Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 268
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*kl*

Nu har operation transportrenovering dragit igång. Igår åkte alla väggar ner, de var dåliga längst ner och vinkelslipen är framme så jag ska slipa av alla balkar och reglar, eller ja, alla metalldelar, och rostskydda samt måla. Eventuellt måste jag byta någon regel, jag får se vad styvfar säger. En sak jag funderar på är det med sparkplåtarna. Det har krypit in fukt mellan dem och väggarna invändigt och det är antagligen därför det blev dåligt, resten av väggarna är egentligen fräscha. Kan man lösa det på något sätt så man slipper byta väggar i "onödan" i framtiden?

Det där är ju helt klart en smak sak och olika för olika hästar.
Mitt sto vill åka brett o åker ALLTID utan mellan vägg. Hon får panik annars men står mycket lungt om hon står utan mellan väggen.
Hingsten däremot trivs finfint med smalare och åker alltid med mellanväggen i. Det gäller att se till vad just den enskilda hästen behöver och inta dra alla över en kant.
Ditt sto kunde förr åka med mellanvägg. Så ngt har väl hänt. Den är ju stor o kanske hade behövt mer än halva bredden. Ja den stog i samma stall som min som ung.

Nej man ska inte dra alla över en kam o ej heller förorda EJ mellanvägg till alla.
FÅ hästar är så paniska att de inte kan klara sig på 3/4 bredd.

Det är orginalmellanväggen, mjuk. Dock skulle jag hellre ha en hård :S
Kan absolut ta kort på fästen osv. Dock har vi inte fixat själva infästningen bak i golvet ännu eftersom vi precis bytt golv, men ja kan ta kort ändå :)

Och jag, som har en hård, vill hellre ha en mjuk :D
Dock så har jag modifierat min mellanvägg lite, så jag har mjukt längst ner på den (ca 30-40 cm trä utbytt mot gummimatta istället)

Hade jag vetat tidigare så hade vi kunnat byta :idea:

Jag trodde att det skulle vara så med väggarna på min också, bakom sparkplåtarna. Men till min förvåning var väggarna som nya där under :) Så nått snart sätt måste det ju finnas så att inte fukt kommer in..

Smaaart! Knäpp ett kort! Jag tycker det är läskigt med en helt mjuk :P

Du borde kunna fixa en hård vägg ganska smidigt. Kontakta någon svetsverkstad (eller någon svetskunnig bekant) och be dem svetsa dit fästen för plyfaskiva på den ram du har till den mjuka väggen. Sedan skruvar du bara dit en plyfaskiva i de fästena, och VOILA, en hård mellanvägg!! Jag ville hellre ha en mjuk mellanvägg pga att de är högre i själva ramen (hade själv tänkt göra om den till hård på det sättet jag beskrev ;))

Såhär ser min mellanvägg ut nu (bilden tagen för någon minut sedan :angel:). Har kvar själva metallramen och en bit av plyfan hela vägen ner i fram + bakkant, för att öka stabiliteten
mellanvgg.jpg

usch då... det är ju sånt man är rädd för!
Vet inte hur tätt gummigolvet är heller, alltså om det släpper igenom vätska från ovansidan. Syns att det varit spån på golvet innan (ej ordentligt ursopat) så det har ju varit lite skyddat från kiss iallafall...

Usch vilken beslutsångest jag har :crazy:

Men åh, den där mellanväggen var ju superbra! Jag kanske ska ta å fixa min jag med.. men ska jag vara ärlig så är ja TRÖTT på att fixa med transporten nu :P Haha!

Det kanske går att lägga ett rejält lager av lack eller något? Hm, jag måste kolla på det där. Jag ska försöka få tag på bra väggar med tänkte jag. Vi har en återförsäljare i Linköping till lite olika transportdelar som skickar till min lilla ort men det billigaste för min del hade ju varit att få tag på väggar i bygghandeln och såga till dem själv.

Har du flyttat mellanväggen så den sitter fast mer åt sidan? Både fram o bak.

Så gjorde jag med min första trailer 90-100 m brett.
Snyggt:bow:

knapplån

Någon som har en Ifor Williams (av den gamla modellen)?

Funderar nämligen hur man bär sig åt för att serva/byta stödhjul, det går ju inte att få loss det på ett smidigt sätt... Eller är det vi som är obegåvade och inte fattar hur?:D

Har du flyttat mellanväggen så den sitter fast mer åt sidan? Både fram o bak.

Så gjorde jag med min första trailer 90-100 m brett.
Snyggt:bow:

Nix, den sitter i mitten både fram och bak (iaf ännu), bilden luras lite, troligtvis pga att kortet är taget genom skötardörren. Är ett "vanligt" 160-brett släp, och jag ska inhandla 3/4 och 1/4 bom till den, så mellanväggen kan stå snett.

OK. Vid närmare eftertanke hade jag nog 110 brett.

Nu har jag mer än hälften framtill o 3/4 bak.

Vart ska du köpa bommarna? "färdiga" eller beställer du?

Jag tänker kontakta en svetsverkstad och be dem tillverka åt mig. Då får jag dem precis som jag vill ha dem, och så blir det billigare än att köpa färdiga. :)

jag ska försöka få en lång bom fixad till min transport... Har ingen mellanvägg..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 689
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 630
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
4 974
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V