Sv: Diarré
Vill bara varna för att det kan ändrats akut.... Jag trodde jag skulle förlora min häst här om veckan...
Många i stallet hade diarré till och från,veterinären sa åt oss att avvakta eftersom så många hästar varit dåliga i hela länet så trodde h*n att det berodde på den superdåliga sommaren vi haft,har ju bara regnat och regnat,så allt var ju helruttet i marken...
Min gick i 5-6 veckor med diarré till och från,var inte så allt var diarré,utan kom vatten,sen halvlös bajs,sen vatten igen,men dagen innan jag fick ringa veterinären AKUT kl 20 på kvällen så hade allt förvandlats till en rinnig sörja bara.
Jag hade provat mag och tarm,och hade precis hunnit börja med ren bakjäst,men hade inte sett något resultat alls..
Hur som helst så gick han från ok till JÄTTEDÅLIG! Han bara låg helt utsträckt i boxen och bara skakade,hela hästen hoppade verkligen. Han orkade inte ens resa sig upp för att bajsa,utan han låg och det bara rann ur han.
Och då hade jag 3 timmar tidigare funderat på om jag skulle ringa eller inte,för han åt lite segt och var inte särskillt intresserad av varken krubbskrammel eller hö,och han brukar vara väldans hungrig,så det gick från 0-100.
Han vart islangad 20 liter vätska direkt i magen,sen fick han 10 liter i dropp,veterinären trodde att skakningarna berodde på att han höll på att hamna i chock pga uttorkning... Det hade blivit -20 grader,men dom hade vatten i hagen,men han ville väll inte dricka när det var så kallt... Går dessutom en hel grupp så svårt att hålla koll på att jusst han drack. Och har dom diarré så går det ju snabbt att bli uttorkad.
Han fick även massa B-vitamin insprutat,samt nån pro-paste (Står så här om den: En starkt koncentrerad pasta, smaksatt med pepparmynta, i en avpassad munspruta för att förenkla den orala administration. Pastan används när djur kräver en snabb etablering av en frisk mikroflora i tarmen.)som han skulle ha tills den tog slut,räckte i 5 dagar har jag för mig,sen skulle han äta någon mer probiotika,några små små pellets i ytterligare en vecka. Magen var MYCKET bättre redan dag 2. Nu är den så gott som normal,och han äter och dricker igen. Men han bara låg och låg 2-3 dagar i boxen innan han kom igång riktigt,ville inte ha han ute i hagen heller då vi som sagt låg på minus 20-24 grader,och han ville mest ligga ner som sagt,så han fick vara ute korta stunder,och lite promenader runt ridbanan,men nu är han som vanligt igen tack och lov.
Veterinären som kom ut till mig sa att MAX 5-6 dagar med diarré innan man vill sätta in någon medicin,för deras slemhinnor/tarmar är så känsliga,så magen blir helt enkelt "trasig" sen. Se om du kan få tag på en sån där pro paste,vet inte om man som privatperson kan handla,eller om man måste gå genom veterinär,men den kostar ca 200:- har jag för mig det stog på räkningen. Och det är ju bättre att kontakta veterinären dagtid så du slipper ringa ut distriktaren "mitt i natten", vi hade henne ute mellan ca 21 och 00(sen skulle hon på nytt akutfall av kolik),och räkningen slutade på nästan 8000:-,hade vait bra mycket billigare att inte avvakta,och ta ut en på dagtid i stället....
Och håll koll så pållen dricker riktigt,nu är jag jättenoga med det.