Det är tydligen inte gott längre ...

-Catherine-

Trådstartare
Min lilltjej (shettis/mini ,1½ år) har helt plötsligt börjat rata lucernet (pellets). I en veckas tid så har hon lämnat kvar i princip allt i krubban. Först var det bara morgonmaten hon lämnade och då trodde jag att hon mest inte hade "tid" att käka för att hon ville ut så snabbt som möjligt, men senaste dagarna lämnar hon även kvällsmaten.

Igår testade jag att inte ge henne ngt och så fick hon enbart sin betfor med soyamjöl i samt morötter, och DÅ slank minsann allt ned i ett nafs.

Så nu funderar jag; skall jag låta henne vara utan lucernet en tid för att sedan åter testa att ge henne den? Under tiden kan jag kanske öka på soyan lite för att kompensera för förlusten av lucernet. Det är igentligen inte mkt hon får heller, bara en dryg halvliter per dag, så det torde vara rätt enkelt att kompensera upp med soyan.

Anledningen till att jag gett lucernet hittills är att mitt torrhö är proteinfattigt. Dock har jag senaste tre veckorna övergått till att ge silage till 3/4 av dagsgivan, men jag har tyvärr inte ngn analys på detta ännu. Förhoppningsvis (ja, jag vet att det låter lite illa :crazy:) så ser proteinvärdena för silaget bättre ut än mitt torrhö...sämre vore iaf höjden av elände).

Jag är lite fundersam över hur jag skall göra med analysen dessutom, det blir ju ekonomiskt ohållbart att analysera varje bal...hur gör NI med den biten?

Detta blev himla rörigt märker jag, har ni orkat igenom inlägget såhär långt så vore jag djupt tacksam för att få en reflektion. Vad tycker ni? Kan jag öka soyan lite och skippa lucernet en tid, eller bör jag köpa en säck av ngt annat att ge henne?
Tilläggas bör att hon är vid gott hull (lite väl gott kanske till och med), inte det minsta bukig och päls & hovar är av fin kvalité...

Sv: Det är tydligen inte gott längre ...

Lucern i formen hackad strå gillar en del hästar bättre. Annars kan du prova att lägga pellets i blöt tillsammans med betforn, så blir det en gröt. Blandar du i lite morötter i det så kanske hon äter upp

Sv: Det är tydligen inte gott längre ...

Strå har jag inte testat ännu faktiskt, det fanns inte hos min lokala foderleverantör när jag skulle köpa så av bekvämlighetsskäl blev det pellets. Men nu kanske jag får leta mig en leverantör av strå istället då..hmm

Att ge som en gröt är just vad jag gjort hittils. Hon får betfor både morgon och kväll så när jag blandar i den så smulas pelletsen sönder per omgående och blir en gröt. Först gillade hon inte det, men det ändrade sig efter ett par dagar...men nu har hon alltså ändrat sig ytterligare igen och sorterar enbart ut morötterna :(

Liknande trådar

A
Foder & Strö Först lite bakgrund.. Min häst har haft problem med magen, jag gick ifrån pelleterat foder och ger mkt grovfoder. Han har förmodligen...
2
Svar
31
· Visningar
5 403
Senast: asahes
·
Avel Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto. Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 973
Senast: shady
·
S
Hästvård I mitt yrke har jag kommit i kontakt med en folder om zink där det bla står om zinkens betydelse för hälsan. Eftersom jag tidigare hört...
2
Svar
25
· Visningar
17 017
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar