Det här med bett...

yodadog

Trådstartare
Jag får snart hem en underbar fjording på foder:love: men jag har lite funderingar angående bett.

På tvådelat och tredelat tränsbett blir han väldigt stark, går knappt att hålla. Rakt tränsbett funkar rätt bra men det blir jobbigt för ryttaren, men han är tävlad i dressyr så han har gått på det ibland.
Till vardags rids han på blankt kandar, då ligger han inte på något alls.

Det jag funderar på är om det inte är lite "fusk"? Att han knäpper av typ.

Om man har en stark häst vill man ju inte gärna behöva sitta och slita som man får göra på tränsbett, men finns det något bättre alternativ än bara kandarstång?

Sv: Det här med bett...

Ja alternativet är att den blir ordentligt utbildad så att den lär sig att inte hänga på bettet.
Den knäpper garanterat av på ett stångbett. Skulle aldrig i mitt liv stoppa in enbart en kandarstång på en så oskolad häst. :crazy:

Han är utbildad l:a men jag känner honom ju inte så bra än att jag kan säga hur han är men jag tycker inte det känns helt rätt att rida på bara kandarstång.

Inne i ridhus borde jag ju kunna rida på ett mildare bett men jag vill inte riskera att jag inte får stopp på honom i skogen:p så därför funderar jag på ett skarpare bett då, men inte kandarstången.

Jag pratar inte om vad för rörelser hästen kan utföra, det spelar inte så stor roll om hästen
inte har fått lära sig grundläggande saker så som att inte hänga i handen.

Jag skulle bara rida i den gångart som jag klarar av att hålla hästen i.

Ja så kan man ju göra också.

KL
Åter till frågan; om man nu har en väldigt stark häst och vill rida på ett skarpare bett, vilket skulle kunna passa?

Jag hade provat ett kimblewickbett/jaktkandar tills han har lärt sig att lyssna. Du kan ändra "styrkan" på bettet enkelt bara genom att flytta tyglarna mellan de olika skårorna.
Om han lyssnar på kandar så är ju frågan varför han lyssnar då och inte på ett vanligt bett. Det är där du får börja men med en nödbroms som tex. jaktkandaret är annars kan det ju bli farligt.
Lär honom att lyssna på sitsen istället så att han lär sig att handen inte är det viktigaste utan han måste bli lyhörd för mindre, finare hjälper.
Förmodligen är han riden med handen mycket och behöver lära sig att det finns andra signaler med.
Låt honom inte få bettet som ett femte ben utan att han lär sig att bära upp sig själv istället.

Lycka till!

Först och främst undrar jag om du har koll på att anledningen till varför hästen lyssnar på kandaret är för att det påverkar i hästens mun mer.

Alltså, när du sitter och sliter med ditt tränsbett, så sliter du mindre i hästens mun än när du rider på ett kandar, eftersom hästen inte är skolad - den lyssnar på styrka inte precision, vilket innebär att du genom ett starkare bett blir starkare och inverkar mer. Det handlar alltså enbart om att du tycker att det är bekvämare - det är absolut och definitivt inte bättre för hästen att den har ett så starkt bett.

En häst är aldrig "stark" utan helt sonika inte skolad. Den har lärt sig att ignorera irrelevanta signaler från ryttaren. Börja om från grunden är mitt tips, och släng kandaret.

(Kandar kan användas som ett precisionshöjande verktyg - dvs när du redan har en riktigt välskolad häst, kan du använda ett kandar för att ytterligare förfina dina hjälper, ett skarpare bett och ett bett med häveffekter används för att ändra finkommunikation i ridning, men ska inte användas för att övermanna och tvinga hästen)

Som tidigare sagt så ligger problemet inte vid bettet. Ett starkt bett kan dölja "felen" och vara en lösning för tillfället. Men hästen blir inte mer lydig och skolan för att man har ett starkt bett.
Jag rider alltid på tränsbett, även på mina två som jag rider, den ena är stark (går på ridskola 3ggr/veckan) och min egna är unghäst på 4år och är ganska het. Men ändå rider jag på tränsbett..

För att hästen inte ska hänga i handen och bli stark så måste man först ta reda på om hästen överhuvudtaget förstår bettes inverkan! (gjorde inte en 4åring som jag fick i "uppdrag" att utbilda, som jag först upplevde som stark). Om hästen nu är skolan och han grunderna bra så måste man själv fundera på vad man ska göra åt problemet. Träna först mer lydnad: halt-trav-halt är en bra övning.

Hänger hästen i handen så är den granterat fram tung, /går på bogarna. För att undvika det måste man "få upp" hästen och få den att jobba med bakbenen. För att få hästen att arbeta med bakdelen så måste man våga driva! Även om hästen är het och lite stark så får man inte sluta driva den framåt. Jag brukar tänka att jag ska driva, men hästen får inte gå fortare. -utan den ska sätta under bakbenen istället. Drar hästen iväg ifrån mig så gör jag halt, sen fortsätter jag som vanligt. Blir hästen stark igen och "drar" så gör jag en halt igen.

Ta hjälp utav en duktig dressyr tränare, som kan hjälpa dig med hur du ska "komma på" hästen och få den att sätta under sig. Jobbar hästen med bakben och rygg så kommer automatsikt eftergiften i nacken som hästen slutar hänga i handen. Hästen måste lära sig att bära upp sig själv!
För att få hästen att arbeta "i form" krävs det att den är: lyhörd, förstår hjälperna, är lösgjord och en ryttare i balans.

Jag har också funderat på kimblewick!
Jag har själv inte testat rida på tränsbett utan litar på vad ägaren säger, hon sa att han märker direkt när det är ett tränsbett i munnen och då blir han stark, så egentligen är det ju mest olydnad från hans sida då.

Kommer självklart ta hjälp en tränare också så det ska nog gå att få ordning på:)

Jag skulle aldrig sätta ett så starkt bett i munnen på min häst, och gråter blod när jag ser ihopkrullade hästar på hävstångsbett.
Jag skulle rida övergångar, övergångar, övergångar. Och bara rida i de gångarter jag kontrollera. Massa dressyr så att hästen blir lyhörd, och handen ska bara vara till för att ta ett lätt stöd i från hästens sida.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 190
Senast: Jeps
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 990
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama