Diarre vovve :(

winklan

Trådstartare
Hej!
Min hund började bli väldigt dålig i kistan i fredags, fick gå ut med henne nästan 1 gång i timmen och det bara bubblade i magen och i princip sprutade ut.. Höll på hela natten sen även på lördagen. Har tagit bort maten helt och nu verkar det som allt har lugnat sig, hon har inte behövt göra ifrån sig på 12tim. Hon har fri tillgång till vatten men rör det inte. Har även försökt få henne att äta ris men hon ratar det.. Någon som har bra tips? Det är min första hund så jag har inte vart med om detta tidigare.

Tacksam för tips :) Tack!

Sv: Diarre vovve :(

Ring veterinär!

Grannens hund hade diarré i några dagar innan de åkte in. De kom i grevens tid. Hunden hade fått i sig en parasit som fått fäste. Ett par timmar till och hunden hade fått organsvikt pga uttorkningen. Sen kan det lika gärna vara nått jättesimpelt men jag hade inte vågat chansa.

Kontaka veterinär. Ge hunden skonkost (kokt vit fisk, kokt kyckling, sönderkokt vitt ris) i små mängder men ofta, vi pratar om det är en medelstor hund om några matskedar var gång. Man ska inte svälta hunden någon längre period, 12h räcker. Hunden har snabb tarmpassage så svälter man den länge så det lugnar helt enkelt då ner sig för att det är helt tomt i systemet.
Viktigt att vara säker på att hunden inte blir uttorkad. Att hunden dricker bra är ingen försäkran för att hunden ej blir uttorkad, vid kraftig diarre går mycket vätska förlorad. Blir hunden uttorkad måste men ge den vätska hos veterinär vilket man då oftast gör med dropp iv.

Håller med övriga, ring veterinär! Min hund fick läggas in för ett par veckor sedan på grund av diarré och uttorkning. Hon låg inne i fyra dygn med dropp.
Fasta hunden i max ett dygn och börja sedan ge skonkost i små portioner. Exempel är hills i/d om du inte vill laga mat själv. Blöt maten i mycket vatten så hunden får i sig vätska. Ge gärna ProKolin som innehåller goda tarmbakterier och motverkar diarrén. Finns att köpa på apoteket.

Tack alla för hjälpen!
Hon blev mycket bättre och piggare snabbt. Hon fick sönderkokt ris med kokt torsk i, det gick verkligen hem :)
Nu är magen helt bra och hon är precis som vanligt igen, härligt! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 259
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 990
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 492
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka