, tror jag den hette) högblank Bengalack (Jotun) idag. Det var den färg som rekommenderades av färgaffären till detta. Lite drygt 500 kr gick den till för 3 liter färg. Nu får vi hoppas på bättre väder bara :)!

*kl*

Har kikat lite i den här tråden för att få lite tips och idéer.

Jag har börjat fixa lite med mitt släp, Boj Bravo -92. Ingen jätterenovering på gång, mer att jag ville försöka snygga till den lite grann.. I renoveringsväg ska dock så småningom fixas ny handske, golvet ska bytas och bromsvajrarna ska bytas, men den biten fixar inte jag själv.

Jag har inte kommit så¨långt men så här ser det ut..

Före

bravoframfre.jpg

Efter

framefter.jpg

Före
bakfre.jpg

Efter
bakefter.jpg

Före
sidafre.jpg

Efter
sidaefter.jpg

Där är väldigt stora färgskiftningar, syns framförallt på baklämmen, där dekalen suttit... Jag har tvättat, skrubbat med svinto/stålull och försökt bleka med citronsyra, vilket har fungerat, men bara fläckvis, syns på bilden från sidan.
Nån som har några tips på vad jag skulle kunna prova som är relativt enkelt? Jag är inte ute efter nån jätteavancerad renovering, bara ett litet lyft så att säga, så jag är tveksam till om jag känner för att måla alltihop - är det enda alternativet?

Nya djurtransportskyltar ska på - den nya är för stor och ryms inte mellan balkarna bak som den gamla gjorde, frågan är om jag ska klippa i den och sätta den som den gamla (texten får plats, men jag får klippa bort det "överflödiga" gula), alternativet är att sätta den på överluckan och då skaffa en till så att det syns både om luckan är uppe och nere.. Det senare är ju egentligen bäst, men om jag då inte får bort den stora färgskiftningen där den gamla suttit så är det ju inte så snyggt.. Hur hade ni gjort?

Nya dekaler ska så klart också på, så fort jag kommit på hur jag ska göra med märkena efter de gamla..

Tips!

Måla om, det är inte så jobbigt.

Byta handske är förresten inte svårt om man inte vill ha med kräningsdämpare eller så (sån som kostar ca 3000kr). Jag och pappa bytte själva på mitt fd Kylinge. Lite pill men inte svårt.

Samma dekal som syns när luckan är uppe och nere är ju annars smidigt :)

Jag har tagit bort massor av dekaler och för mig har hårfön funkat bäst, alt värmepistol men det kan bli allt för varmt. Ta lite i taget och massor av tålamod...

Vad är autosol? Nej, jag har inte gjort nåt av det, men har funderat på vax dock.. men vad är det för vax man ska ha då och var får man tag i det? Är det båtvax? Och som sagt, autosol, vad är det och var skaffar man det?

Uppenbart inte alltid... men jag får hitta nån annan vän..

Vi ska byta handske med en annan släp vi har hemma, den på min fungerar ju men den kan kärva lite, och bilsläpet med likadan handske används inte så ofta så vi ska ta den istället och byta.

Ja, det får nog bli så att dekalen hamnar på rampen, frågan är hur många bitar jag måste klippa den i :p

*kl*

Ni som bytt ut stripesen på transporterna, hur har ni gjort när ni fäst dem? Transportdekalerna har jag fäst med hjälp av såpvatten så att jag fått dem på rätt plats, men klarar man av att göra likadant med stripesen utan att behöva klippa dem i småbitar, och helst få dem på rätt plats utan bubblor...Känns som om man skulle behöva vara bläckfisk :p

Bil eller båtvax, jag har använt Turtles produkter till mina släp (har den "konstiga" egenheten att jag vaxar taket på mina släp minst 1 gång, oftast 2 ggr/år. Förra släpet vaxades även sidorna vår + höst, samt tvättades alltid med vaxschampoo)

Stripes är inga problem att fästa mha såpvatten, man börjar bara i ena änden och tar en liten bit åt gången. Svårt att förklara, lätt att göra ;) Räcker gott och väl med 2 armar.

Nu är mina stripes på plats, snyggt blev det inte, men de är där i alla fall! :p Förutom hästhuvuden på bakluckan och de nedersta stripen, det började ösregna och då ville inget fästa ;) Jag fick massor över så jag har nog ett litet släp :angel:

Djurtransportdekalerna är också på plats, lite pyssel på baklämmen men det gick!

Tack för tipset! Jag har tvättat med vaxschampo och ska satsa på bilvax, hårdvax, när vi har försökt fixa missfärgningarna.. Senaste försöket är med nån sorts våt-sanpapper, än så länge verkar det funka hyfsat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 689
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 630
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
4 974
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V