Det här med att stoppa godis/mat i munnen..

Nominous

Trådstartare
..vad är det för, ursäkta mig, jävla otyg som är så poppis just nu? Eller är det bara i mina kretsar som jag ser det? Alltså att i lydnad/trickträning (ärligt talat mest trickfolket tror jag) stoppa in korv, skinka, hundgodis ja u name it i munnen på hunden och hunden får inte äta upp det utan ska sitta stilla och vara duktig och bara hålla all mat i munnen.

Jag tycker det är maktmissbruk. Eller är jag knäpp? Det ätbart jag stoppar i min hunds mun får min hund äta upp. Omvänd belöning är helt ok för då får ju hunden belöning för att den tex avstår något annat. Men jag vet inte, jag tycker inte att det känns okej att ge dem mat, stoppa in det i munnen på dem och sedan bestämma att de inte får tugga eller svälja.

Eller har jag missat något som gör detta bra? Kan tyvärr inte se att det ger mig eller min hund något. Vad tycker ni?

Sv: Det här med att stoppa godis/mat i munnen..

Om du tror att det är maktmissbruk så har du inte fattat hur inlärningen går till. Det är bara ett steg till i samma belöningslek som är grunden i den mesta träningen, och grundlägger en massa bra saker i relationen som går att ta med sig ut i "verkliga" situationer.

Men vad är det som är bra med att stoppa in mat i munnen på hunden och begära att den inte tuggar/sväljer? Jag skrev ju att jag måste ha missat något om detta är något man vill åstadkomma, så förklara gärna. Jag skulle dock aldrig ge min hund mat och sedan säga åt den att inte äta den.

Föremål självklart. Men mat som jag själv stoppat in i hundens mun nej. Eller vill man likställa mat med föremål som vi bestämmer över till oändlighet?

Som sagt jag förstår inte nyttan med det så förklara hellre än att dumförklara mig när jag redan frågat om jag missat något ;)

Nu vet jag inte hur själva träningen som du pratar om ser ut, men tex att apportera korv blir lite Doggie Zen, som de pratade mycket om på Canis.

Att om du väljer bort något du suktar efter just nu så skall du belönas trefalt.
Inte värre än att hålla en apport i ena handen och kyckling i den andra, välj bort kycklingen och välj apporten så blir du belönad.

Precis så. Dessutom ett ypperligt tillfälle att bygga upp en träningssituation där du visar att det är okej att ta åtråvärda föremål ur munnen på hunden, utan att bygga upp en konflikt.

Och man tränar impulskontroll.

Jag sätter mina hundar i betydligt mer frestande situationer nästan varje dag: Varsågod, bytesdjur i rörelse på ett flera hektar stort fält. Du ska "jaga" dem, men bara på precis det sätt jag ber om. I jämförelse framstår en korv i mungipan som rena barnleken.

Alltså jag förstår helt och hållet arbete med att välja tex kycklingen eller apporten, och jakt. Jag förstår bara inte varför jag ska ge hunden en godis och sedan säga nej, ät den inte, om det är annat än just kontrollen. Håller jag fram en kyckling och en apport så får hunden välja en va dem, samma med jakten. Du har ju inte gett den jakten inna du säger var så god. Men att ge den godisen så den har den inne i munnen och sen säga nej du får inte äta den tycker jag är en annan sak. Men som sagt så verkar jag ha missat poängen med den träningen att göra cirkustrick av det.

Men jag har inga problem att hålla fram en kyckling och en apport och få hunden att välja apporten och få tre kycklingar i belöning. Det är inte samma sak enligt mig. Jag har inte stoppat in kycklingen i munnen på hunden, utan hunden gör ett val.

Samma med att självklart vill jag kunna ta av hunden nåt jag gett den tex matkoppen om det skulle bli nåt, men jag håller ju inte på träna att ta av hunden maten var och varenda dag. har den fått maten av mig så har den fått den. Även om jag vill kunna bryta och kräver att jag ska kunna bryta utan problem så är det inget jag utövar min makt på att göra titt som tätt, för jag tycker inte det är schysst. Tänk om min kille skulle sno min mattallrik var och varannan gång jag äter. Jag klappar inte till han för att han tar den idag men gör han det imorgon och i övermorgon också så får jag nog lust att göra det.

Lika dant med ben. Jag kräver av mina hundar att jag ska kunna ta benen. Oavsett om det är råa köttben. Ett loss räcker och de släpper utan att ens blinka. Men jag tar inte benen av dem avrje dag för det. Utan det är bara nåt jag kräver att det ska funka sen är det inget mer med det.

Det jag ser är bilde rpå Facebook och bloggar där folk lägger ut bilder på sina hundar där de stoppat in korv, skinka och massa annan mat i munnen på dem och sitter och fotar 50 foton på en kväll. och lägger ut dessa bilder flera gånger i veckan. Dem kan alltså ge hunden korven och den låter bli den. Fine, det köper jag och det är bra att man kan göra det ifall det uppstår en situation. Det jag menar är varför gör man detta varenda kväll och hundarna håller sakerna långa stunder så man kan fota massvis varenda gång? Borde man inte vara nöjd när det är inlärt?

Det är inte inlärningen av att låta bli att äta det hund fått jag reagerar över utan att man verkar hålla på med detta var och varannan kväll och gör coola cirkustrick av det. De bildbombar med detta väldigt ofta och jag ser inte anlendingen till att göra detta. Är det inlärt så räcker det väl? Checka av nån gång om man vill det men varför kräva detta av hunden hela tiden? Men det kanske är rätt? Jag har väl bara missat poängen men det helt enkelt för att jag inte ser logikien i det frekventa.

Jag nöjer mig när hunden lärt sig att det är ok att jag får ta ett ben av dem som jag gett dem innan. men jag tränar inte detta varje gång bara för att. Eller är det det man ska alltså? Det är det jag undrar över. :)

Senast ändrad:

ipodkorv_zps588af34c.jpg

Du menar så här t ex?
Det är alldeles utmärkt träning för min gode herres i princip obefintliga impulskontroll, och för att motverka hans sjukt hårda grepp om fåglar och annat. När han haft den i munnen en stund får han hela korven på en gång.

Han är betydligt mer glad i att apportera korv än vad han är i att apportera något annat, så jävla otyg eller inte - han tycker att det är en rolig träningsform och blir dessutom ganska trött i skallen av det.

Tilläggas ska väl att vi gör detta typ en gång i månaden.

Jo jag kan förstå ditt sätt att träna på och det är absolut något jag kan tillämpa. Men inte cirkusgrejen som blivit. Att man gör det varje dag, flera gånger om dagen när hunden ska få nåt när det bevisligen är hundar som redan lärt sig detta och inte hundar som man måste träna pga kontrollen är dålig. Det är det. Mina hundar får inte äta ur skålarna förren de fått ett var så god, men jag har heller inte gett dem maten innan. Lite samma som att jag skulle säga var så god och ät, de ställer sig och äter och sen säger jag nej och då ska de sitta och titta medan jag fotar. Jag gör detta några gånger per dag för att man får coola biler. Nu blir det ju coolare bilder med 8 korvar i munnen än att de tittar på matskålen som jag tog, men principen är den samma.

Så problemet är inte att de sitter med en korv i munnen. Det är kanon att man kan träna olika slag av impulskontroll. Utan det jag reagerar på är bilder på vänners hundar där dom lägger in cirkuskonster där de på 25 bilder har nåt i munnen på varenda bild. En korv, två korvar, 5 korvar, 8 korvar, medan de ska stå på bakbenen, de ska ligga på rygg, de sitta på bara bakbenen med 4 skinkskivor över nos och ögon samtidigt som de har 3 korvar i munnen, man stoppar in sådana där platta långa godisar under läpparna så det hänger hela rader runt munnen medan de ska utföra andra konster osv osv. Och dessa bilder dyker upp några gånger i veckan hela tiden.

De verkar alltså inte bara träna impulskontroll för att träna utan för alla cirkustrick. Alla dessa hundar är rena soffpotatisar.
Det är själva grejjen som blivit av detta som jag tycker är ett missbruk. Inte själva grundlydnaden i sig. Jag vet inte om jag inte gör mig förstådd :p men det kanske bara är jag som är känslig som tycker det är märkligt att hålla på såhär och att det går för långt.

Som sagt så har jag inge problem med att lära in kontrollen. Jag gör ju samma sak själv med att kunna ta ben, ta matskålen etc. men jag använder det ju bara för att jag ska kunna ha kontrollen. jag utövar det inte hela tiden som trick och ''kolla vad jag kan'' för att visa upp på nätet och så fort folk kommer hem till mig. Utan det är ett behov jag behöver ha vissa stunder och då veta att det funkar. Jag skulle som sagt aldrig få för mig att ta av min hund benet han nyss fått 20 gånger per kväll flera gånger i veckan bara för att jag kan. Visst han blir ju belönad för han får ju tillbaka det, men finns det inte nån gräns?

Aja jag är väl töntig :p Intressant dock att läsa era synpunkter på det. :)

Senast ändrad:

Att apportera är ett naturligt beteende hos hund. T. ex i en situation där hundmamman bär med sig sitt byte till sina valpar. Hon väntar med att äta maten.

Det har vi människor sedan tagit fasta på, genom att lära hundarna att apportera vilt.

Maktmissbruk? nej.
Varför inte kalla det omtanke från hundens sida, på ett lekfullt sätt?

Jag pratar inte om apportering med vilt och det jobb hunden utför. Har aldrig sett varken det eller jakt som negativt. Utan hur de i min krets håller på. De gör det enbart för att det är häftigt att pula munnen full med korv jämt och ständigt och ta ifrån hunden det. men som sagt jag förstår att det är en positiv träning så arbete och normal träning behöver ni inte trycka på. utan det är hetsen att göra cirkuskonster med munnen fullproppad med mat 25 gånger per kväll som trick jag reagerar på. Men ni har gett min förståelse att det är bra träning så case closed. :)

Här är en kvartett till som tycker att "korvapport" är skitkul. De förstår att det är en förlängning av leken "samarbeta och lära oss nått med matte", och tar det verkligen inte som ett tryck från mig.

På vilket sätt tror du att hunden upplever det negativt bara för att det utförs fem gånger och blir fotodokumenterat? Tror du att hundarna känner samma sak om man ber dem sitta plats fem gånger samma kväll? Eller apportera och lämna ifrån sig favoritleksaken? Vadan denna fixering vid att andra upprepar tricks med sina hundar?

Tycker det låter som att du mest är grinig över att folk gör nått du inte förstår. Låt dina kompisar vara stolta över att de har lyckats lära sina hundar nått som tom en stor del av mänskligheten verkar ha svårt att förstå; impulskontroll.

Äh, jag ber min hund att sitta säkert 30 gånger om dagen, och det är ju också ett trick… Iofs fotodokumenterar jag det inte men.

Jag tror inte det är så mycket att hänga upp sig på :)

Migo: Ja, precis samma här. Dessutom är det en superövning för att trötta ut Ipods hjärna. 3-4 apporteringar med korven och han är lugn och tillfreds i flera timmar :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 795
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 376
Senast: Hgfy
·
Övr. Hund Jag vet att det är vanligt och ofarligt att hundar äter bajs, speciellt hästbajs verkar vara poppis. Min hund ääälskar hästskit...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 857
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 681
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024