Diar på hunden!

A

Anelly

Vad ska jag göra...???
Har en "kattunge" på 8 månader drygt,som sedan hon kom till oss har försökt dia på vår hund.
Någon som har/haft samma problem? Vad har ni isf gjort för att få den att sluta?

Sv: Diar på hunden!

Efterlyser också svar på hur man får en stycken katt att sluta snutta så förbaskat.
Dock inte på hundtuttar, men på varenda filt, kudde, eller täcke han kommer åt.
Varför gör han så? :confused:

I vissa fall kan "snuttande" bero på att katten blivit taskigt mammad alternativt tagits från mamman innan den var riktigt mogen för det (och det är individuellt när en katt är redo för att lämna sin mamma- inte alla kattungar är redo att flytta hemifrån vid tolv veckor).

För det mesta är dock inte snuttande ett uttryck för att något "är fel", många katter snuttar när de vill ha det mysigt, vill känna trygghet och lugn. Den drömmer sig tillbaka till den ljuva barndomen kan man säga...
Jag är tveksam till om det verkligen är något man skall träna bort, fast säkert finns det andra som har en annan uppfattning och isåfall kanske har tips på metoder?

Jag kan förstå att det kan vara besvärligt med en liten kisse som lämnar efter sig våta spår av kattsaliv på alla textilier, men om kissen diar på hunden är det kanske inte så jättebesvärligt?

Om hunden inte har något emot det skulle jag personligen låta dem hållas, det kan ju tänkas att lilla katten kommer att få ett minskat snuttbehov med åldern.

Lycka till med era små gosenosar!

Har precis samma problem med min 10-månaders hona... Hon har min hund som "mamma" o vi människor är mindre intressanta... Zelda (hunden) var "lämpligt" nog skendräktig när vi fick hem Tetra (katthonan) o därmed fick hon ju en "ny mamma" som gav mjölk...:crazy: Hon är nu som sagt 10 månader men snuttar fortfarande på Zelda, som inte har något emot det. Jag däremot, tycker inte alls om det! Att vakna mitt i natten av ett högljutt smaskande...usch.

Hade själv tänkt starta en sådan här tråd, men du hann först!

...o snart kommer Zelda att bli skendräktig igen...suck.

Om hunden gillar det, låt dem hållas, tycker jag. :)

heylan skrev:
Har precis samma problem med min 10-månaders hona... Hon har min hund som "mamma" o vi människor är mindre intressanta... Zelda (hunden) var "lämpligt" nog skendräktig när vi fick hem Tetra (katthonan) o därmed fick hon ju en "ny mamma" som gav mjölk...:crazy: Hon är nu som sagt 10 månader men snuttar fortfarande på Zelda, som inte har något emot det. Jag däremot, tycker inte alls om det! Att vakna mitt i natten av ett högljutt smaskande...usch.

Hade själv tänkt starta en sådan här tråd, men du hann först!

...o snart kommer Zelda att bli skendräktig igen...suck.

Japp,precis samma "problem" som här hemma. Min hund blev oxå skendräktig och därmed fick kissen mjök. Klart att de inte slutar dia då!
Vi stänger in oss o hunden på natten i sovrummet för att slippa det. Skitjobbigt faktiskt!
Hur gör ni?

När våran hund levde brukad katten "tutta" på henne. Det gjorde han från den dagen han kom hem till oss till det att vi var tvugna att ta bort hunden. Alltså tuttade han på henne i si så där tio år kanske lite mer:rofl: Men han tuttade bara på huden på henne inte på själva spenarna...han kanske inte hittade fram:angel:

Men vad är det som är problemet?
Tycker ni att det är äckligt eller vad då?
Varför isåfall, om båda trivs så låt dem hållas.

Heulwen skrev:
Men vad är det som är problemet?
Tycker ni att det är äckligt eller vad då?
Varför isåfall, om båda trivs så låt dem hållas.
problemet kan vara att kissen trampar med klorna när den diar= sår på tikens mage

Men kan det verkligen bli något mer än högst små rispor om en katt trampar medan den diar?

ja det kan det. min hund fick kliande "eksem" på hela magen. kattklor är vassa och hundens hud får aldrig nån chans att läka om katten är där ofta.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
462
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix