Det växer gräs i vinterhagen!

Seabaz

Trådstartare
I min hästs vinterhage har dom en äng. Där växer det nu upp gräs hela tiden. Det är kort sprudlande grönska men hästarna går ju och med nosarna i backen hela dagarna och "jobbar" för att få i sig det, dvs dom kan inte gluffsa i sig gräset.

Hur mycket kan man räkna med att en häst får i sig under 8h av det är nykläckta gräset? Det kan ju inte vara såå mycket?
1kg är det att ta i? Det är väl förmodligen mest vatten, gräs har väl en TS på typ 20% eller nåt sånt, men det är ju en hel del energi och protein i och jag håller på att banta ner min häst och skulle behöva ett hum mellan tummen och pekfingret på mängden, så att jag kan reglera rätt inne i boxen :)
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

Jag vet inte exakt men våra tre lättfödingar går på samma sorts hage, vinterhage där gräste växer, stråna hinner inte långt men hästarn betar hela dagen och jag räknar på att det är ganska kraftigt då de började gå upp i vikt ganska snart efter att gräset börjat växa.
Har dragit ner höet rejält nu, de får tre kilo var per dygn bara av ett som har 35 g smrp per kg foder och de är inte hungriga.
Måste snart byta hage till en som har mindra kraft i gräset.

Vill också gärna höra vad andra har för teori om vårgräsets innehåll :)
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

Enligt "utfodringsrekommendationer för häst" från SLU så har (CIRKA såklart ;) )

bete en TS på 20% och tidig försommar:

Per Kg TS dock:
MJ: 11,3 / 11,8 (naturbete / åkermark)
smb.rp: 125g / 166g (naturbete / åkermark)
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

och vad säger det, förklara gärna närmare!

Fast det är ju därför jag gjort tråden för att jag själv vill veta också ;)


Men mina tankar går såhär: Jag vet ungefär vad min häst har för behov av MJ och smb.rp.
I vinter har han fåt X antal kilo hösilage med vissa värden och X antal kilo kraftfoder av olika sorter för att täcka upp det som hösilaget missar.

Nu när det växer i hagen betyder det att jag kan dra ner på vissa saker, hästen behöver kanske inte lika mycket kraftfoder och hösilage längre...

:)

Men hur omvandlar man från KG TS till KG Foder? Det står en formel här i mitt SLU-häfte men jag fattar inte riktigt.

Och fortfarande, vilken mängd kan en häst jobba i sig under 8h tro?

:)
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

Hur många kilon de får i sig är nog väldigt individuellt beroende på hur glupska de är och hur mycket som finns. Mer än 1 kg foder tror jag ialla fall.
När man räknar om mellan ts och foder tänk så här. Om jag gissar så kanske gräs har ett ts på 20% dvs 80 % är vatten obs bara gissat har ej fakta kollat. Om hästen då äter 1 kg gräs får den endast i sig 200 gram torrsubstans. För att få i sig 1 kg torrsubstans måste den äta 5 kg gräs.
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

Jag har också liknande situation. Ganska stor vinterhage där gräset växer. Man tycker ju inte att det skulle göra så mycket - det där superkorta som man bara skymtar. Men jisses vad man bedrar sig! :D

Jag har också dragit ner rejält på höet eftersom pålle redan börjar lägga på sig.

Men att räkna foderstat på det...... nä det verkar omöjligt. :confused:
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

Vår svårfödda fullblodsvallack går i lösdrifts hagen=fri tillgång på selage i två stora foderhäckar, men han och det andra fullblodet tas in på nätterna, dom andra går ute jämt. Nu sen en ca 3-4 veckor har det ju börjat komma upp lite, lite grönt på ängarna och nu börjar man i vissa vinklar se revbenen på honom:mad: Han går och smular i sig det lilla gröna som finns och det tar bort ät tid som han inte äter selage utan pillar grönt och då tappar han vikt. Det är inte lätt med hästar som blir tjocka på luft men inte heller kul med dom som man har svårt att få i mat så dom håller hull.
Han har aldrig klarat av att gå på bra bete utan att få kraftfoder 1 gång per dygn minst, Rehab, Lucer, Betfor och Rapsolja. Vill ju ha honom ute så mycket som möjligt men vill ju inte att han ska se ut som ett spjälstaket. Han har haft jättefint hull sen vi flyttade till detta stall, det gjorde vi vid jul men nu får vi se hur det går.
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

Mina går på helbete sedan en vecka och det gräs som finns är väldigt kort. Tyvärr räcker det och jag kommer antagligen få begränsa hagen så de inte blir för feta. (de rids ändå som regel 6 dagar i veckan)

Jag räknar inte, det anser jag i det stora hela som rätt löjligt, jag tittar.
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

Jag räknar inte, det anser jag i det stora hela som rätt löjligt, jag tittar.

Jag håller med dig, jag har för det mesta tittat på hästen MEN eftersom jag har dåligt ögonmått då pålle alltid haft några överkilon så har jag börjat kolla på siffrorna för att få ett hum om var det blir fel.

Och det är rätt kul tycker jag!

Men självklart tittar jag på hästen också. Problemet är att man kan bli hemmablind (som jag) eller att när man väl då upptäcker att hästen är fet, är det redan "för sent"
 
Sv: Det växer gräs i vinterhagen!

Vi släppte över våra i sommarhagen för snart 2 veckor sedan när gräset precis börjat spira där. Min häst får definitivt i sig mer än 1 kg gräs, han är som en jäkla damsugare och ratar allt hö morgon och em. Han är MÄT :cool: Äter nästan upp det på natten. Stoet äter fortf höet, hon gillar hö och är inte så desperat i sitt betande men sommartid med "normalt" med gräs äter hon inte heller hö på morgonen och em-fodringen har vi då helt tagit bort.

Mao, är Z lika hungrig som Tiger i hagen så får han nog i sig en hel del, ponnyer alltså ;)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hyr ett torp där "gräsmattan" mer eller mindre är ängsmark nästan. Klipper man inte "gräset" blir det 30-40 cm högt och det dyker...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: Snubbelfot
·
I
Foder & Strö Jag funderar på hur mycket mark man skulle behöva för att förse 2 stora hästar i medelhårt arbete med genomsnittligt näringsbehov med...
Svar
13
· Visningar
5 587
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp