Det här med avel och inavelsprocent

Seabaz

Trådstartare
Intressant ämne som togs upp på ett annat hundforum. Men tyvärr låstes tråden och i mitt tycke var trådlåsaren partisk med vissa och ville ha slut på diskussionen för oss andra.

Så nu vill jag veta vad ni tycker här?
I "min" ras så är rekommendationerna från rasklubben att inte överstiga 6,25% inavelsgrad.

I sista numret nu av klubbtidningen så säger dom att "tyvärr lyckades vi inte uppnå målet med max 6,25% osv osv..." Och så skriver dom ut registrerade kullar under året, någon slags sammanräkning och inavelsprocenten.
Då kan man läsa att dom som då inte lyckats hålla sig under rekommendationerna är de ledande uppfödarna innom rasen. Alltså dom som avlat i många år och är erfarna och har ett "stort namn" innom rasen.

Det var det här vi reagerade på och tog upp då. Men det var fler saker också som hängde ihop.

Men vad tycker ni det här låter som.

På stora stockholm nu som var så var det dessutom en 10-årig veterantik som gick och blev BIM. Denna tiken kom från en av dessa uppfödare som inte kan hålla måtten.

Då undrade man om det inte fanns en enda tik under dagen som var finare än denna? (runt 75 tikar i alla åldrar ställdes dagen till ära)
Vart är i så fall aveln på väg?

Sv: Det här med avel och inavelsprocent

Hej.
Väldigt hög procent i mitt tycke!
I min ras accepteras upp till 2.5% MAX!
Parade min tik i går med en hane som bara höll 1.8% :-) allt för att bredda avelsbasen på vår lilla ras.
Inavel i för hög grad innebär alltid att avelsbasen minskar samt att ärftliga defekter lättare blir etablerade i rasen. Fördelen kan vara att rasen blir jämnare i typ. Man "sätter" typen genom linje avel. Det kan vara ok om man utavlar senare.
Att en veteran vinner är inget fel tycker jag. En bra hund är en bra hund MEN det viktigaste är inte utseendet utan sundheten och vad som nedärvs på alla plan. Tyvärr ser många bara på exteriören och glömmer resten av hunden. Att avla- går alltid ut på att tillföra rasen något bättre i kommande generationer på lång sikt. Inte att producera fram vackra säljbara "idioter" eller hundar som kanske får hälsoproblem. Utställningar är därför ofta bara av ondo för många raser...framförallt då rasen blir populär. Utställnings Champions rankas högre än bruksdugliga sunda hundar tyvärr.

Liknande trådar

U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 378
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama