Diarré hos katt

SweetPanther

Trådstartare
Nu är jag tacksam för alla råd jag kan få!
Jag har 3 katter, 1 katthona på 7 år och ett syskonpar (hona och hane) som kom till oss för 2 respektive 1 månad sen. Båda honorna blev avmaskade med advocate för ca 7v sen, och hanen blev avmaskad med Milbemax innan han kom till oss. De yngre har haft känsliga magar lite då och då (lite lösa), men det har jag antagit varit pga omställningen. Den äldre har haft lite känslig mage när hon har ätit mkt mjukmat (Mjau), men hon har aldrig tidigare haft ren diarré, tills nu idag. Nu hade hon haft sådana problem att både baken och ena tassen var kladdiga, stackaren! Så frågan är hur jag gör just nu? Avmaska alla tre? Om det är första steget - finns det något receptfritt som inte består av tabletter? Den yngre honan går knappt att hålla fast, låt stå få i en tablett. Givetvis kontaktar jag veterinär om det fortsätter, men jag antar att det finns vissa steg som kan vara bra att ta till innan det sker.

Finns det någon skonkost jag borde ta till nu? Vad jag vet har hon inte ätit något konstigt idag, dock fick hon lite mjaublötmat igår, men det fick hon även dagen innan (ca 2 msk/katt).

De är innekatter alla tre, och alla äter iams. De små junior, den äldre dietmat.
 
Sv: Diarré hos katt

Eftersom magarna har varit lite labila en längre tid (det behöver inte vara omställningen) skulle jag göra avföringsprov. Dels standard för mask, men även för giardia.
 
Sv: Diarré hos katt

Tack för svaret!
Vänder man sig direkt till sva, eller helst till veterinär i första hand? I såna fall, endast med den äldre honan, eller alla tre på en gång?
 
Sv: Diarré hos katt

Tack för svaret!
Vänder man sig direkt till sva, eller helst till veterinär i första hand? I såna fall, endast med den äldre honan, eller alla tre på en gång?

Du kan skicka in till SVA direkt, det är billigast. Du kan ringa till dem och prata med dem om vad som är lämpligast. Man kan skicka in grupptester dvs. blandad avföring från flera individer förutsatt att de är i samma åldersgrupp.
 
Sv: Diarré hos katt

En enkel skonkost som kan hjälpa vid akut diarré är morotspuré på barnmatsburk. Om det fortsätter och inte är något medicinskt fel skulle jag byta till annat torrfoder, gärna något med mindre spannmål.
 
Sv: Diarré hos katt

Morotspure måste nog vara en mirakelsak ;). Hade/har en hittekatt som när hon kom till mig för 6 år sedan verkligen hade kass mage. Inget hjälpte alls, inte ens veterinärens mediciner. Men en morotspure burk från Hemköp gjorde susen. Tur för mig att denna katt älskade morotspure. Efter 1 vecka var hon bra..och sen aldrig dålig igen.
 
Sv: Diarré hos katt

Skulle kolla Giardia som nämnts och även Tritrichomonas (tveksam på stavningen). Det är väldigt vanligt på katt om du söker på det.
Vi fick hem 2 katter som var dåliga i magen och flera veterinärer kom med alla tänkbara behandlingar mot diare, den ena dyrare än den andra. Inget hjälpte!
Till slut tog våran hästveterinär tag i det och frågade runt. Då hade våra gamla katter blivit dåliga också. Det visade sig vara Giardia efter avföringsprov. Ett elände att bli av med men nu har de varit friska snart ett halvår så vi håller tummarna för att det inte kommer tillbaka. Den ena som förmodligen var grundorsaken till det hela har fått väldigt känslig mage pga att tarmen är skadad.
Dels kan man gå genom veterinär eller som sagts skicka direkt, då behöver man ändå vet. om det är positivt. Ett tredje alternativ är snaptest som finns, då får man svar direkt men eftersom det kan vara andra parasiter så är det bättre att göra en bredare undersökning. Snaptestet var bra att kolla så det inte kommit tillbaka.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
636
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp