Det här med dåligt hö och lusern

et_flickan

Trådstartare
Folk stirrar konstigt på mig när jag säger att jag hellre byter ut ett dåligt hö mot lusern, varför?

Om man har ett hö som tex har 4,5 mj och 20 g smbrp inte ger jag 20kg hö för att komma upp i det behovet hästen behöver. Eller är jag dum där?

Varför jag frågar är för att jag också vill lära mig om det är ett dumt sätt att tänka på. Om höet har såhär dåliga värden så är det väl bättre att ge 10 kg av det och sen ösa på med lusern och något foder som innehåller mycket fett. Kan bara säga att jag inte har någon häst för tillfället så det är inte det att jag ska göra någon foderstat.

Tacksam för svar :)

Sv: Det här med dåligt hö och lusern

Jag vet inte varför det skulle vara fel.
Jag gör så till våra ponnyer. Jag byter ut en del av ensilaget mot lusernpellets. Dels för att de ska få i sig protein utan för mkt energi och dels för att lusern är ett bra foder. De har inte så stort energibehov.

Sv: Det här med dåligt hö och lusern

Fast det är väl ingen nackdel om de har nåt att tugga på större delen av dygnet och sedan även komplettera med tex luzern?!
Jag hade nog gett fri tillgång på stråfodret + det som behövs för bra kvot och tillräckligt mängd.

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Fick mina mineralsvar på höet, tyvärr bara CA och P... inget magnesium :/ Med så lite som 5kg/dag så är både CA och P över det hästen...
Svar
2
· Visningar
670
Senast: Nokke
·
Foder & Strö Jag har inte köpt hö på flera år och nu ska jag göra det. Här omkring är det mycket ovanligt med analyser coh jag har fått tag på en...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka