Dilemma kring krubbitning...

M

Martenix

Jag känner mig alldeles villrådig och behöver er andras åsikter och förslag...

Igår upptäckte jag att min snart tvååriga welsh krubbet lätt när jag band upp henne i en stolpe för att rykta henne lite. Har aldrig tidigare sett ens antydningar hos henne till detta bör tilläggas. Hon gjorde det bara ett par gånger och slutade när jag gav henne en tillsägning. Dock vill jag ju inte att det hela skall utvecklas till en ovana!
Först blev jag helt ställd, sedan gissade jag att problemet var att hon tagit efter en annan häst i flocken, men efter en lite sökning här på buke så verkar det som om krubbitning inte smittar?
Hästen som redan krubbiter kom in i flocken i höstas, i början var jag orolig att de andra skulle ta efter, men har i huvud taget inte sett några tecken på detta, men hästen som krubbiter gör det ganska mycket, även i hagen tyvärr.

Så om krubbitning inte smittar, borde det väl vara något i hennes miljö, men jag vet inte riktigt vad?
Hon går i en liten flock om fyra hästar i stora hagar, fri tillgång till mat i stort sett. De leker och busar och är rätt aktiva.
De kommer ut på morgonen vid ca.06.30 och in tidigast vid 18.30, senare ju ljusare det blir ute. På sommaren går de ute dygnet runt.
Inne i boxen står hon på halm. Lugn miljö.

Förslag på att hindra det hela innan det utvecklas till en ovana? Jag vill verkligen inte ha en krubbitande häst! :crazy:

Sv: Dilemma kring krubbitning...

Kontrollera hygienen på både foder och strö, det kan ju vara ngt där som gör att hästarna får magbekymmer?
Och nej, krubbitning är inte smittsamt :)

har idag lärt mig att krubbitning inte är en ful ovana utan hästen försöker berätta att nått är fel. Kanske den har magsår?
Hästarna sväljer inte luften och krubbitning är inte farligt på det sättet mer än slitaget på tänderna. Dom får inte kolik av "luften dom sväljer" utan bara om dom äter direkt efter. Det fassnar även baciller på slemhinnorna som sköjls ner med mat och vatten som orsakar kolik! :)

Krubbet hon 'på riktigt', eller knaprade lite? Det är ju tandväxlingstid för många småttingar nu, och då kan de stå och gnaga och knapra på ganska 'udda' sätt när det kliar i tänderna osv.

Krubbitning smittar inte - nej. Däremot så kan de efterapa ett beteende, om beteendet ligger nära till hands att efterapa och speciellt om de har anledning att utföra ett efterapningsbeteende.

Jag hade i många år (20+) en ponny ihop med en krubbitare. Inte minsta efterapning. Samma ponny började dock efter två veckor (!) med en häst som sparkade i dörren, ta efter det och sparka i dörren. Ponnyn var en sådan som under lek, när han undersökte saker etc gjorde det 'med benen', dvs krafsa och gräva och sparka.

Den sparkande hästens nya kompis stod med henne i många år utan att ta efter, han var dock en 'oral' häst, han undersökte saker med munnen och lekte även mer 'bita, dra'-orienterat. HAN tror jag utan problem kunnat ta efter ett krubbitarbeteende OM det varit i ett läge där han haft anledning sas, t ex en lång boxvila.

Men, krubbitningen igen då. Hur är MAGEN? Studier har visat att många hästar som krubbiter blir bättre när de får något magmedel (som jag inte minns vad det är, magsyrehämmande kanske).

Det såg ut som om hon krubbet på riktigt, dock hörde jag aldrig det där ljudet som brukar uppkomma efteråt. Vet inte om det beror på att jag puttade bort henne direkt eller om det var för att hon bet konstigt?
Tror dock det kliar i tänderna eller att hon håller på att byta för just nu ska allt in i munnen..

Unghästar härmar gärna de andra, men i princip brukar det räcka med en tillsägelse för att få dom att sluta med vad det nu är dom gör. Inget märkligt med det.

Just det där har jag med hört om krubbitning, att det har med magen att göra.
Om jag får låna tråden lite. Min valack krubbiter vid utfodring och mellan tuggorna om han står utan rem. Enligt förra ägaren (även uppfödare till hästen) vet de inte varför han börjat. Jag tror inte han stått inne mycket utan snarare på lösdrift hos dem. Här går han ute 12 h/dygn på vinterhalvåret och dygnet runt så fort vädret tillåter, med fri tillgång på hösilage och väldigt lite kraftfoder samt även fri tillgång på lucern hack på natten. Han är just med en sån som upptäcker saker med munnen, leker med allt och grimman hänger aldrig på sin krok på morgonen..

Finns det något man kan ge dem om det kan tänkas att det är magsår?

Fast just krubbitning kan ju lätt gå över i en ovana. Alltså från början finns det en grundläggande orsak som gör att hästen biter, t ex magproblem. Men sen efter en viss tid (som säkert är högst individuell) så övergår det att bli en 'ovana'. Dvs grundorsaken är undanröjd, men hästen fortsätter. Det frisläpps ju endorfiner, som ger en allmän välmåendekänsla, vid krubbitning t ex.

Att din häst skulle ha magsår låter inte jättetroligt om den har fritt grovfoder dygnet om, äter bra och inte har minsta andra symptom. Det enda du skulle kunna göra magsårsmässigt utom det du gör (som är det allra viktigaste, något att tugga på dygnet om) är att behandla med magsårsmedicin. Vilket är fruktansvärt svindyrt så inget men gör 'bara för att'. (Behandling vid konstaterat magsår för 400 kg häst landar på över 12 000 kr, det är en extremt dyr medicin - men förvisso extremt bra med).

Men som sagt, att din häst skulle ha magsår och därför krubbita låter inte alls troligt.

Jag vet inte eg hur mycket 'sanning' som ligger i det, men förr 'sa' man iaf att socker gav mer krubbitning, dvs inte ge en krubbitare t ex sockerbitar. Om det var slumpen eller låg något mer i det vet jag inte, men ponnyn vid hade som krubbet, som köptes som notorisk krubbitare som 12-åring och i viss mån krubbet ända tills han togs bort av hög ålder 33 år gammal, krubbet garanterat i boxen om han fick sockerbitar. Däremot gick 'vanligt kraftfoder' bättre. Men just i samband med kraftfodergiva/mat i krubba var det kritiska, och det som satt allra mest rotat i krubbitningsväg. Han kunde bita i hagen med, men betydligt mer sällsynt.

Min häst är extremt "oral" och pillar på allt som ska underökas med munnen. Det i kombination med tandväxling gör henne helt j-a olidlig i perioder. Hon pillar till och med loss uppbindningskedjan utan för boxen och drar in till sig och roar sig med om man inte håller koll.
Min lösning har varit gott om gnagpinnar i boxen och hagen så kan hon släppa lös där istället för på inredning och mattes dragkedjor och hårtofsar.

Om din häst inte krubbet på "riktigt" och allt annat i miljö/ mat är ok så är det nog bara så att hon har ett större gnagbehov och gillar att fippla med saker med munnen. Prova hänga upp större pinnar eller sån där aktivitetsboll i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Vi har köpt en ponny som det har visat sig att han krubbiter/snappar luft. I efterhand har vi fått reda på att han gjort detta sen han...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har ett litet problem och skulle behöva lite funderingar kring händelsen. Min häst kommer från galoppbanan, haft henne i 4,5år. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
1 734
Senast: Messy
·
D
Hästvård Jag har ett litet problem som kommit att växa och blivit ganska så stort. Min häst har under de senaste åren utvecklat ett närmast...
2
Svar
27
· Visningar
2 530
Senast: heylan
·
Hästvård Jag har en liten undran och hoppas att det är någon som kan hjälpa. Det gäller krubbitning. :( Kan en häst börja krubbita enbart...
Svar
12
· Visningar
1 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar