Det här med gödsel !!!

EmmaW

Trådstartare
Jag har en liten gödselstack, i storlek som ca 2 fyrkantsbalar halm. Jag måste bli av med den mer eller mindre akut pga av vissa omständigheter. Men det är svårt som attans :banghead: Och dessutom skulle det kosta många tusen :eek: enligt bonden jag pratat med :wtf:

Hur gör ni som har små stall? Kan man lämna till deponi? Försökt ringa men allt är ju stängt i dag och tänkte att på buke finns säkert en massa smarta lösningar och erfarenheter :up:. Så hur gör ni och vad får ni betala för att få er gödsel bortforslad? :)
 
Lägg i sopsäckar och ställ ut. Skriv "Gratis hästgödsel" på en skylt. Det gjorde jag ett år och det funkade galant :)! Blev av med så många säckar jag satte ut. Kanske är det fel årstid, men försöka kan man ju!
 
Jag mockade i ett par år i sopsäckar och gav bort.
En del människor (trädgårdsfantaster) blir helt saliga :D

Se bara till att det är rejäla säckar, gödsel är tungt.
 
Problemet är att allt inte är brunnet och att jag måste bli av med fort. I framtiden finns en plan om det och speciellt eftersom jag kommer använda torv som strö framöver ;)
 
Problemet är att allt inte är brunnet och att jag måste bli av med fort. I framtiden finns en plan om det och speciellt eftersom jag kommer använda torv som strö framöver ;)

Inga problem att det är obrunnet, låt dem bara veta det.
Ett par års förvaring i säck så blir det fin jord. Eller går att använda obrunnet också enligt några av dem som hämtat hos mig :)

Men torvblandad brunnen gödsel ses nästan som guld :p
 
Inga problem att det är obrunnet, låt dem bara veta det.
Ett par års förvaring i säck så blir det fin jord. Eller går att använda obrunnet också enligt några av dem som hämtat hos mig :)

Men torvblandad brunnen gödsel ses nästan som guld :p

Hur mycket fyller du i en säck då? Dom blir ju supertunga fort O_o

Ja jo jag vet att det är guld :D Kanske skulle sätta upp lite lappar och se vad som händer. Tyvärr måste jag bli kvitt den helst redan i går så jag tror inte det löser mitt akuta problem ...
 
För den som har en sk varmbädd att odla i så ska det vara obrunnen gödsel och det är när den brinner som värmen kommer. Men det är lite fel årstid även det just nu om det inte är någon som behöver fylla på i sin bädd.
 
Hur mycket fyller du i en säck då? Dom blir ju supertunga fort O_o

Ja jo jag vet att det är guld :D Kanske skulle sätta upp lite lappar och se vad som händer. Tyvärr måste jag bli kvitt den helst redan i går så jag tror inte det löser mitt akuta problem ...
Du kan ju iallafall flytta på gödslet till bättre plats om du har det i säck :)
 
Du kan ju iallafall flytta på gödslet till bättre plats om du har det i säck :)
Jo visst är det så men ska jag dels köpa riktiga säckar och sen fylla upp all denna gödsel ca 2 fyrkantsbalar och dessutom flytta på allihopa så jag då blir det nog rätt mycket pengar, väldigt väldigt mycket slit och ja gödseln står ju kvar på gården i vilket fall som och jag behöver få bort den och kan inte förvara den där längre.
 
Jo visst är det så men ska jag dels köpa riktiga säckar och sen fylla upp all denna gödsel ca 2 fyrkantsbalar och dessutom flytta på allihopa så jag då blir det nog rätt mycket pengar, väldigt väldigt mycket slit och ja gödseln står ju kvar på gården i vilket fall som och jag behöver få bort den och kan inte förvara den där längre.

Dyrt kan jag inte tycka att det blir.

Annars kan du ju bara lägga allt på släpvagn och ställa på lämpligt ställe.
 
Ne d
Dyrt kan jag inte tycka att det blir.

Annars kan du ju bara lägga allt på släpvagn och ställa på lämpligt ställe.
Det är ju klart att det blir billigare på ett vis. Nu räcker ju inte ett vanligt släp till och jag har varken tillgång till släpvagn eller liknande.
 
Jag har nu fått löfte om hjälp av bonden i nästa vecka :) Ingen aning dock vad det kommer att kosta :cautious: Han ska ringa dagen innan så jag ska fråga då. I framtiden kommer jag nog mocka i säck som en del andra gör och sen sälja/ skänka bort. Tips som gör den mockningen smidig? :)
 
Jag har en liten gödselstack, i storlek som ca 2 fyrkantsbalar halm. Jag måste bli av med den mer eller mindre akut pga av vissa omständigheter. Men det är svårt som attans :banghead: Och dessutom skulle det kosta många tusen :eek: enligt bonden jag pratat med :wtf:

Hur gör ni som har små stall? Kan man lämna till deponi? Försökt ringa men allt är ju stängt i dag och tänkte att på buke finns säkert en massa smarta lösningar och erfarenheter :up:. Så hur gör ni och vad får ni betala för att få er gödsel bortforslad? :)
Det är väl lite som så att om man av någon anledning måste bli av med det snabbt så får man snällt betala den som ställer upp och hjälper till, även om det är sura pengar.

Jag själv har kompostmask i min gödselstack. Min platta är halvfull trots att där ligger gödsel från 5 vintrar... Det mesta som ligger där är numera prima mylla och till våren hyr vi in en granne (bonde) med traktor som ska få hjälpa oss att flytta det. Vi ska främst använda det till att jämna till markområden intill gräsmattan, så att det ska gå att köra gräsklippare där också. Och blir det något över får vi väl hyra in en gödselspridare och sprida det i någon av våra hagar, som ligger på åkermark.
 
Det är väl lite som så att om man av någon anledning måste bli av med det snabbt så får man snällt betala den som ställer upp och hjälper till, även om det är sura pengar.

Jag själv har kompostmask i min gödselstack. Min platta är halvfull trots att där ligger gödsel från 5 vintrar... Det mesta som ligger där är numera prima mylla och till våren hyr vi in en granne (bonde) med traktor som ska få hjälpa oss att flytta det. Vi ska främst använda det till att jämna till markområden intill gräsmattan, så att det ska gå att köra gräsklippare där också. Och blir det något över får vi väl hyra in en gödselspridare och sprida det i någon av våra hagar, som ligger på åkermark.

Jag har också funderat över att införskaffa kompostmask.
Tar nog och startar ny tråd om det istället för att fråga hundra miljoner frågor till dig här i fel tråd :D
 
Har du nära till återvinningscentral?

När jag mockar ur mitt hönshus två gånger om året så fyller jag ett helt bilsläp åt gången och tömmer på återvinningens kompost. Super smidigt! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 045
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp