Sv: Det här med att stoppa godis/mat i munnen..
Alltså jag förstår helt och hållet arbete med att välja tex kycklingen eller apporten, och jakt. Jag förstår bara inte varför jag ska ge hunden en godis och sedan säga nej, ät den inte, om det är annat än just kontrollen. Håller jag fram en kyckling och en apport så får hunden välja en va dem, samma med jakten. Du har ju inte gett den jakten inna du säger var så god. Men att ge den godisen så den har den inne i munnen och sen säga nej du får inte äta den tycker jag är en annan sak. Men som sagt så verkar jag ha missat poängen med den träningen att göra cirkustrick av det.
Men jag har inga problem att hålla fram en kyckling och en apport och få hunden att välja apporten och få tre kycklingar i belöning. Det är inte samma sak enligt mig. Jag har inte stoppat in kycklingen i munnen på hunden, utan hunden gör ett val.
Samma med att självklart vill jag kunna ta av hunden nåt jag gett den tex matkoppen om det skulle bli nåt, men jag håller ju inte på träna att ta av hunden maten var och varenda dag. har den fått maten av mig så har den fått den. Även om jag vill kunna bryta och kräver att jag ska kunna bryta utan problem så är det inget jag utövar min makt på att göra titt som tätt, för jag tycker inte det är schysst. Tänk om min kille skulle sno min mattallrik var och varannan gång jag äter. Jag klappar inte till han för att han tar den idag men gör han det imorgon och i övermorgon också så får jag nog lust att göra det.
Lika dant med ben. Jag kräver av mina hundar att jag ska kunna ta benen. Oavsett om det är råa köttben. Ett loss räcker och de släpper utan att ens blinka. Men jag tar inte benen av dem avrje dag för det. Utan det är bara nåt jag kräver att det ska funka sen är det inget mer med det.
Det jag ser är bilde rpå Facebook och bloggar där folk lägger ut bilder på sina hundar där de stoppat in korv, skinka och massa annan mat i munnen på dem och sitter och fotar 50 foton på en kväll. och lägger ut dessa bilder flera gånger i veckan. Dem kan alltså ge hunden korven och den låter bli den. Fine, det köper jag och det är bra att man kan göra det ifall det uppstår en situation. Det jag menar är varför gör man detta varenda kväll och hundarna håller sakerna långa stunder så man kan fota massvis varenda gång? Borde man inte vara nöjd när det är inlärt?
Det är inte inlärningen av att låta bli att äta det hund fått jag reagerar över utan att man verkar hålla på med detta var och varannan kväll och gör coola cirkustrick av det. De bildbombar med detta väldigt ofta och jag ser inte anlendingen till att göra detta. Är det inlärt så räcker det väl? Checka av nån gång om man vill det men varför kräva detta av hunden hela tiden? Men det kanske är rätt? Jag har väl bara missat poängen men det helt enkelt för att jag inte ser logikien i det frekventa.
Jag nöjer mig när hunden lärt sig att det är ok att jag får ta ett ben av dem som jag gett dem innan. men jag tränar inte detta varje gång bara för att. Eller är det det man ska alltså? Det är det jag undrar över.