Det stämmer inte

E

Elin5

Hör alltid att. om du förväntar dig att nåt är farligt så blir hästen rädd. Men detta stämmer ganska sällan för mig.

Tar några exempel (finns fler):
Var ute och red. Vid väg kanten stod en man och flaxade med stor en pressenning, han t o m försvann under presseningen ibland då han försökte täcka en verdkapa eller nåt sånt. Jag trodde min häst skulle få spelet, men icke. Hon skrittade lungt förbi. Men längre fram fanns en sten :eek: som man klippt bort gräs runt. Jag såg den inte ens, men hästen reagerade.

En annan gång mötte vi ett gäng snöskotrar (har aldrig mött såna tidigare) Jag trodde... men icke. Men längre fram på vägen hoppade hon ner i diket för det var mörka "ormspår" över vägen (efter snöskotern). Suck!

Verkar nästan som om hon (och även andra hästar jag haft) tänker:
_ "Detta (presseningsmannen) har matta koll på- det är lungt- men stenen!! Den har hon missat blindstyret - ja då är det ju min uppgift att försvara oss mot den."

Har en gång träffat en turridningsledare som upplevt samma sak men ingen annan.

Är det nån mer som upplever samma sak?

Sv: Det stämmer inte

Nja..Vissa hästar är helt enkelt stadiga ändå.Det går inte alltid att förklara varför dom blitr rädda för vissa saker.men om människan är skräckslagen så är risken större att det smittar hästen.Jag har sett flera tecken på detta tex i unghästhantering.Du som människa måste vara något att lita på för att kunna ta beslutet att hästen ska lyssna på dig.Hästen måste kunna lita på dig.

På mina hästar så beror det på hur mycket hjärnaspöken de har, de kan bli livärdda och fjanta sig för bilen på gården som de går förbi flera gånger per dag exempelvis.

Har gjort det någon gång men det är inte ofta det händer nu för tiden :P

Hästar kan vara väldigt intressanta ibland.

vid stenen kan hästen kanske ha sett något annat i gräset som inte du såg eller så kanske det satt ett litet troll bakom stenen ;)

snöspåren har jag faktist igen aning om vad som kunde vara orsaken.

Alla hästar är ju olika, finns ju nästan alla sorters. Det finns ju hästar som kan ha livrädda ryttare utan att bli rädda för någonting precis som det finns dom som är rädda för allt trots kolugn ryttare och dom som faktsikt reagerar när ryttaren reagerar.

Men jag tror att väldigt många hästar är lugna och mycket tryggare med en ryttare som är hur lugn som helst som inte bryr sej om faror övht.

Svar till alla: Håller med i allt ni skriver men det jag funderade på var att, det är mer regel än undantag att hästen lungt går förbi saker jag är uppmärksam på och tror att h*n ska reagera på men hoppar högt för småsaker jag inte ens lagt märke till.

Då kan man ju inte säga att mitt beteede får honom att bli rädd, men kanske?? man kan se det så att han vet att jag är uppmärksam på "saken" och då kan han slappna av och lägga över ansvaret på mig. Bara en teori.

Nu menar jag inte att jag blir skräckslagen, kortar tyglarna, klämmer med skänkarna och slutar andas. Utan jag rider som vanligt, ändrar inget, bara observerar den "potentiella faran" och är beredd att handla (och sitta kvar) OM hästen reagerar.

Detta stämmer dåligt in på vad man brukar säga händer när ryttaren vädrar fara. Men det kanske helt enkelt är jag som inte reagerar som "man brukar göra" och därmed överför jag inte "förväntningana" på hästen.

Ingen som varit med om nåt likande?

Jag tror det beror på vilken relation man har med hästen, och framförallt hur mycket man visar att man är rädd i kropps språket

Om jag springer och skyndar mig in med min unghäst för att det regnar så tror hon att vi springer ifårn något farligt. Det är för att jag visar i kroppsspråket att det är bråttom och jag spänenr mig och kurar upp axlarna

Så nu skräper jag mig med det och slappnar av, oavsett om det regnar småspik

Men ibland kan jag tycka saker är läskiga och tro att hon skall reagera men så länge jag inte visar det i kropspspråket så smittar det inte.
Har man självbehärskning så kan man ju låta lugn även om man inte är det, och också röra sig avspänt

Med stenen tror jag att den har en sådan färg att de inte riktigt ser vad det är. De flesta reagerar på stenar i perioder

saker som verkar huka sig också

och saker de inte känner igen

jag bor bredvid en farled och oj vilka fartdunder som far förbi här. Vad båtar kan låta...
Här far även helikoptrar och annat

men oj vad de var rädda för längfärdsåkarna på skridskor - de kan inte identifiera det. det ser ur osm människor - men rör sig inte som människor - och av någon anledning så skall de klä sig i svart :confused:

I vintras så var det vrädens fyverkeri på nyårsafton kl 9 (några firade 40 år som gifta) Mina hästar som redan skrämts av fyrverkerier fick spelet.
jag brukar fodra och såela musik kl 00 men detta var jag ju inte beredd på

Två dagar efter skall värden skjuta in sin bössa och han är klädd i svart

Efter det trodde min äldsta att de svarta figurerna på isen skulle komma upp och skjuta fyrverkerier :cry:

de gör sina associationer

främmande saker i gammal van miljö är ju värst

Senast ändrad:

Ja, skridskor och skidor...de ä konstiga saker.

Jag var ute och gick med min "unga dam" i trafiken häromdan. Jag hade egentligen tänkt svänga in på gården när jag såg en grupp rullskidåkare längre fram på vägen, så jag fortsatte istället. Bra träning, tänkte jag och hellre nu än när jag rider.

Jösses vilka stora ögon, vilka enorma frustande närborrar. Hon stirrade på konstigheterna samt sneglade lite på mig ibland, som för att kolla in vad jag tänkte göra. Men hon fortsatte skritta, utan snedsteg, trots att vi mötte "de farliga trollen".

Däremot kan hon få spelet på, som jag tycker, helt säkra ställen.

Hon avskyr sprayflaskor och jag har förutsatt att spola av henne med vattenslang skulle bli jobbigt i början så jag hár svampat henne istället. Men häromdan bestämde jag mig för slangen och förväntade mig givetvis protester. Men icke, hon tyckte det var skönt. :grin: Nu var jag ju givetvis försiktig i början och startade med benen och gick sakta uppåt. Men ändå, jag behövde inte en hålla i henne.

Man upphör aldrig att förvånas över vad hästar tycker är farligt och ofarligt. Men något de reagerar på är förändringar. Gräset runt stenen var kanske inte klippt förra gången ni gick förbi. Vägar ska inte ha "ormspår". Sådana små förändringar är viktiga att hålla koll på om man är ett bytesdjur.

Vissa saker förstår människor att de kan vara skrämmande, och då spelar ens kroppsspråk en stor roll. Men det finns så mycket som kan vara farligt enligt hästlogik! :D

Min häst tyckerj ag ibland an reagera om jag verkligen INTE bryr mig. Precis som att han vill få mig att uppmärksamma det han sett och sedan säga åt honom att det inte är hemskt. Men han bryr sig aldrig mer än att han tittar så det kan vara en felaktig upplevelse likväl.

Dock är han SJUKT lätt att "snacka bort" :D

Han blev jätterädd för ett paraply på träningen senast. Han var trött i slutet och då blir han väldigt spooky och precis då börjar det såklart regna och paraplyt fälldes upp. Rida förbi gick ju utan problem men spändheten släppte inte.

Så jag satt av och höll längst ut i tygeländen och vände mig om (totalignorerade både häst och paraply) medan mamma (matmor som hästen har minst lika stort förtroende för) plockade upp paraplyt igen. Hästen var megarädd och ville helst inte komma närmre än ngn dm även om han inte hängde i tygeln för att springa sin väg. Han gick fram mot paraplyt om man bad honom.

Men sen när man började prata med honom då blev paraplyt helt plöstligt väldigti ntressant :idea: Som att vända på en hand, han stod still på slak tygel och flyttade sig inte ur fläcken trots att vi tog det mycket närmre honom och även slog lite på det. Fortf spänd men mer med skräckblandad förtjusning.

Så funkar han med allt, lite snack och han går som tåget, väldigt nöjd med sig själv :love:

Min häst tycker jag ibland kan reagera om jag verkligen INTE bryr mig. Precis som att han vill få mig att uppmärksamma det han sett och sedan säga åt honom att det inte är hemskt.
...
Så funkar han med allt, lite snack och han går som tåget, väldigt nöjd med sig själv :love:
:
Just... lite så tycker jag ofta att det är! :laugh:

Absolut... Håller med fullständigt ..men det var inte riktigt det jag tänkte på

Verkar nästan som om hon (och även andra hästar jag haft) tänker:
_ "Detta (presseningsmannen) har matta koll på- det är lungt- men stenen!! Den har hon missat blindstyret - ja då är det ju min uppgift att försvara oss mot den."

Visst är det så! :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 508
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 153
Senast: iiantazie
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar