Det säger "klick"...

L

Lowelii

Jag har en gammal shettis på över 30 år.
När han satt ner bakbenen i backen och "för det liten frammåt" säger det lixom "klick"... Det låter inte eller så, utan det bara ser ut som ett litet ryck i benet...
Kanske är det bara för att han är lite stel i benen??

Jag förstår inte varför det är så, om någon vet så vill jag hemskt gärna ha råd! :confused:

Sv: Det säger "klick"...

ja då tror jag att jag fattar, men alltså han kan röra benet igen efteråt fast då säger det inte "klick" men så när han sätter ner det igen och lutar sig lite frammåt "klickar" det igen... :confused:

ganska typiskt för lindrigare patellaupphakning. Benet låser sig en liten stund oc sedan lossnar det igen.
svårt att förklara.
inte farligt ocg går operera alt träna bort beroende på hurbalvarligt det är.

okej... :(
Han verkar iaf inte lida något utav det utan han är hur pigg som helst och springer och busar som vandligt.
Men eftersom han är så gammal ska han troligtn avlivas till hösten. :cry:
Vet du möjligtvis hur man kan träna bort det?

Hej.
En knäppande led i största allmänhet beror ofta på att lederna är torra (för lite ledvätska) eller att ledbrosket är lite slitet och ojämnt. Om det alltid är samma led som knakar kan det det vara ett ligament som knäpper till. Det är oftast helt ofarligt och besvärar inte hästen. Men jag tolkade din beskrivning som att det inte knakar och knäpper utan att bakbenet låser en aning i läget där det är i marken och kroppen ska föras framåt.

Knäleden är en fiffig konstruktion, patellan (knäskålen) glider upp och ned i sin skåra med hjälp av ligament och i det övre läget låser knäskålen leden så den inte kan böja sig. I det läget du beskriver (bakbenet framåt och i marken) är patella "låst" för att hålla benet rakt medan det bär vikt.

Patellaupphakning beror oftast på att det inre patella-ligamentet är lite kort så att knäskålen inte glider tillbaka igen. Det drabbar oftast yngre hästar som ännu inte fått en bra muskelkorsett och tränas bort genom att stärka musklerna i baklåret. Kanske ett träningsprogram inte är aktuellt i ert fall då hästen är 30 år.

Det finns många tänkbara orsaker till att hästen visar en reaktion då han bär vikt på ett bakben, det kan ju också vara så att han har ont i en helt annan led eller i hoven. Han kan ha artros (förslitningar i lederna) som gör vissa rörelser smärtsamma så att han vill snabbt förbi det läget. Han kan ha problem med stelhet så att det helt enkelt inte går lite mjukt och smidigt som förr utan att fördenskull ha ont. Ni känner er häst bäst och utifrån den kunskapen måste ni avgöra om han verkar lida av problemet, i så fall tycker jag att det är dags att bestämma sig för att låta den somna in. Om han inte lider utan verkar pigg och glad finns ingen anledning att dra igång någon behandling eller utredning.

Glucosamin kan vara en bra grej att ge under hans sista tid, det hjälper ledbrosken på traven och hjälper mot stelheten i lederna. Finns att beställa på nätet och i många ridsportbutiker. Det finns flera olika preparat som innehåller glucosamin och andra örter, t ex djävulsklorot som också är antiinflammatoriskt och smärtstillande. Det kanske vore något för att ge honom en fin sista sommar. Preparaten är ganska dyra men en shetlandsponny behöver inte så stor dos.

mvh
Lejonelle

tack, tack, tack för svaret! :bow: :bow: :bow:
okej, ja det är ju lite svårt att beskriva hur det knäpper till :crazy:
Ja, jag tror inte att han lider utav det, det är mer att det knäpper till se när det över lixom...
Men jag ska kolla på sånt där vad det nu hette och prova det så att jag ser om det blir bättre!
TusenTack//Alexandra :D

vet någon någon ra sida för att beställa Glucosamin?? :confused:

Ett tips är att skaffa en slicksten (säljs i glassförpackningsliknande saker :) ) med ämnen som är bra för lederna, bl a Glukosamin och MSM. Då ställer man in den i boxen/hagen och så får hästen fri tillgång och kan äta så mycket den behöver. Från början brukar det gå åt ganska fort..
Jag vet att dom säljer det på travshopen i Bergsåker, så kolla med närmaste travshop kanske?

www.vital-horse.com har väldigt prisvärt Glukosamin annars som jag tycker har fungerat bra. Min pappa märkte iaf resultat på sin starthäst. Kostar ca 600:- inkl frakt från England för ett kg och det lär räcka ganska länge för en ponny. Just Vitalhorse gillar jag för se har väldigt snabb leveranstid och verkar seriösa.
Ska själv skaffa slickstenen också för att hästen verkligen ska få i sej det den behöver.

Tänk på att hästen får röra på sej ordentligt! Om det är lite antydan till patellaupphakning ska hästen helst röra sej minst en halvtimme om dagen, och värmas upp ordentligt innan man kräver något. Kanske ta med den på släp när ni rider ut? ;)

Mitt 14-åriga vbl har precis samma symptom och jag märker att det blir värre om det t ex har varit kallt så han stått och spänt sej, eller om han fått vila mer än 2 dagar i sträck.

Varsågod. Kul att kunna hjälpa till. Vitalhorse som Totola tipsade om har jag själv köpt glucosamin från och blev nöjd. Djävulsklo kan du beställa från olika ställen på nätet också, det finns många preparat som innehåller både glucosamin och djävulsklo-rot (ibland i kombination med MSN, gurkmeja mm). Om du söker i gamla trådar så hittar du många tips på olika preparat. Sen kan du låta plånboken välja. Till stor häst är dagsdosen glucosamin c:a 7-9 g/dag, man brukar säga 2 g/100 g kroppsvikt men många ger bara 1 g/100 kg och tycker att det räcker. Det är inte farligt att överdosera men blir dyrt.

mvh
Lejonelle

1000 tack, ni är helt underbara... :p
Kramar//Alexanda

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
973
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?