Digitalfototips?

S

Sparkling

Vet inte om detta ämne hör hemma precis här, men...man kan ju alltid chansa :)
Jag fotograferar rätt mycket hästar/ridning och är oftast supernöjd med resultatet...utomhus. Men så fort jag tar bilder inne i ridhus blir det bara suddiga fläckar där jag utomhus får knivskarpa bilder. Finns det någon som kan tipsa om bra inställningar (ISO, bländare, vitbalans, blixt, whatever...) som funkar inne i ridhus (har testat i en massa olika ridhus och får alltid liknande resultat). Har en olympus c-720.
 
Sv: Digitalfototips?

Det man kan börja med är att ha koll på att du är inom blixtens räckvidd. Det är det överlägset vanligast felet folk gör, att man står på 10 meters avstånd och zoomar in motivet istället för att GÅ nära. Det funkar sällan i kombination med blixt.

Blixten räcker oftast inte mer än ca 4 meter, ändå kortare om du zoomar...
 
Sv: Digitalfototips?

Det bästa tipset är väl att helt enkelt undvika att fotografera i ridhus. :crazy:

Tyvärr så är det alldeles för mörkt i de flesta ridhus för att det ska gå att ta bra bilder. Om man ändå vill försöka så bör man ställa in kameran på ett så högt ISO-värde som möjligt. Då blir bilden brusigare, men förhoppningsvis också ljusare och mindre suddig.

Som någon redan skrivit så fungerar sällan blixten på större avstånd än ett par meter. Har man en avancerad kamera kanske man kan koppla in en större blixt, men jag tror inte att det går med din. Tyvärr blir ofta bakgrunden mörk och tråkig om man använder blixt.

När motivet är mörkt så kompenserar man normalt det genom att använda längre exponeringstid. Då måste man använda ett stativ för att undvika skakningsoskärpa. Problemet är bara att om motivet rör på sig så kommer det bli suddigt.

Det bästa är att kombinera lång slutartid och blixt. För att göra det ställer du in blixten på "slow sync". (Ofta ställer man in det genom att välja en symbol av ett landskap och en blixt.) Det gör att huvudmotivet blir bra tack vare blixten (men man måste alltså vara nära) och bakgrunden blir bra tack vare den långa slutartiden (men man måste ha stativ för att undvika rörelseoskärpa). Har du inget stativ kan det fungera att stötta kameran mot något räcke, hinderstöd eller liknande, bara du kan hålla kameran absolut stilla medan bilden tas.
 
Sv: Digitalfototips?

För att nå hyfsade resultat behövs ljusstark optik. Allt som är ljussvagare än 2.8 eller helst 2.0 är meningslöst att ens försöka med (nu pratar jag om optik som är avsedd för vanligt småbildsformat). Bra sådan optik kostar ett par gånger det du betalade för din kamera minst. Sen behöver du en kamera som inte brusar för mycket vid höga ISO tal. Också det är förhållandevis dyrt. Blixt blir som de andra skriver sällan bra, det är omöjligt för blixten att få till både ett rätt exponerat motiv och en korrekt exponerad bakgrund.

Det finns sätt att komma runt bruset som de flesta kameror har problem med, Neat Image är ett program som jag använder och tycker fungerar rätt bra. Men för att komma ner på tillräckligt korta slutartider krävs tyvärr ljuststark optik och det är, och kommer alltid att vara dyrt och det kan inget datorprogram i världen trolla bort.

Vitbalanseringen är viktig för att får en korrekt färgåtergivning som du säkert vet. Det bästa är att göra en manuell vitbalansering om den möjligheten finns på din kamera. Finns det fönster och lysrör i ridhuset så är det svårt för automatiken att hitta helt rätt i blandljuset som blir följden tyvärr. Själv plåtar jag i RAW-format främst för att kunna justera vitbalans i efterhand.

Alltså: Ingen blixt, kort slutartid (högst 1/125 men helst kortare), stor bländare (lågt tal alltså), högt ISO är det som gäller. PM:a din mailadress så ska jag maila en bild som är tagen i ridhus med inte allt för dyr utrustning.
 
Sv: Digitalfototips?

gern skrev:
När motivet är mörkt så kompenserar man normalt det genom att använda längre exponeringstid. Då måste man använda ett stativ för att undvika skakningsoskärpa. Problemet är bara att om motivet rör på sig så kommer det bli suddigt.
Varför är det så? Jag förstår att det är så, när man använder en konventionell kamera, men jag kan inte förstå varför en digitalkamera beter sig så.

Vad är det som är tidskrävande för en digitalkamera i mörker? Varför kan den inte omedelbart registrera det som finns där?
 
Sv: Digitalfototips?

Det är samma princip som film. Det är bara det att sensorn är samma "filmruta" hela tiden och data därifrån sparas på ett minneskort. Det är en ljuskänslig cmos- eller ccdsensor som man belyser och beroende på slutartid och bländare så varierar man exponeringen.
 
Sv: Digitalfototips?

Fysikens lagar ändras inte bara för att bilden registreras och lagras digitalt... ;)
 
Sv: Digitalfototips?

Nu har jag provat mig fram med alla möjliga inställningar och i "mitt" ridhus funkade det bäst med bländare 3,4, slutartid 1/50, ISO 400 samt nattblixt. Plus att jag följde rådet att hålla mig i närheten av objektet. Jag blev jättenöjd med skärpan som tidigare varit mitt största problem, att bilderna blev jättesuddiga. De bilder jag tog nu blev aningen mörka men det gick att fixa till i Photoshop. Tack för råd och tips! :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Om någon skulle vilja ta sig tiden att skriva ner lite allmänna riktlinjer/inställningar som en fingervisning vid fotografering (digital...
Svar
12
· Visningar
2 147
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 861
Senast: Mitra
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 450
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp