detta med djupsits??

M

Mussemu

vem passar igentligen att rida i en dressyrsadel med djupsits??

har hittat en underbar sadelsom även passar hästen, dock ej provridit den då den är helt ny.

funkar de för alla at lära sig rida i en djupsits? När jag provsitter den känns de hyfsat..

Sv: detta med djupsits??

Jag trivs väldigt bra i sadlar med djup sits. Helt naturligt. Ingenting jag behövt "lära mig". Jag trivs däremot inte alls i flatback sadlar. Det är nog en helt personligt grej vad man trivs i. Prova dig fram så hittar du säkert en sadel du känner dig avslappnad och balanserad i. Du ska inte behöva anstränga dig för att sitta rätt. Då är sadeln inte rätt för dig.

Jag trivs väldigt bra i sadlar med djup sits. Helt naturligt. Ingenting jag behövt "lära mig". Jag trivs däremot inte alls i flatback sadlar. Det är nog en helt personligt grej vad man trivs i. Prova dig fram så hittar du säkert en sadel du känner dig avslappnad och balanserad i. Du ska inte behöva anstränga dig för att sitta rätt. Då är sadeln inte rätt för dig.

Samma sak här.
Jag trivs bäst i halvdjupa eller djupa säten, jag gillar inte flatare sadlar.
Det är nog väldigt individuellt vad man trivs och passar i för sorts sadel, det bästa är att prova sig fram till vad som fungerar för just dig.

Tillhör själv skaran som inte gillar alltför djupa sitsar på en dressyrsadel. Tycker inte om att "sitta fast" bland all stoppning och gillar inte heller att man i vissa väldigt skålade modeller trycks mot framvalvet i varje steg (tror uttrycket som används här inne på Buke är "musdödare" :angel:). Ett problem kan också vara att om man ska ha en väldigt djup sits så måste man verkligen känna efter att man sitter perfekt i varje avseende när man sätter sig i den. Menar inte att man inte alltid ska sitta perfekt i alla typer av sadlar, men en djup sits (som ofta är kombinerad med stora knästöd) lämnar väldigt lite utrymme för justeringar...

Men tror nog att alla är överrens om att det handlar helt om tycke och smak egentligen. Själv tycker jag lagom är bäst, hellre lite för flat än för djup. En duktig ryttare rider naturligtvis lika bra i vilken modell av sadel som helst, så länge den ligger i balans, men ska man investera i en egen väljer man så klart det man trivs bäst med. Tänk bara på att helst försöka prova flera olika modeller innan du väljer, så att du verkligen vet vad som finns att välja på (för det är en hel del).

(Men flatbacksadlar måste det väl ändå finnas ett extremt litet utbud av bland dressyrsadlarna...? Finns ju "islandsliknande" modeller, men rena flatbacks hittar man väl bara inom hoppning? Har aldrig sett någon dressyrmodell under alla dessa år i alla fall...)

Till mitt "försvar" vill jag tillägga att jag som sagt gillar djupa sitsar, men jag tycker inte om att känna mig låst och gillar inte sadlar med stora knästöd. Så för mig är djup sits och mindre knästöd det trevligaste att sitta i tycker jag.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka