Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 268
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

JO verkligen...
men ni ska inte byta ut golvet helt och lägga in plyfa? Då har ni ett gyllene tillfälle att kolla balkar från översidan åxå. Sen så håller plyfa bättre än plankorna.

Det läskigaste med min transport var ju att golvet verkade HELT ok först. Jag hade ju tillåmed kört hästen i transporten, sen när vi tog ut golvet och med ingen kraft alls bara vika ihop golvet och det bara gick sönder då kände jag mig väldigt hemsk som hade kört hästen i den, visserligen inga många ggr alls och en sträcka på bara några km men ändå :O

Det känns väldigt skönt att vi bytt ut alla balkar, både under (även förstärkt golvet med extra balkar) och dom som håller upp taket.
Nu behöver inte jag bry mig om det så lägne som jag har transporten. (skulle eg haft en större :/ lr en lastbil då jag har tre grabbar nu men det blir nästa projekt :) )

Någon som gjort ny mellanvägg och eller nya bommar (lång/kort?).

Jag har ett gammalt släp; Brenderup (från 87?)
Har korta bakbommar men ingen mellanvägg :rofl: Och ingen lång bakbom.

Funderar på vad som är bäst och enklast etc; göra en lång bakbom "bara", eller göra en mellanvägg som funkar ihop med de korta bommarna?
Släpet har en hellång frambom med "hål" i mitten där jag antar att mellanväggen varit fäst. Är ett hål i gummimattan där mellanväggen har varit fäst på något vis men jag vet inte hur för själva golvet under mattan är bytt innan jag köpte det. Finns ingen "stolpe" framtill.

Har nu bara ett grimskaft istället för bakbom och det känns ju inte bra alls.. Och det verkar som att släpet blir lite instabilt utan bakbom/ar.

Funderar även på hur man kan göra en "metallbåge" typ som på nyare släp har vid taket. (för att stabilisera mera). Någon som gjort något sånt?

Köp en lång bom och skit i mellanväggen om du inte behöver den. Släpet behöver bakbommar för att bli stabilt.

Ja, blir nog så. Fördelen med mellanvägg är ju att man kan ta med sig hö eller liknande "på andra sidan". Och så vänjer hon sig inte att enbart stå superbrett.

Tycker att det är väldigt dumt att rekommendera att köra helt utan mellanvägg bara för att man själv inte orkar sätta dit/ ta bort den.:p om man kör sto med föl sporadiskt. Jag kan förstå det, men.....

Jag vet flera som har kört utan o har haft både svårlastade o oroliga hästar, som sen vid byte av släp blivit lugna MED mellanvägg.

De flesta hästarna åker bäst med mellanvägg- stöd, sen att vissa stackare har tappat balansen för att de fått åka för smalt eller utan körvett o sen inte klarar av att åka med vägg alls.

Åker man på sämre vägar där den yttre delen lutar med jämna mellanrum får hästen det extra besvärligt.

Lagom brett för individen. Sunt förnuft räcker.

Tittar man på nationella tävlingsplatser finns det i princip ingen som fraktas utan mellanvägg- som givetvis kan stå på sniskan. Vana hästmänniskor som tänker på hästens bästa o även medtrafikanterna:bow:

Jag har inte upplevt någon häst som står sämre utan mellanvägg. Men majoriteten står bättre utan mellanvägg. Enligt den undersökning som Djurambulansen gjorde för många herrans år sedan (10-12?) så var det m e m ingen häst som tog stöd mot mellanväggen. Hästar är misstänksamma och mellanvägg såväl som yttervägg är för instabila för att ta stöd mot. Däremot kommer de i kontakt med väggar, men det är ju en annan sak.

Det finns inga fördelar för hästen med mellanvägg, de balanserar bäst om de får stå baklänges, nästbäst om de får stå diagonalt. Diagonalt kan man erbjuda dem med ett "vanligt" släp, medan baklängesåkning är reserverat för Umes specialdesignade släp och lastbilsåkarna.

Att man på nationella tävlingar inte kör utan mellanvägg ser jag ingen relevans i, det är ungefär samma jämförelse som att elitryttaren har sadlar som inte passar. Vad säger det?

Men det har jag.;)

Fast djurambulansens patienter kan vara såna som inte är vana alls eller olastbara.
Tycker att det var en märklig jämförelse när dessa djur troligtvis är mkt sjuka:confused: ngt som man bara tar till undantagsvis- i nöd.

Är med dig i övrigt.

Jag skulle dock inte vilja vara med om att de flesta hästsläpen på vägarna körde med i princip ej ngn lastsäkring.
Har du sett hästsläp som wobblat? stora krafter inuti släpet kommer i gungning.:eek:

De åkvana hästarna som förs fram på ett bra sätt vill ha stöd.
Mina tar det- definitivt.

Det var inte i samband med Djurambulansens utryckningar undersökningen gjort, det var en oberoende undersökning om hur hästar åker.

Mellanvägg räkans inte som lastsäkring, så ur den synpunkten är alla hästsläp med häst i innehållande osäkrad last (vilket det ju också faktiskt är). Jag har sett hästsläp som wobblar, men jag har inte varit med om att det berott på hästen, det har uteslutande berott på föraren (som t ex kör för fort för förutsättningarna).

Vi kör rätt mycket olika hästar, och efter att ha ånjutit kamera i släpet kan jag säga att ingen har hittills använt mellanväggen som stöd.

Ett bra hjälpmedel när man kollar kvalitét på transporten kan vara skruvmejsel eller kniv. Stick lite här och var och se hur materialet beter sig, fungerar nog bäst på trägolv om man ska bedöma om det är ruttet eller inte. Är det genomrostigt i axlar och grejer kommer det även att ge vika när du sticker i det. De sa på senaste kollen på vårt släp att vi skulle slipa av balkarna för att det var ytlig rost som kan sprida sig om vi inte gör något åt det vilket blir mitt projekt.

*kl*

idag har min man börjat fixa mitt släp. lite balkar som skulle svetsas.

jag har hittat plyfaskivor på blocket. i tjocklek 10,5. jag undrar om det är för tunt att ha som väggar? har sparkplåt invändigt.

*KL*

Vilken underbart inspirerande tråd!!! Måste erkänna att jag bara hunnit läsa 2/3 ännu... men dristar mig ändå till att ställa en fråga.

Jag har ett Umesläp från 95 som har de klassiska dekalerna på taket. Eller hade, för på ena sidan har halva dekalen lossnat och på andra sidan är hela dekalen borta. MEN det är rester av dekalerna samt massor av klisterrester kvar! HUR ska jag bli av med dem??? (Har testat med kemiskt ren bensin, men det hjälpte inte... )

Oerhört tacksam för alla tips!

Tror man kan ta T-röd eller vad det heter, finns också något på Biltema som löser klisterrester.

min appaloosa jag hade fick råpanik om man lastade henne smalt; hon klättade på väggen tills vi öppnade och lastade om utan mellanvägg..

Helst lastar jag med mellanväggen åt sidan (lång och kort bom).

KL

Nu har jag äntligan tagit tummen ur efter vintervilan å donat lite med mitt släp. Jag har ett likadant som Boccia, och det såg ut likadant som hennes gjorde innan renovering å målning osv.

Har lagt ut lite bilder på Bilddagboken:

http://MalinArnells.bilddagboken.se/p/show.html?id=366821061&directlink=1

Kommentera gärna :)

Det som gjorts:

Golvbyte
Målat invändigt
Målat utvändigt
Målat sparkplåtar
Rostskyddat axlar
Bytt de främre stötdämparna
Nya trianglar baktill
Tätat hela transporten med nått slags silikon i alla skarvar osv.

Jag la in ett 22 mm golv av formplyfa, men jag är nojjig och tycker att det är tunt. Det är samma som låg i tidigare och det finns mittbalk + en tvärbalk.
Behöver jag oroa mig? :P

Sedan undrar jag en till sak. Funderar på att byta draghandsken.. den gick igenom besiktning men den är ju ändå några år gammal. Var får man tag på en sådan?

/M

Det ser ut som nytt :) Jättefint!!

Taaack! Det är mer jobb än man tror när man börjar på :)

Jag är ganska less på popnitar vid det här laget kan jag säga ;P

Det där är ju helt klart en smak sak och olika för olika hästar.
Mitt sto vill åka brett o åker ALLTID utan mellan vägg. Hon får panik annars men står mycket lungt om hon står utan mellan väggen.
Hingsten däremot trivs finfint med smalare och åker alltid med mellanväggen i. Det gäller att se till vad just den enskilda hästen behöver och inta dra alla över en kant.

KL

Ni som bytt bakläm på transporten, hur mycket har materialet gått på ungefär? Jag fick ett pris på ca 2000 kr för en 21 mm vit byggplyfa i storlek som skulle passa mitt släp. Det låter i mina öron MYCKET, men jag vet ju inte alls egentligen...:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 689
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 630
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
4 974
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V