Diabetesfråga...

Diabetikern

Trådstartare
Har haft diabetes i 25 år nu. Senaste veckan har det varit för jävligt med snabba kast.
4 nätter på raken nu har jag vaknat av ett bs på 1,3-1,6 och enligt min mätare har det varit så större delen av natten.
Första natten trodde jag det var ett skämt. Kände ingenting utav den (mer trötthet på kvällen efter men ingen under själva känningen) Var tvungen att kalibrera mätaren 3ggr innan jag vart övertygad.

Sjävklart fick jg ju en topp efteråt som höll i sig. Tills nästa natt. La mg med ett bs på 9 för att ca 2h senare tokdroppa till under 2.

Igår la jag mig med ett bs på 14 och vaknade med 2,1 Woho inte under 2 i alla fall.

Helt sjukt. Jag kan inte se vad det beror på heller. Äter som en tok som vanligt och minskat på mitt långtidsverkande.
Hur fan kan man inte känna av detta låga värde? Tänk om jag sätter mig i bilen och kör iväg för att jag inte känner något? Har lämnat meddelande till min diabetessköterska & läkare nu så väntar på återkoppling.

Man känner sig ju inte direkt stark dessa dagar.

Då har jag lite för dålig koll för att våga ha synpunkter.
Mer än det där generella: autonom dysfunktion som komplikation? Dvs autonoma nervsystemet börjar komma i olag?
Behov av att justera insulindoser (tydligen) med något mindre mängd långverkande och troligen kompensera med snabbverkande, för att undvika hypoglykemierna.
Möjligen byta till annat långverkande om du inte redan gjort det, till något av de nya, ultralångverkande som ska ge väldigt stabil grundkurva.

@kryddelydd Jag gick över till tresiba för några månader sedan och det har fungerat klockrent fram tills nu. Vet att det tar några dagar för det att gå ur kroppen men jag tycker inte jag borde få så kraftiga reaktioner av det efter en normal inkörningsperiod. Varför börja krångla nu och varför känner jag inte av dem.

Tänk om jag sätter mig i bilen och åker iväg med ett bs på 2? Livsfarligt ju.

Tack för input i alla fall. Alla funderingar/råd mottages tacksamt!

@kryddelydd Jag gick över till tresiba för några månader sedan och det har fungerat klockrent fram tills nu. Vet att det tar några dagar för det att gå ur kroppen men jag tycker inte jag borde få så kraftiga reaktioner av det efter en normal inkörningsperiod. Varför börja krångla nu och varför känner jag inte av dem.

Tänk om jag sätter mig i bilen och åker iväg med ett bs på 2? Livsfarligt ju.

Tack för input i alla fall. Alla funderingar/råd mottages tacksamt!
Vilken mätare har du? Tänkte att du sa att mätaren visat var du låg under natten och gissar på Libre?

Ligger kurvan stabilt när du lägger dig? Kanske idé att ställa ett alarm mitt i natten och kolla var du ligger?

Jag har också haft någon period med oförklarligt lågt och även med oförklarligt högt. Perioder där det känns som jag injicerar vatten - inget händer med blodspckret.
Jag hoppas att det gör över för dig snabbt!

P.S. Har du inte Libre - se till att skaffa en snabbt! Den är super vid sådana här oförklarligheter. D.S.

Kolla blodsockret innan du sätter dig i bilen närmaste tiden, och ha druvsocker med dig. För din och andras säkerhet.

Hur dags tar du ditt långtidsverkande?
Du har inte möjlighet att få en cgm med larm? Libre är ju bra men den larmar ju inte. Du har inte funderat på/blivit erbjuden pump?
Sonen har medtronic med sensor, hans pump stänger av sig när han riskerar bli låg.
Trots detta så larmar det många gånger varje natt, men innan cgm satte jag väckarklockan på varannan timme

Har CGM vaknat inte av larmet inte sambon heller. Står ändå på högsta ljudnivån.
Funderar på om nåt är galet med den.

Ska ställa larmet inatt. Lagt mig hos min mor som kommer hem från jobbet vid halv 1 hon får vara första larmet.

Tar mitt långtidsverkande vid lunch som jag gjort från dag 1.

Fattar inte. Idag fick jag ju topp för att det varit lågt men nu börjar det krypa långsamt neråt.

Jävla skitsjukdom

Sonen vaknar inte heller av larmet, trots högsta volym och vibrationer. Jag går in och sprutar ner eller väcker och matar med dextrose vid behov.
Har du dwxcom ? Den går väl att koppla med nightscout isof, tänkte om du vaknar lättare av mobilen.
Denna funktionen, att kunna följa bs via mobilen är det som jag saknar med medtronic. De har sagt att det är på gång.

Om du blir låg vid samma tid på natten så tänkte jag att du kanske skulle ta tresiban tidigare eller senare, om du fortfarande får en dipp så kommer den inte på natten. Om det nu har ett samband vill säga, men jag har hört flera säga att de reagerar x antal timmar efter injektion och att det fungerat bättre när de ändrat klockslag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka