Det här med B-vitamin en gång för alla

Emiro

Trådstartare
Vad jag har förstått så behöver man normalt inte tillsätta b-vitamin eftersom hästen tillverkar det själv i grovtarmen. Men när jag använder mig av pc-horse och jag räknar ut mina hästars foderstat så behöver jag enligt programet alltid tillsätta b-vitamin. Hur hänger detta ihop? Hittills har jag snällt tillsatt b-vitamin men samtidigt undrat om jag slänger pengarna i sjön. Hjälp mig reda ut detta en gång för alla!
 
Jag har lärt mig att B-vitamin inte behövs i vanliga fall, har hästen brist så är det bäst att ge spruta med B-vitamin, alltså något en veterinär ger. Använd sidan hästsverige istället när du räknar foderstat, den tycker jag är mycket bättre :)

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, @spaderÄss kanske har bättre koll?
 
Jag har lärt mig att B-vitamin inte behövs i vanliga fall, har hästen brist så är det bäst att ge spruta med B-vitamin, alltså något en veterinär ger. Använd sidan hästsverige istället när du räknar foderstat, den tycker jag är mycket bättre :)

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, @spaderÄss kanske har bättre koll?
Tack, den ska jag kika på. 👍
 
Jag har lärt mig att B-vitamin inte behövs i vanliga fall, har hästen brist så är det bäst att ge spruta med B-vitamin, alltså något en veterinär ger. Använd sidan hästsverige istället när du räknar foderstat, den tycker jag är mycket bättre :)

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, @spaderÄss kanske har bättre koll?

Nån pod har tagit upp detta och det fanns inga bevis på att det stämde att det var bra att tillsätta b-vitamin vare sig i foder eller som spruta. Kan det varit pälspodden kanske?
 
All forskning verkar säga just att B-vitamin inte behöver tillsättas. Men min erfarenhet tex vid fällning som inte vill komma igång boostas av extra b-vitamin. Min fångponny får även thiamin (vitamin B1) som ska hjälpa att förhindra nytt anfall.
 
Normalt sett är B-vitaminer helt onödigt att tillsätta. Dels för att normalfloran i blind- & grovtarm tillverkar den mängd som behövs, men också för att hästen tar upp väldigt liten del av de b-vitaminer den får i sig via fodret.

Kan däremot tänka mig att på hästar med störning i mag/tarmsystemet kanske detta inte fungerar som det ska om bakteriefloran blir störd. Men då bör det vara bättre att tillsätta direkt i blodet om det verkligen finns brist.
 
Min gammelman fick B-spruta då och då. Han var en maghäst och hade även problem med att fälla sin päls (PPID visade det vara sedan).
Fick även Foderjäst året runt
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 024
Senast: Klubbisen
·
Hundhälsa Jag har läst i några trådar och förstått det som att det finns några som har provat Klass och varit nöjda med det. Min hund äter för...
Svar
11
· Visningar
3 191
Senast: Missel
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 177
Senast: Madick
·
Foder & Strö Provar igen då, det visar sig om min tråd blir låst igen! Är det någon som vet hur mycket Lucern innehåller per kg av följande ämnen...
Svar
14
· Visningar
4 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp