Lotus
Trådstartare
Har tidigare skrivit en fråga här om mitt marsvin sex år som kliat sig och bitit av pälsen på sidorna. Har varit hos veterinär med henne tidigare, och vet konstaterade då ingen ohyra och att hon biter av pälsen, och det gör hon själv, den andra gör det inte på henne. Nu har det hela blivit mycket värre, och jag undrar vad jag kan göra för att hjälpa henne? Hon är som sagt sex år, och vad jag förstår kan äldre honor få problem med pälsen, men det kliar ju så på henne, är det verkligen vanligt? Jag ger henne vetegroddolja varje dag sedan ett par veckor, och hon har sedan dess blivit ännu sämre, det syns för varje dag tycker jag. Hon är också mycket smalare än förut - kan det vara åldern, för hon äter ordentligt och är pigg i övrigt. Hennes kompis är tre år och jättefin i päls och hull, och de är inte ovänner.
Jag har som sagt varit till vet senast sommaren 2004 så han har sett henne när hon var i något bättre skick, men då hade vi ju ett annat bekymmer med ett öga som var akut, och han tittade mest på det. Jag har provat att smörja henne med lite helosan, men då verkar hon klia ännu mera. Jag bör förstås gå till veterinären igen, men det kostar ju och man har ju inte hjälpt henne hittills trots tre besök.
Hon bor i kutterspån och hö med fri tillgång, får pellets med c-vitamin och c-vitamin i vattnet, och dagligen morot och vitkål eller äpple, ibland hårt bröd och gurka.
Vad kan jag göra tills jag får lön och kan gå dit igen?
Jag har som sagt varit till vet senast sommaren 2004 så han har sett henne när hon var i något bättre skick, men då hade vi ju ett annat bekymmer med ett öga som var akut, och han tittade mest på det. Jag har provat att smörja henne med lite helosan, men då verkar hon klia ännu mera. Jag bör förstås gå till veterinären igen, men det kostar ju och man har ju inte hjälpt henne hittills trots tre besök.
Hon bor i kutterspån och hö med fri tillgång, får pellets med c-vitamin och c-vitamin i vattnet, och dagligen morot och vitkål eller äpple, ibland hårt bröd och gurka.
Vad kan jag göra tills jag får lön och kan gå dit igen?