Det här med eltråd och jordning

Blandrastik

Trådstartare
Kan nån förklara för en trögboll.
Elen går alltså från aggregatet, till tråden. Brunte tar i tråden och strömmen går genom brunte, ner i mark och letar sig sedan till jordspett och sen tillbaka till aggregatet. Var det rätt?

Men om Brunte står 5 meter eller 150 meter i från jordspettet, åker strömmen lika obehindrat i 150 m som 15? Om vi ponerar att det är samma typ av mark.
Spelar det nån roll om Brunte har skor?
Så om jag kunde flyga och tar i tråden så händer ingenting?
Varför dras elen till just jordspetten? Om det skulle ligga skrot i backen, skulle det påverka?
 
BMS stängselskola är bra
http://www.bmsab.se/subdet201.htm

Och ja när Brunte rör tråden sluts kretsen och strömmen går (om Brunte jordar) genom Brunte och så vidare som du förstått det med skillnaden att stöten inte händer när strömmen når jordspettet utan när strömmen åker genom Brunte. Den går genom Brunte och tillbaka till stängslet (om Brute står kvar, flyttar han sig när han får stöten bryts kretsen och strömmen åker inte "tillbaka")

Är jorden korrekt spelar det ingen roll hur långt det är mellan jordspett och stängsel. Dålig jord så funkar stängslet inte alls, det blir ingen stöt. Strömmen går genom Brunte och det är det som ger stöten, så strömmen får inte längre till jordspettet beroende på var Brunte är.
 
Jag har gått deras stängselskola. :) Jaha, jag trodde strömmen gick tråd, brunte, jord, jordspett, tillbaka till aggregat. Men det är alltså Brunte, tråd, Brunte. Sen då? Jord och aggregat? Jag får kolla stängselskolan igen tror jag. :)
(Det hela handlar om att jag vet att tråden inte behöver vara en sluten cirkel, men jag fattar inte varför. Inte heller varför elen funkar längst bort i hagen, det borde ju bli en längre transporsträcka)
 
Jag har gått deras stängselskola. :) Jaha, jag trodde strömmen gick tråd, brunte, jord, jordspett, tillbaka till aggregat. Men det är alltså Brunte, tråd, Brunte. Sen då? Jord och aggregat? Jag får kolla stängselskolan igen tror jag. :)
(Det hela handlar om att jag vet att tråden inte behöver vara en sluten cirkel, men jag fattar inte varför. Inte heller varför elen funkar längst bort i hagen, det borde ju bli en längre transporsträcka)

Alltså elen går ju hela vägen men vid en stöt så är "omvägen" bara via Brunte så att säga.

Har du problem med stängslet eller är du bara nyfiken?
 
Har du problem med stängslet eller är du bara nyfiken?
Både och. Står på en ridskola, där händige Harry har fixat med staketen. För att få lite fart på grejerna så drog en stallkamrat el-tråden genom själva grinden, den var tidigare bara fastknuten i stolparna. Vilket resulterade i att när du skulle ta ut hästarna och grind-el-tråden tog i marken, så ledde marken ström där hästarna skulle ut.
Stallkamraten menade att det var ett måste att spänningssätta grinden annars nådde inte elen runt hagen. Jag påstod att det inte vara sant, men kände att jag hade lite för lite på fötterna.

Så ett är att jag inte kan göra så mycket åt själva staketet, det är inte mitt. Men jag kan i alla fall undvika ström i marken vid grinden, men då är ju frågan om vi kan lösa så det blir el i hela hagen i alla fall.
Hela rasket skulle behövas bytas, men sånt kan man ju se sig i himlen efter.

En gissning är väl att man måste gräva ner en matarkabel i marken framför grinden. Sen är ju frågan varför marken blir strömförande för att tråden tar i marken.
 
Både och. Står på en ridskola, där händige Harry har fixat med staketen. För att få lite fart på grejerna så drog en stallkamrat el-tråden genom själva grinden, den var tidigare bara fastknuten i stolparna. Vilket resulterade i att när du skulle ta ut hästarna och grind-el-tråden tog i marken, så ledde marken ström där hästarna skulle ut.
Stallkamraten menade att det var ett måste att spänningssätta grinden annars nådde inte elen runt hagen. Jag påstod att det inte vara sant, men kände att jag hade lite för lite på fötterna.

Så ett är att jag inte kan göra så mycket åt själva staketet, det är inte mitt. Men jag kan i alla fall undvika ström i marken vid grinden, men då är ju frågan om vi kan lösa så det blir el i hela hagen i alla fall.
Hela rasket skulle behövas bytas, men sånt kan man ju se sig i himlen efter.

En gissning är väl att man måste gräva ner en matarkabel i marken framför grinden. Sen är ju frågan varför marken blir strömförande för att tråden tar i marken.

Om du måste ha ström i grinden beror på hagen och hur du matar strömmen. Jag har kopplat så att stängd grind leder ström, men häktar jag av grindhantaget är den strömlös.

Krypström i marken kan hänga ihop med jordning. Är du säker på att det blir det och inte bara att hästarna är rädda för att det knäpper?

Men är det metallskrot i marken som du skrev om innan så påverkar det garanterat.
 
Om du måste ha ström i grinden beror på hagen och hur du matar strömmen. Jag har kopplat så att stängd grind leder ström, men häktar jag av grindhantaget är den strömlös.

Krypström i marken kan hänga ihop med jordning. Är du säker på att det blir det och inte bara att hästarna är rädda för att det knäpper?

Men är det metallskrot i marken som du skrev om innan så påverkar det garanterat.
Det är inte bara knäppet, igår var hästarna på väg fram emot grinden när jag stod där, jag hakade av handtagen, tråden gick i backen och alla hästarna försvann. Detta började efter att stallkompisen var där och knöt om tråden. Har du grävt under din grind då?
 
Det är inte bara knäppet, igår var hästarna på väg fram emot grinden när jag stod där, jag hakade av handtagen, tråden gick i backen och alla hästarna försvann. Detta började efter att stallkompisen var där och knöt om tråden. Har du grävt under din grind då?
Nej. Jag matar på strömmen på ena sidan grinden bara, och låter den vända på andra sidan. Dvs ena sidan av grinden är tråden fäst i egna isolatorer bara. I andra änden hakas handtaget fast i grindisolatorer som är strömförande. Påhakad grind och el i grindtråden. Avhakad grind och ingen el i grindtråden. Det är hela tiden el i övrig tråd förutom grinden, runt hela hagen.

Jag tycker inte om när det knäpper och smäller när man öppnar, inte hästarna heller.
 
Jag håller med om att det är skönt att inte ha ström i grinden när den är öppen. Det kan så lätt hända att man ger sin häst en stöt vid regnväder och blöta grimskaft och vantar.
Jag hävdar bestämmt att tråden aldrig ska vara på marken när man öppnar en grind. Håll tråden sträckt hela tiden så är risken för att någon häst trasslar in sig mindre samt att du slipper strömförande mark. Det är dessutom enklare att bara ta ut en häst när man håller tråden sträckt hela tiden.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 611
Senast: Yrja
·
Anläggning Tacksam för snabb hjälp. På anläggningen vi står på har vi en rymmare av största slag. Det är inte helt obefogat då det inte är någon...
Svar
16
· Visningar
7 565
Senast: Mynta2
·
Hästmänniskan Har precis sett över beteshagen och ska släppa ikväll är det tänkt. Har i år köpt ett nytt aggregat med fina finesser ;) man kan se om...
Svar
6
· Visningar
4 407
Senast: simpan
·
Hästmänniskan detta finns säkert miljoner trådar om men jag behöver lite "special" hjälp. det är så att i mina hagar skall det gå en nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
4 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp