Det här med analys...

ylvalill

Trådstartare
Har redan tidigare skrivit ett inlägg om det här med att analysera eller inte och det slutade med att jag kom fram till att det nog trots allt var lika bra att analysera höet, men nu har jag funderat ytterligare så nu är jag ännu mer tveksam...

Situationen är följande:

Jag har min häst i ett stall med tre andra hästar. Detta året har vi fått köpa in hö själva vilket har resulterat i att var och en av oss har köpt hö från olika ställen eftersom ingen har haft tillräckligt mycket för att det skall räcka till oss alla. Själv har jag fått köpa från två olika ställen (ungefär hälften på varje ställe). Inget av det inköpta höet är analyserat. Efter en hel del tvekan hade jag bestämt mig för att skicka in prover av mina två höpartier för analys, visst detta blir rätt dyrt, 1000 kr till som skall fördelas på 2 ton hö dvs höpriset ökar med 50 öre kg (och ja, det tycker jag är rätt så mycket...). Men nu är det som så att alla 4 hästarna går tillsammans i en stor hage och frukost hö samt lunchhö får de ute i hagen. Jag kan alltså inte vara säker på att min häst äter "sitt" analyserade hö utan det är snarare ganska troligt att han kommer att äta av de andra hästarnas hö. Med andra ord så kommer jag trots analys av mitt hö inte veta vad hälften av det han får i sig innehåller. :crazy:

Hur sjutton gör jag nu då? Nu känns det om möjligt ännu dyrare att analysera höet... Det finns inte en chans i världen att jag kan få de andra att också analysera sitt hö och även om de gjorde det så är det ju inte möjligt att veta hur mycket av varje hösort som de olika hästarna äter...

Antar att det bara blir att fodra på känsla denna vinter... :confused:
 
Sv: Det här med analys...

Om du är helt osäker på ditt hö (om du inte anar om det ligger kring 20 g smrp eller 60 g smrp per kg foder) och ändå vill ha något att utgå ifrån så kan du ju ta representativa prover ifrån dina två höpartier, blanda ihop det till ett och analysera det med avseende på protein och energi. Det kostar väl inklusive moms typ 400 kr. Då får du en fingervisning om du vill ha det och till rimlig kostnad.
 
Sv: Det här med analys...

Kan man göra så? Blanda ihop proverna alltså? Fast det förutsätter ju att man "blandar ihop" höpartierna när man fodrar sen också, det blir kanske lite krångligt... Sen löser det ju tyvärr inte problemet med att pållen kommer att äta av de andra hästarnas hö också...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp