Det ena marsvinet biter av sig pälsen

Lotus

Trådstartare
Har tidigare skrivit en fråga här om mitt marsvin sex år som kliat sig och bitit av pälsen på sidorna. Har varit hos veterinär med henne tidigare, och vet konstaterade då ingen ohyra och att hon biter av pälsen, och det gör hon själv, den andra gör det inte på henne. Nu har det hela blivit mycket värre, och jag undrar vad jag kan göra för att hjälpa henne? Hon är som sagt sex år, och vad jag förstår kan äldre honor få problem med pälsen, men det kliar ju så på henne, är det verkligen vanligt? Jag ger henne vetegroddolja varje dag sedan ett par veckor, och hon har sedan dess blivit ännu sämre, det syns för varje dag tycker jag. Hon är också mycket smalare än förut - kan det vara åldern, för hon äter ordentligt och är pigg i övrigt. Hennes kompis är tre år och jättefin i päls och hull, och de är inte ovänner.

Jag har som sagt varit till vet senast sommaren 2004 så han har sett henne när hon var i något bättre skick, men då hade vi ju ett annat bekymmer med ett öga som var akut, och han tittade mest på det. Jag har provat att smörja henne med lite helosan, men då verkar hon klia ännu mera. Jag bör förstås gå till veterinären igen, men det kostar ju och man har ju inte hjälpt henne hittills trots tre besök.

Hon bor i kutterspån och hö med fri tillgång, får pellets med c-vitamin och c-vitamin i vattnet, och dagligen morot och vitkål eller äpple, ibland hårt bröd och gurka.

Vad kan jag göra tills jag får lön och kan gå dit igen?

Sv: Det ena marsvinet biter av sig pälsen

Du borde gå till veterinären nu direkt! Tänk på att marsvinet kanske lider!Har du ingen som kan hjälpa dej att betala veterinärräkningen? Bara du tar marsvinet till veterinären! :(

Det är helt säkert ohyra/kvalster som hon har, det kan komma från höet t.ex. Jag tror inte du kan göra så mycket mer innan du kan få medicin utskriven av vet tyvärr....

Gjorde veterinären ett skrapprov från huden för att kolla upp så hon inte hade sellnic?
Sellnic kan man inte se med bara ögat utan det måste tas skrapprov och tittas i microskåp.
Hur länge har det pågått?
Det finns en möjlighet att hon blivit allergisk mot kutterspån så jag skulle i det läget också bada marsvinet och sedan sätta henne på annat underlag för att testa.
Foderallergi är inte vanligt men skulle kunna förekomma.
Dra in på pelletsen i några dagar för att se om det kan vara något i den som orsakar klådan. Dra också in på grönsaker och ge henne askobinsyra i vatten med en plastspruta i några dagar samtidigt som du drar in på pelletsen så hon bara har hö att äta.

hej.
mina marsvin fick klåda för ett tag sedan,de har inte träffat andra så dom har inte blivit smittade,men vet. gjorde ett skrapprov fick med.ivomec och rådet att köpa ohyreschampoo i zoo affären,gjorde allt detta å det blev mkt mkt bättre,jag har halm över spånet..dels tycker dom att det e lite kul att böka omkring i det och sedan luktar det bättre o ser mysigare ut.... :D Lycka till :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 427
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 643
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 368
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka