Diabetes på katt

Limelight

Trådstartare
Min syster var idag iväg med sin katt till veterinären och det blev undersökningar och blodprover som visade det sig att han hade diabetes.

De ska ge honom insulin i 3v nu sedan komma tillbaka på ett återbesök och se hur värdena ser ut, tydligen kan det försvinna om man har tur.

Till återbesöket ska min syster ge katten insulin 2ggr om dagen och sedan specifik blötmat 2ggr om dagen. Han sa att det fanns billigare blötmat att ge som fungerar på diabetes katter.
Hon ska till djuraffär i början av nästa vecka och fråga om billigare blötmat, men tänkte försöka få svar av er bukare kanske lite fortare ;)

Vet ni någon billigare blötmat än specific som fungerar på diabetes katter ?
( Specific kostar 16kr burken och han ska ha en om dagen, så det blir ganska dyrt för en arbetslös syster )
 
Sv: Diabetes på katt

Bästa kattmaten till diabeteskisse är enligt min mening gamla hederliga mjau. Till skillnad från många andra kattmatsmärken så innehåller det inget spannmål utan bara kött och köttbiprodukter och har en kolhydrathalt på 0.3%. Min diabeteskisse åt sig frisk just på den maten och är idag helt symtomfri pigg och glad. Men jag kommer aldrig att byta foder. Priset för en burk på 635g ligger runt 11-12kr i vanlig matvarubutik. Håller tummar och tår för att det går bra för kissen, jag vet hur jobbigt det känns.
 
Sv: Diabetes på katt

Jag läste en hel del på internet igår och fick fram precis som du säger att gamla hederliga Mjau verkar vara det som är populärast eftersom det innehåller så mycket kött och knappt inget spannmål.
Själv kör jag Mjau till mina egna katter och min syster har gett sina katter förr, men inte längre.
Men ska säga åt henne att hon kan börja ge det igen så det blir mycket billigare än Specific till exempel :)

Skönt att höra att din kisse blev helt frisk :) !!
Jag hoppas också att hennes lilla katt blir frisk så både hon och katten slipper alla sprutor.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 303
Senast: monster1
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp