Diffus hälta

K

Kia40

Hej
Har ett halvblod som visar en diffus hälta. Det hela började med att hon gick omkull för 2,5 vecka sedan. Hon skrapade sig på höger bak. Tog ut veterinär och hon fick antiinflammatoriskt. Nu till saken, Hon visar nu lindrig hälta på, vad jag tycker, vänster fram. Mycket lite och bara i trav på volt. Hon är inte varm eller svullen någonstans. Har sitt goda humör och äter med god aptit. Mao inget konstigt mer än att hon är oren i vänster trav. Någon som kan hjälpa mig. Det enda jag ev kan tycka är att vänster framsko trycker något mot strålen. Kan det ge hälta? Blir hon inte bra får veterinären komma tillbaka givetvis men är det någon som har en aning om vad det kan vara så är jag glad för svar.
Mvh Kia

Sv: Diffus hälta

jag är verkligen inte rätt person att svara, kan inte mycket om hältor. det jag tänkte på bara var att i trav så slår ju höger bak och vänster fram i samtidigt, kan det vara att det faktiskt är höger bak som gör ont?
men som sagt, jag är inte alls insatt i hältor (har tack och lov varit förskonad från det :)), men om du lägger tråden under hästvård kan du nog få många kloka svar.

Jag skulle åkt in på klinik, det kan vara så mycket, och det kan sitta på flera ställen om det beror på att hästen gick omkull. Vrickat en led, dragit sönder muskler/ligament, rent av fått en spricka i något ben, osv osv. Om det är fram så är en vrickning av kotleden min första gissning, men ofta är det svårt att se var hältan sitter, därför behöver man åka in till klinik där de har bra underlag och kan bedöva leder vid behov för att hitta orsaken.

Det kan mycket väl vara det skrapade högra bakbenet som spökar. Det är inte ovanligt att hästar avlastar en skada bak genom att istället belasta diagonalt fram och att det är där symptomen syns istället för där huvudproblemet finns.

Det bästa är att åka till klinik och göra en ordentlig hältutredning.

Det där ska du kolla upp på klinik. Det betyder inte att det behöver vara något "farligt", men ju snabbare man diagnosticerar och behandlar - med medicin, vila eller rehab - desto bättre är det. 2,5 v är ok att vänta och se, men nu är det dags att undersöka ordentligt.

Omöjligt att säga var hältan sitter. Diagonalt kanske, överansträngning vä fram efter smärta hö bak, kanske är det hö bak som spökar nu med, ibland kan även bakbenshältorna ge fambenshältans karaktäristiska nick.

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden