Det här med att äta gräs..

Aslan

Trådstartare
Vi har haft problem med att ena hunden har haft diarré i omgångar. Vi har varit hos vet en omgång och dom tyckte att eftersom hans allmän tillstånd var helt opåverkat och han inte har det dagligen och allt annat såg jättefint ut och det kommer endast nån gång ibland så behövdes för tillfället ingen vidare utredning utan skonkost ett par dagar och sen en pasta som har skulle äta var det vi fick med oss hem.

Jag har nu funderat i helgen och själv läst lite. Våran hund har alltid tuggat gräs, mer eller mindre. Inte i överdriven mängd, utan rätt normalt. Nu när gräset här precis har blivit grönt och saftigt såhär på vårkanten så tuggar han värre än en betande ko! Jag har börjat fundera på om det inte är detta välomtalade (iaf i hästvärlden) gräs på vår/försommar som kan vara boven i dramat? Kan hundar tycka att detta gräs är extra gott och sätter i sig liiiite för mycket av det goda? Hur är era hundar?

Vi ska ha en återkoppling med vet nu i veckan men jag har inte en aning om hur vi tar detta vidare. Dom verkade inte överdrivet oroliga för han.

Mina hundar äter gräs stup i ett just nu. Det är aningen irriterande, dom gör inget annat än äter gräs på promenderna. Jag blir tokig! Dom brukar inte hålla på såhär! Jag har precis som du en teori på att det kanske är godare nu på våren? Jag tror inte det är någon fara, jag är inte orolig över mina hundar. O andra sidan har dom inte diarré..

Våra hundar älskar det första gräset som kommer på våren. Nyuppkomna maskrosor är också en stor favorit. Hundarna tycker det är gott helt enkelt. Vilda rovdjur äter också gräs och örter. Det ger nyttiga vitaminer och fibrer. Det är när hundarna vill äta gammalt torrt gräs som man kan undra vilka problem de har med magen. Färskt gräs är inget att oroa sig över. Med måtta förstås och speciellt när magarna är ovana på våren.

• Gilla
Reactions: Sel
Yep, mina ocksa. "Lillan" betar verkligen. Hon ater i och for sig allt, men graset just nu ar tydligen supergott och hon valjer mellan gras och gras ocksa. Jag har tre sorters gras pa var mark, en sort (som vaxer vilt i tuvor men ar nastan lika naringsrikt som det planterade graset) ar hennes favorit. Hastarna har inte fullt sa mycket urskiljing utan ater allt gras rakt av. :p

Alla betar glatt :)
Det blir trevliga gräsbajsar som är svåra att puppa ut ibland då de blir väldigt långa och trådiga :wtf:

Mina gillar det späda vårgräset, men betar ett strå i taget. Har en bekant vars hund äter så mycket gräs att den mest liknar en ko - och problemen kommer när hunden skiter, då husse får dra ut halva balen ur röven på hunden som fastnat:crazy: Inga fel har hittats på hunden vare sig med mage eller hals, utan verkar mest vara galen i gräs. Men där tas inte ett strå i taget, utan han repar hela tovor....

Boxern åt i princip bara gräs då hon mådde dåligt (försökte kräkas). Valpen äter gräs nu som då. Ingen av dem har reagerat med dålig mage.

Monster älskar gräs, och godast är de späda stråna. Det betyder att på våren är så gott som allt gräs enormt gott, och det är bara att beta sig fram genom världen. Senare på säsongen blir det till att leta igenom tuvorna mycket noggrannare, för att hitta de där allra godaste stråna. :D

Däremot äter han också gräs för att han har ont i magen/mår illa, då duger precis vilket gräs som helst och han äter för att just äta, inte för att det är gott.

Alla mina hundar, rätt många har det blivit genom åren, har ätit gräs då och då.
Har faktiskt aldrig haft en hund med magproblem, men så bor jag på en hästgård där hundarna får gå med mig i stallet och plocka i sig hästbajs när de känner för det. Jag tror att de behöver mjölksyrabakterierna och mikroorganismerna som finns i det. Var faktiskt med om att en hundägare ringde och frågade om hon fick komma ut och hämta hästbajs till sin hund, på "recept" från veterinären.

Så nej, gräsätning har aldrig varit något bekymmer för hundarna här.

Jag har funderat pa det har. Bada mina ater gras ... men Diva gor det till vansinne. Hon riktigt VRAKER i sig och kan ga och beta hur lange som helst. I gar fick de ett margben var. Mandy var jatte hard i magen i dag, typiskt efter margben ... Diva hade en massa gras, men var inte hard. Snarare var den sista klutten valdigt los ... Kanske det har samband? :p

Däremot äter han också gräs för att han har ont i magen/mår illa, då duger precis vilket gräs som helst och han äter för att just äta, inte för att det är gott.
Jag vaknade en natt av att Boxern stod och rev remsor av återvinningstidningarna i hallen. :( Man tager vad man haver...

Ruben äter aldrig gräs, någonsin.
Ture kan äter lite ibland om han är knorrig i magen, kräks inte utan jag tror han vill åt fibrer. Efter lite gräs brukar även knorret försvinna.

Mina två betar som värsta kossorna just nu, speciellt tiken. Hon är tokig i det första gräset som kommer, åtminstone en speciell sort. Ingen av mina gör det pga magproblem, utan de tycker helt enkelt om det. Har läst någonstans om att det första gräset som kommer kan smaka lite sött för hundarna, kommer dock inte ihåg vart jag läste det och hur sanningshalten på det hela är.

Här äter hundarna också gräs på våren. Kallar dem ofta för kossor, de verkligen bara tuggar och tuggar och tuggar. Magarna blir inte dåliga, däremot kan långa grässtrån ibland göra det svårt att bajsa för dem och matte får försiktigt dra ut nåt strå :meh:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 807
Senast: Migo
·
E
Foder & Strö 2-årig kallblodstravare, tränas lätt-medelhårt, beräknas väga 500 kg som vuxen. höet vi har ser ut såhär, per kg: 8,7 mj 32 smb.rp. 3,7...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka