Diare......

fettso

Trådstartare
Min perserhona fick diare igår och har det idag också, får tvätta henne i rumpan och rengöra golv överallt.

Varför har hon fått detta helt plötsligt??Har inte köpt några nya växter eller så.
Samma Royal Canine mat för kattungar, hon är 7 månader.

Bör jag söka veterinärvård??Kan det vara tänderna??

Sv: Diare......

Hur gammal är hon?
Börja med att köp morotspurre och blanda med lammfärs (svensk) rå lammfärs alltså. Ta bort alla annan mat och ge små portioner av detta. Du kan även köpa diarsanyl hos vet eller hos djurapoteket och ge.

Men snälla. Hon har väl fått i sitt nåt olämpligt och om inte du vet vad det är, hur ska nån här kunna veta:confused:?

Diarré är naturligtvis en reaktion på nåt. VAD kan ingen utomstående säga när det gäller enstaka diarréer som den här. Har du tur har magen redan rättat till sig.

Båda mina katter blev dåliga i magen runt halvåret, det är ganska vanligt att katter blir det i samband med tandbyte (även om din hona är lite äldre nu). Malin L gav dig ju lite tips, prova dem. Canikur har hjälpt mina katter som varit dåliga i magen (det är ungefär som Diarsanyl men i granulatform, men jag brukar mortla det och blanda det i lite vatten så det blir en pasta).

/Erica

Vill först tacka er som gav vettiga svar.:bow:
Tror själv att det kan vara tänderna.

Mandalaki du behöver inte svara när du inte har ngt vettigt att säga tack.

lite trådkapning. samma sak med min kisse, hon är tre och en halv mån funderar på om det e stressen för att ha flyttat hit? förlåt Ts :)

Har jag gjort dig ngt??Inte kul att få såna svar, ville bara ha råd från mer erfarna!!

Det var inte tänderna.
Sessan var verkligen dålig igår eftermiddag+ att hon hade feber så jag åkte akut ned till Helsingborg.

Fick sitta i 2,5 timmes väntetid innan jag fick komma in med henne.
Hon var väldigt uttorkad och hade gått ned ett kg:( hon är ju bara 7 månader snart.
Fick lämna henne, dom gav henne dropp och ska ta en massa prover.
Dom ringer idag mellan 10-14 och berättar vad bakterieprovet visade osv.

Håller tummarna för att det inte är ngt allvarligt....

Vet ringde nu på eftermiddagen.
Sessan får dropp hela tiden, hon har inte fått äta än.
Febern hade gått ner, men hon har fortfarande likadan diaree.
Hon har ngt i magen, vad vet dom inte.
Dom har röntgat, men där syntes inget.

Ikväll ska dom ultraljuda.

Ngn som vet vad det kan vara?

Ja hon är vaccinerad och avmaskad.

Glömde skriva att hon får antibiotika också.

Ringde vet nu på kvällen, men dom hade inte Ultraljudat än, så jag får vänta tills imorgon.

Vet ringde nu på morgonen:(

Det var vätska i buken samt ngt annat, dom tror att det är en svår virussjukdom som heter zip(tror jag) som det ej finns ngt botemedel på.
Eller en tumör, men det trodde dom inte.
Dom ska ta blodprov nu som vi får svar på i eftermiddag.

Tyvärr ser inte utsikterna så ljusa ut.:cry:

Sessan
http://www.pixbox.se/pic_show_id10981160.html

FIP antar jag att du menar. Tyvärr kommer inte ett blodprov ge definitivt svar på om det är FIP utan bara om katten har utsatts för viruset (coronavirus) som kan mutera till FIP i katten. Obduktion är det enda som kan fastställa diagnosen. :(

Jag hoppas för er skull att det inte är FIP för då är det kört tyvärr. Hoppas veterinären hittar något annat som går att fixa.

Väntar på svar, dom tror tyvärr att det är FIP.:(

Det enda andra det kunde vara var en tumör...men det trodde dom inte.
Hur pass smittsamt är FIP??Har ju en annan katt hemma

FIP smittar inte alls, däremot är coronaviruset (det virus som väl inne i katten kan mutera till FIP-virus) hyfsat smittsamt. Katter smittas främst via kattlådan (avföringen). Din andra katt är antagligen redan smittad med coronavirus men det är i 95% av fallen ofarligt. Muterar till FIP gör det i ca 5% av fallen och det är många faktorer som samverkar när viruset muterar till FIP-virus. Stress och genetisk predisposition är två faktorer som anses vara betydelsefulla.

Kontakta SVA om du vill prata med en expert. De är väldigt kunniga där.

Vet ringde sent igår eftermiddag.:(
Blodprovet styrkte misstankarna om FIP, vet sa att hon bara kommer bli sämre.
Fick ta det svåra beslutet att låte henne somna in.:cry:

Tog ledigt från jobbet och vid 19.00 var jag hos henne.
Vi kelade och myste en stund, sen fick hon somna.
Allt gick lugn till, så nu är hon i katthimlen.

Våran söta, vackra, underbara lilla Sessa

http://www.pixbox.se/pic_show_id10981158.html

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 707
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 816
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 774
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar