Det här med "diffusa hältor"...

Snobben

Trådstartare
Läste senaste Hästfynd om hältor som är svåra att upptäcka.
Det här med framdelssymdrom,att hästen är sned osv.
Min häst har alltid varit extremt sned,fast trodde det var pga travet för i början var han som en banan,sen har det blivit bättre och bättre med åren.Han har också en stor och en smalare hov,kan vara från förlossningen har jag läst,att fölisen fastnar.
Han har alltid haft ngt lättare att få reaktion på v.fram,brukar vara ngt mer svullen på det om han är svullen.

Man blir ju fundersam med att läsa om "osynliga" hältor,min häst "tappar" tex ofta ett ben när man rider ibland,ska det tolkas som smärta?Många skriver om att hästen får upprepade kotledsinflammationer,kanske är dum fråga,men hur har det yttrat sig?

Har ni hästar med "diffusa" hältsymtom?

Kanske blev lite snurrig fråga,men man börjar ju fundera...

Ska ta ut en equatriker för första gången,hon kanske kan se sådana snedheter?Är det skillnad på equatriker & equiterapeuet mm?

//Snurrig idag,skyller på & precis blivit kry efter influensa... :D

Sv: Det här med "diffusa hältor"...

Alla minna problem började med att min häst tappade ett bak ben.
Sen blev det utret på klinik där dom behabdlade ryggen för hennes snehet och låsningar. Sen hade hon Knäledsinflamation. När allt var klatr och hon skulle ridas igång var det en heltt annan häst som stegrade sig m.m.
Allså ont igen:( :crazy: :cry:

Vi hade ett sto som hade en skostorlek på ena framhoven, en storlek mindre på andra. Men hon hade nackskada -problem i halstkotpelaren efter att ha fastnat i grimman och kämpat rejält. Gav säkert problem längre bak i ryggen, det tror jag, men det är sådant vi aldrig kunnat "få veta säkert". Blev aldrig bra, rörde sej som en gudinna i grund och botten men var knepig i huvudet och fick upprepade kotledsinflammationer fram.
I perioder stod hon som en gunghäst ute i hagen - frambenen fram och bakbenen bak. Rätt rejäla muskelbekymmer i ländryggen, detta var alltså på en häst som var i princip oriden.
Fast det var några år sen nu, och jag var inte så involverad i det hela...

Det där med förlossningsskadorna tycker jag är väldigt intressant - synd bara att det verkar finnas så lite forskning på det?
Vad anser veterinärerna här på sidan om det som skrivs? Som jag förstår det menar Rikke M Shultz att det är relativt vanligt med förlossningskador som ger snedhet i främre delen av bröstryggen, både bland kalvar och hästar. Var kan man läsa mer om detta "fenomen"?
Jag har aldrig hört en veterinär ens nämna något sådant (ja förutom Rikke då i några artiklar).

Förresten, ang tappa ett ben - det beror ju såklart på VARFÖR den tappar?
Hästar som snubblar gör det inte utan anledning... Men det behöver inte vara så enkla anledningar.
Min tjej tappade tån på bakhovarna i backen rätt frekvent sista tiden (framförallt därför jag övht åkte in med henne till kliniken från första början, hon var inte halt eller ens oren egentligen, "rörde sej bara konstigt"..), varför kan man nog inte svara så säkert på... Men hon hade artros i ena bakknäet, dock borde det inte ha gett såpass "mycket" smärta egentligen men det är ju olika från djur till djur. Utan en artroskopi är det väl kanske också svårt att veta hurpass illa däran ledbrosket är, jag vet inte?
Men visst, min tjej tappade alldeles garanterat tårna pga smärta. Sen vad smärtan berodde på -svårt att säga.
På samma vis hade hon stora bekymmer med hovslagar-besök, att hålla uppe fossingarna länge. Det gjorde också ont.

Senast ändrad:

Jobbigt!Stog i artikeln också om att hästen tappar ett bakben.Jag har uppfattningen att min tappar ena frambenet,men kanske kommer från bakbenet :confused: Fast det kanske inte gör någon skillnad.
Har hört att det speciellt är varmblod som upplevs tappa ett ben vid ridning,antog att det ver "normalt".(Efter vad andra som har häst har upplevt)Nu är jag fundersam!

Var din häst halt eller hur kom det sig att du åkte till klinik?
(eller var det pga att h*n tappade ett ben vid ridning?)

När jag frågat veterinär,har dom inte tagit det på större allvar.
Han tappar ju inte ett ben hela tiden,men det kommer ibland,han liksom "går till" ett steg.Han har även svårt att stå utan att ramla när hovslagaren skor ena bak,men det verkar vara för att han vet inte,har ingen balans,är sned?Han har alltid haft lite svårt med det.När jag kratsar hovar & så är det inga problem.
(travisar har ju ofta lite snedheter i benvinklar & så)
Tycker även att han visar smärta när hovslagaren slår i sömmen,han säger att hålväggen är tunn,men ska det göra ont???

Usch,vad man blir förvirrad!Min häst har ju haft en dålig sadel,rider barbacka i väntan på bomlöst,så visst kan ryggen vara ett problem,men kan det ha orsakat "tappet av benet"?

Han har även varit snubblig,men tycker det är bättre barbacka eller med bomlöst.

Jag är jättenojjig med benen,men veterinärerna brukar inte tycka att det är nåt speciellt........

Enl artikeln så är ju akupunktur och massage osv en lösning,så det känns bra att ta ut en equatriker.

Snobben skrev:
Jobbigt!Stog i artikeln också om att hästen tappar ett bakben.Jag har uppfattningen att min tappar ena frambenet,men kanske kommer från bakbenet :confused: Fast det kanske inte gör någon skillnad.
Har hört att det speciellt är varmblod som upplevs tappa ett ben vid ridning,antog att det ver "normalt".(Efter vad andra som har häst har upplevt)Nu är jag fundersam!

Var din häst halt eller hur kom det sig att du åkte till klinik?
(eller var det pga att h*n tappade ett ben vid ridning?)

Min är ett Danskt halvblod..

Vi åkte för hon tappade ett bakben.
Hon upförde sig normalt och värkade inte ha ont.
Men nu har hon ont jätte ont och det kom när jag började trava henne :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 373
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 109
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?