Heulwen

Trådstartare
Om någon vet hur man stavar det ordet så får ni gärna höra av er till mig. :D Hur som helst så har jag en katthona på cirkus 10 år här hemma, för 14 dagar sedan så kastrerades hon och för ca 1 vecka sedan började hon få diareé och kräkas.
Varje dag går hon på lådan och skiter ca 4 gånger, ljusbrunt och har sällan någon konsistens alls. Nu ljuger jag för hon går utanför ibland också ... bl.a i våran säng och på handdukar. :crazy:
Hon kräktes också i början av hennes insjuknande men har slutat med det fram till idag då hon blev lite stressad.

Katten är f.ö helt pigg; leker, har aptit och är gosig. Ingen påverkan på allmäntillståndet öht, hon har dock blivit ganska smal.

Djurvårdaren som vi var i kontakt med för någon dag sedan sade att vi skulle avvakta ett tag, om hon fortsätter skulle hon få specialfoder för känsliga magar.
Men i allmänhet har hon ju ingen känslig mage, hon har inte haft det hos oss efter att hon hit för ca 2 månader sedan.

Just nu har vi iaf tagit bort blötmaten och har bara torrisar framme för att vi trodde att blötmaten kunde vara dålig men det har inte hjälpt.
Vad göra nu? Har hört att morotspuré och kokt fisk (vilken sorts fisk?) är bra för känsliga magar men hon är hemskt kräsen av sig.
Ska man ge henne det fastän hon skulle matvägra ett tag?
Hur ofta ska dem få sådan mat och hur mycket?

Tar gärna emot tips och råd!

/Heulwen

Sv: Diareé

Morotspuré och lammfärs hade jag testat, det har funkat kanon på min krångelmagade katt.
Ev. Fasta henne en kort period, max ett dygn, och sedan börja helt med lamm och morot.
Ev kan du se till att få i henne vätskeersättning så hon inte blir uttorkad.

Är det svårt att få katter att äta morotspuré?
Lammfärs; köper man det på t ex ICA? Hur tillagar man det? Är ju vegeterian så har noll koll. :p
Hur mycket bör dem få per dag?
Fisk är alltså inget att testa?
Många frågor. :D

Jag håller mig borta från att ge fisk eftersom att många katter kan reagera allergiskt på det. Lammfärs ger jag rå, och blandar med morotspuré. Mina katter äter det utan problem, men de har ju aldrig varit invanda torrfoderkatter så ^^
Lammfärs finns på lite större välsorterade affärer, bland köttet :D

Om någon vet hur man stavar det ordet så får ni gärna höra av er till mig. :D

Diarré. ;)

För övrigt så (med risk för att kopiera Reykurs svar) när vår katt under kattungetiden var väldigt dålig i magen, så gav vet. oss rådet att ge henne kokt ris och kokt torsk. Jag kommer dock inte ihåg om det hjälpte (alltså, katten blev bra men av vad... ja, det kommer jag inte ihåg). Även morotspuré ska som sagt fungera bra och jag har inte haft några problem att få mina katter att äta det.

Och vatten är som sagt viktigt (kolla om katten är uttorkad genom att dra i skinnet - det ska normalt slätas ut igen inom 1-2 sek). Vi hade en plastspruta som vi använde för att trycka i katten vatten när hon var som sämst.

Lycka till!

Tack för era svar!
Imorgon tar vi undan maten och letar efter skonkost på ICA.
Just det ... en fråga till: Morotspuré; köper man det bland barnmaten eller gör själv?

Efter många turer med min Bajskatt så hade jag följande rutin:

Så fort jag märker att katten har diarrée, bort med all mat! Tarmvila 12 eller 24 timmar, men ser till att katten får i sig vätska (med spruta i munnen om nödvändigt).
Sen började jag försiktigt med små små portioner kokt ris och kokt vit fisk, med mycket vatten för att hålla uppe vätskenivåerna. Små portioner med några timmars mellanrum, öka försiktigt under ett par dagar. När avföringen är helt fast börja blanda i lite torrfoder i ris/torskblandningen (min fick bara torrfoder).

När katterna jag har nu var små provade jag dessutom med morotspuré (var desperat, för de var inte helt rumsrena då), som jag blandade i riset/fisken. Det hade en väldigt bra stoppande effekt!

Och du, om katten inte är rumsren när den mår dåligt, så är det inte fel att stänga in den... Ingen blir gladare över att behöva torka kattdiarrée från golv och tak, och kissen klarar sig i badrummet några dagar.

Och iom att hon kräks också, var jättenoga med att hon får i sig vätska! Lyft lite i nackskinnet och se om det faller tillbaka lika snabbt som vanligt, blir det ett veck som långsamt går tillbaka så behövs det vätska.

Hoppas kisen blir bra snart!

Eftersom jag också har en katt med känslig mage och halv-diarré och inget verkar fungera så undrar jag hur man gör egen morotspuré? Dvs om man kokar morötterna (antar att det är så) eller om man har sönder åra morötter. Samt om man skall tillsätta något som vatten eller salt eller så?

De affärerna närmast mig har inte morotspuré och Hills I/D som vet rekomenderade verkar inte alls fungera efter 1,5 vecka.
Tänkte dock ha kvar Hills men kanske blanda lite morotspuré i det hela, kan väl inte direkt vara skadligt känns det som, trots att vet sade ENDAST I/D tills det blir bra.

Ingen aning om att det fanns! Ifall det inte blir en bättring på ett par dagar så ska jag överväga det.

Kajsabet: Jag köpte morotspuré i affären idag, den jag köpte innehöll bara morötter, vatten och lite rapsolja så jag tror den blir bra.

Heulwen: Tack :) Blir så trött på de dåliga närbutikerna (Coop, ICA- två olika) vid gärdet i sthlm.

Reykur: När du gör själv, använder du då de ingredienser som Heulwen nämnde?
Tar man och kokar morötter, blandar i lite vatten och lite lite rapsolja och mosar på?

Diarsanyl (eller hur det stavades) hade min bajskatt ett tag, men det var ju för näringen så han blev inte bättre av det. Tycker så synd om min Tristan som aldrig verkar bli bättre. Misstänker nästan mask, men vågar man avmaska på en sådan mage? Har alixur hemma, och det är väl rätt så starkt?
Hoppsan, har visst ninjat tråden lite :)

Jag kokar morötter och mixar dem sedan ihop med lite av kokvattnet tills det blir en slät puré. Ingen rapsolja.

det jag funderar på är om hon fått en infektion som gör att hon mår dåligt. med tanke på kastreringen.

Fast då borde väl sårkanterna se infekterade eller lite röda ut? Eller jag vet inte ... hon kräktes igen ikväll. :(

Nu har kisse inte varit utanför lådan på 2 dagar och avföringen är mycket fastare! :)

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 187
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama