Det här med kvoter

Jempa

Trådstartare
Jag försöker räkna foderstat åt min pålle och undrar om det här med kvoter. Hästen i fråga är en 5-årig halvblodsvalack, rids cirka 50 minuter 5-6 gånger i veckan, medeljobbiga pass.

Enligt mina uträkningar blir kvoterna:
Smrp/MJ 6,9
Ca/P 1,6
Ca/Mg 2,5

Är dessa okej? Undrar mest över den sista kvoten.

Undrar också om någon vet vad 1 dl olja väger.

Sv: Det här med kvoter

:smirk:
Jempa skrev:
Jag försöker räkna foderstat åt min pålle och undrar om det här med kvoter. Hästen i fråga är en 5-årig halvblodsvalack, rids cirka 50 minuter 5-6 gånger i veckan, medeljobbiga pass.

Enligt mina uträkningar blir kvoterna:
Smrp/MJ 6,9
Ca/P 1,6
Ca/Mg 2,5

Är dessa okej? Undrar mest över den sista kvoten.

Undrar också om någon vet vad 1 dl olja väger.

1dl är ca 100gram TROR jag... ganska säker på det.

Kvoten smrp/MJ är okej iaf. De andra är jag osäker på. Hoppas någon annan kan svara på det!

Smrp/Mj = 6,9 Bra (normalhästen ligger på 6,0)
Ca/P= 1,6 Helt OK (Optimalt för medelarbetande pålle 1,4)
Ca/Mg = 2,5 Helt OK (optimalt för medelarbetande pålle 2,7)

Detta är ju under förutsättningen att du har täckt din hästs behov av makromineralerna.
//marti

Jempa skrev:
Ehh...? Makromineraler?
Makromineraler = Kalcium (C), Fosfor (P) och magnesium (Mg). Även natrium (Na) och kalium (K) är makromineraler men dem räknar man oftast inte på i sin foderstat. Behovet brukar vara täckt med en balanserad foderstat. Sedan finns det då även mikromineraler dit bl .a. selenet räknas. Läs gärna "Utfodringsrekommendationer för häst" som ges ut av SLU. Vill du veta mer (mycket) om hästen utfodring kan jag rekommendera "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck/Margaretha Rundgren.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 809
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama