Digitalkamera, kompakt

Är jag helt ute o seglar när jag envisas med att fortsätta köpa sådana? Jag är fumlig med händerna och tappar tyvärr mina kameror då och då = ingen idé att sätta en systemkamera i mina händer. Alltså är jag fortfarande ute efter en bra kamera som tar bra bilder i ridhus/rörliga hästar och andra djur. Hade en Canon Digital IXUS 850 men tyckte blixten var för skarp i den och hästarna fick alltid vita ögon, så då sålde jag den och köpte min nuvarande Sony DSC-W90 men den tar inte speciellt bra bilder på när hästen rör sig och så fort det är liiite dåligt ljus ser det ut som om jag målat bilderna. Sonyn är super på att ta närbilder, ex. blommor osv till skillnad från Canon som inte är lika bra. Skulle vilja att nästa kamera har dessa egenskaperna;

• bra bilder i ridhus
    bra bilder i rörelse och rörliga djur
    bra bilder i lite sämre ljusförhållanden
    bra närbilder
    snabb!

detta är väl de egenskaper jag värdesätter.
Förslag på modeller som uppfyller de flesta kraven uppskattas enormt!

Sätter in bilder från båda kamerorna

Canon

rörliga
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/loffs070709009.jpg
sämre ljus
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/12.jpg

svårt att fokusera
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/070403046.jpg

Sonyn:

rörlig bild i bra ljusförhållanden
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/DSC00375.jpg

i sämre ljusförhållanden
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/DSC00497-1.jpg

HJÄÄÄÄÄLP MIG!:bow::bow:

Sv: Digitalkamera, kompakt

Alla kompaktkameror har begränsade autofokusmotorer, vilket innebär att en systemkamera har hastigheten som krävs för att säkrare sätta fokus på t.ex. en häst i språng.

Ixus 850 var lite onödigt att sälja eftersom att du kan sätta ner effekten av antingen blixten eller exponeringen (Blir ungefär liknande resultat oavsett vilken).

I sämre ljusförhållanden är nästan samtliga kompakta dåliga, tyvärr. Att hästen får konstiga ögon beror på att blixten ligger för lågt, vilket den gör på alla kompaktkameror. Du verkar plåta motiv som skulle må bra av att plåtas av en systemkamera.

ajdå, men om man köper en systemkamera, fungerar den då sämre utan dessa monsterobjektiv osv, kan man klara sig med det som följer med? hur gör man om man ska ha med kameran i stallet...det är ju ingen man stoppar i fickan precis, har funderingar på 850:s storebror 860, men vet inte riktigt, helst ska jag ju klara mig hyfsat och kunna ta bilder på t.ex tävlingar osv. Tycker det verkar bumsigt med en systemkamera, inte alls smidigt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du klarar dig utan stora objektiv.

Du har en kamerarem på systemkameran, vilket gör att du kan ha den runt nacken.

Det finns små systemkameror t.ex. D40 som inte är mycket större än t.ex. superzoomarna.

Anledningen till att du tappar kamerorna mellan varven är kanske för att de är för små och svåra att greppa? Dessutom har du ju oftast inte en rem på en kompakt på samma sätt.

Du kommer att klara dig bättre med en systemkamera.

Har tittat lite på systemarna på cyberphoto.se, men verkar som om de inte har blixt? Måste man då köpa med det? Är där verkligen ingen kompakt kamera som är iaf hyffsat bra?

Ärligt talat. Om man inte har intresse av att byta objektiv, lära sig och pilla med inställningar som bländare, exponeringskompensation, slutartider, iso-tal, fokuspunkter osv så tycker jag faktiskt inte att det finns någon fördel med att köpa en systemkamera. En kompetent kompaktkamera ger oftast bättre resultat rakt över för någon som bara vill sikta och skjuta utan att fundera över om man måste blända ned ett steg eller två än vad en systemkamera med ett halvkasst kitobjektiv.

Systemkameror är stora att släpa med sig, dyra att köpa in och mycket svårare att lära sig alla finesser på. Och det finns inga möjligheter till att spela in videosnuttar med dem. Så är det så att du aldrig någonsin använt de avancerade inställningarna på din kompaktkamera (t.ex. ändrat exponeringskompensation, iso-tal, blixtstyrka eller fast slutartid) så är kanske inte en systemkamera bästa valet för dig. En systemkamera ger nämligen inte automatiskt bättre bilder, den ger däremot större möjligheter att ta bättre bilder - om man orkar engagera sig i att utnyttja dess potential genom att lära sig ställa in inställningarna på ett bra sätt för olika miljöer och motiv.

Om du däremot känner att det vore jätteintressant att lära dig att bemästra inställningarna, inte har något emot att du inte får ned kameran i fickan när du är ute och rider och det inte spelar nån roll att det inte går filma med den så är en systemkamera helt klart ett intressant alternativ. För som sagt har den större potential för den som orkar lära sig. :)

Har tittat lite på systemarna på cyberphoto.se, men verkar som om de inte har blixt? Måste man då köpa med det? Är där verkligen ingen kompakt kamera som är iaf hyffsat bra?

I princip alla systemare har blixt. Den är uppfällbar och sitter ovanför objektivet. Dock går få interna blixtar använda något vidare i verkligheten, utan vill man använda blixt regelbundet på sin systemare så är det bästa att man köper en extern.

Jag tycker definitivt att det finns många bra kompaktkameror. Problemet här är väl när man ska definiera vad man menar med "bra". Vad är tillräckligt bra för dig?

Har du något bra exempel på en digitalkamera som kan fungera bra för oss som inte riktigt har intresset för att hålla på med så mycket inställningar?

Har testat Canon IXUS 860 IS lite smått, dock inga sportbilder, men den känns riktigt trevlig och väldigt stor och fin display, startar snabbt och rymms lätt i vilken ficka som helst.
IXUS 950 IS, verkar också vara en schysst kamera.

IXUS 860 IS

IXUS 950 IS

en tillräckligt bra kompakt ska ge skarpa bilder i de flesta lägen, men ska nte behöva ställas in så nämnvärt när det väl ska tas bilder, utan man ska kunna ta upp den ur fickan, starta den, fokusera och sen klicka...och få en hyffsat bra bild av det. Den ska kunna fokusera på t.ex springande hästar, vara enkel att förstå och klara de flesta väderförhållanden...

Det kan jag säkert göra. Men vad är viktigast att det blir bra foton på? Närbilder på blommor, ridhusbilder, bilder på hästar i hagen, fetsbilder, skidbilder..?

Måste den vara så liten som ixusen eller din sony (dvs en s.k. superkompakt), eller duger en lite större kamera?

Ungefär som Jordgubben skrev.
Främst ridbilder, jag vill kunna fota en hel del ridhusbilder. Så jag kan ha en kamera mera "enkom" för attkunna fotografera ridbilder :D

Rent generellt skulle jag rekommendera en Ixus om man vill ha en liten kamera. Det finns inget i den storleken som är bättre.

Om bildkvaliteten är viktigare än kamerastorleken skulle jag rekommendera en Canon Powershot A720 eller Canon Powershot G9 till någon som frågar som inte har några speciella krav utan önskar en allroundkamera. Nackdelen/fördelen med A720 är att den har vanliga AA-batterier, och har därför lite halvtaskig batteritid (å andra sidan är det lätt att få tag på nya om man inte har möjlighet att ladda). Nackdelen med G9 är att den är ganska mycket dyrare (men det är också mer kamera för pengarna).

Just ridhusbilder ÄR jättesvårt att få till med kompaktkameror, för det är generellt rätt dåligt ljus där, även om det inte verkar så för våra ögon. Dessutom dammigt, så använder man blixt får man ofta mycket upplysta dammkorn som förstör bilden.

Både A720 och G9 har en ljusstyrka på 2.8 när det är helt utzoomad. Det räcker bara till ett riktigt ljust ridhus om man ska fota hoppning och andra relativt snabba rörelser, och alltså måste ni då även stå nere på ridbanan för att komma tillräckligt nära för att få bra bilder. Jag ska spana lite för att se om man kan hitta kompakter med bättre ljusstyrka...

Det är ett bra val om man måste ha en liten kamera, även om bildkvaliteten såklart inte är alls lika bra som hos en G9. Men man kan ju inte jämföra äpplen och päron liksom.

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Mitra
·
Utrustning vet att det är väldigt svårt att se vad som kommer passa enbart på en bild men lite förslag kanske? Har en bates caprilli dressyr men...
Svar
4
· Visningar
750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka