Det här med kotledsinflamation..

I

ingenalls

Om en häst har kotledsinflamation i ett framben och början på det i andra frambenet, tycker inte ni att det är lite att den skall skrittas i 2 veckor och sedan sättas i gång som vanligt?

Och sedan, är kotledsinflamation farligt? är det oftas så att det går bort helt eller är det oftast så att det kommer tillbaka och hästen aldrig blir frisk?

kan inte ni som har erfarenhet berätta hur ni gjorde med er häst och hur det gick?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med kotledsinflamation..

Min förra häst fick kotledsinflammation i ett framben efter en för hård igångsättning (min hjälpreda satte igång hästen för mig). Han stod i sammanlagt 3 månader, sedan följde en igångsättnings period på c:a 3-4 månader, efter det var han så att säga igångsatt igen. Efter ett tag blev han halt igen, då hade det kommit tillbaka igen samt att det hade hamnat i de andra benen med.. och då tog jag det LUGNT i många månader, tog 2 månader innan jag tog ett travsteg med honom även om veterinären sagt att det var ok.

Hästen togs bort 19 september 2000. 1 år efter första skadan..

okej jag är LIVRÄDD för att min häst inte komemr bli bra:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Kännde att jag ville höra andras historier och prata med nån i liknande situation..:(

Jag hade inte bara låtit den skrittas i 2 veckor och sen satts igång, jag hade behandlat den. uppfattade det som att den inte är det?

Har den genomgått behanding?

Min häst fick 3 tuppkamssprutor innan han friskförklarades och vi fick lov att rida honom igen. Jag skulle tipsa om att låta det ta den tiden det behöver.. För mig är kotledsinflamationer hemska, men min häst hade ont med. :(

Hästen är behandlad med tuppkam eller vad det hette och han skaull skrittas i 2 v och sedan kunde han tävla om 4 v sa veteräinären, då hon skall på en stor tälving då. och jag tycker det låter lite såå`?:confused:

Personligen med min erfarenhet av kotledsinflammationer så låter det helt befängt. Skulle tala med ytterligare en veterinär om jag var du. Eller helt enkelt öka på vilan, strunta i tävlingen och kanske sätta igång hästen om 4 v istället.

Man kan göra mycket med en häst från marken med, promenader är ju underbara :)

aa jo:D Men han sa verkligen så så vi får åka på återbesök och se om det är bra då..

Har veterinären sagt så har han säkert rätt, förmodlingen är det ingen stor inflammation som du har upptäckt tidigt och då kan det gå över relativt fort.
Det är ganska vanligt att hästar som tränar och tävlar mycket får inflammationer i leder ibland, precis som idrottande människor kan få.

Men fundera också på om du kan förändra något så att hästen inte får tillbaka det igen. Sitt inte och trimma för länge på små volter, var försiktig med hårt underlag och kyl benen efter hård träning samt kanske linda med typ B&T.

Men du skulle ju på återbesök? Prata med veterinären då igen och be att få veta mer om kotledsinflammation, kanske få se röntgenbilderna och få förklarat vad som är fel och vad du kan göra för att förebygga. Då brukar det kännas bättre.
Känner du sen att du tycker det är lite för tidigt att tävla om fyra veckor ändå, trots att hästen är frisk så strunta i det. Man kan aldrig rida fullt ut om man sitter och oroar sig för hästen ben ;)

Lycka till och hoppas det blir bra :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 396
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar