Dilemma...

hanna_shetland

Trådstartare
Som en del av er vet, har jag en shetlandshingst som blev godkänd för avel i september förra året, då tre år gammal. Han fick då G tom -05. I september är det dags att visa honom igen, exteriört och göra ett bruksprov.

Jag hade tänkt att visa honom på kvalitén, dels av egenintresse men också för att på så sätt "slippa" göra bruksprov och OM han kommer upp i 8.0 eller däröver i hoppning, gångarter eller allround få GI.

Nu visar det sig att både kvalitetsbedömningen och hingstpremieringen är samma datum, den 4 september.

Kan man få dispans och tex visa honom på nästa premiering, på våren alltså så jag kan delta i kvalitén eller hur fungerar det? Vem kan man kontakta?

Ett alternativ är att åka på en annan kvalitetsbedömning som ligger väldigt långt ifrån eller att jag helt enkelt struntar i kvalitetsbedömningen. Synpunkter eller ideer?

Gonkan kanske? :angel:

Sv: Dilemma...

Men usch....hurdan otur får man ha?! :crazy:

Jag hade nog inte slopat kvalitets faktiskt, det ger ju en bra merit för honom att bli bedömd för sin tallang inom gångart, hopp el allround, men om nu nu står i valet att du inte kan vänta och visa Epus till våren så får du kanske så snällt visa i höst och avlägga bruksprovet. :smirk:

Hur långt iväg är de stället där du alt. kan starta kvalitets?

Hade de inte vari för att Barre är utlånad så hade jag själv satsat på kvalitets,men de får ju va :crazy: ..får hoppas han blir en jäkel på travet i stället.

Har bara ett par mil (kanske 2,5-3) till platsen där kvalitén är. Hingstpremieringen ligger 30 mil bort, finns inte en chans i världen att hinna både och.

Maxad otur :(

Vill ju jättejättegärna visa honom på kvalitén men kan ju inte strunta i premieringen heller iom att han godkändes förra året.

Kan du inte höra med SSS eller SH om dispens? Kanske bedömning på kvalitets räcker med dispens men att du då måste visa ett år till (tycker du det är värt det?). Om du ej får dispens är kanske valet givet, åtminstone om du vill kunna ha honom i avel nästa år. Otroligt synd med krocken. Alternativt kan du kanske visa på annan kvalitetsbedömning även om det blir mycket onödigt resande.

Jag tror inte att du ens behöver dispens för att vänta med att visa honom på premiering till i vår... ;)
Han har tillstånd att betäcka i år och måste visas igen innan han får betäcka nästa säsong. Har MKT svårt att tänka mig att det finns nåt som hindrar att du visar honom till våren i stället för i höst...

Så har mina tankar också gått... Frågan är väl i så fall om det ligger honom i fatet att han visas för sent. Jag ska ringa och höra med dem, för säkerhets skull.

Fast det ÄR ju inte "för sent"! Det viktigaste är ju att han visas fram före nästa betäckningssäsong! Inte sjutton spelar det nån roll om han visas på hösten igen eller om han visas nästa vår...
Det som möjligen skulle kunna krångla till det är om han blir sjuk eller skadad så att han missar även vårens avelsvärdering. DÅ behöver du söka dispens för att han ska få betäcka nästa säsong.

*S* jaha du hanna jag hade kollat om jag hade kunnat fått dispans och visa till våren i stället, vet att det är en del som har fått det och de betäcker i allafall fortfarande , vet även att alla de som inte kom på generalmönstringen är ju i betäckning så kolla du upp det bara så löser det sig ska du se. Det är ju smidigt om man kan göra kvaliten så slipper man släpa en massa saker med sig *S*
Själv hade jag tänkt kvala in min 3 års hingst på travet jag senare i höst hehe för då behöer man inte heller göra bruksprov vad jag har förstått när jag har kollat runt .
Jag visade ju han nu i vår och de skrev ju att han kunde ha framtiden för sig så då tänkte jag nämligen att jag ska vänta ett helt år på att visa han igen *ler*

Verkar ju som om jag kan anmäla till kvalitetsbedömningen ändå, tycker också att det skulle vara skönt att slippa ta vagn med sig till premieringen. Ska ringa och höra för säkerhets skull.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka