Mabuse
Trådstartare
Har funderat på en sak när det gäller katters beteende. För ett tag sen var vi kattvakt åt en bekants perser. Snäll och trevlig, men hade ett i mina ögon lite udda beteende: om den ville ha sällskap eller att man skulle klappa den så gick den inte till oss (om vi var i ett annat rum), utan stod kvar där den var (exempelvis i ett hörn i vardagsrummet) och började ropa. Han ville då att man antingen skulle gå bort och hämta honom eller att man skulle ropa på honom, då kunde han komma. Tänkte då att just den katten kanske var särdeles handlingsförlamad :smirk:, men så i helgen träffade jag på en katt till som gjorde samma sak. Vi var ute i skärgården, och en bit bort hade några lagt till med sin segelbåt, och hade sin birma med sig. Den stod och ropade i princip oavbrutet ("det är dåååligt") hela eftermiddagen. Enda gången den var tyst var om någon klappade den. Under dagen var den omväxlande på båten eller på land, gick fritt på båda ställena. Det var en stor familj, så den hade hela tiden folk att umgås med, men istället för att gå fram till "sin" familj så satt den stilla och ropade, och väntade på att någon skulle komma fram till den och klappa den.
Jag har tidigare bara umgåtts med bondkatter, och då inte sett ett sådant här beteende. Är det typiskt för vissa raser? Eller har jag bara råkat stöta på ovanligt hjälplösa individer?
Jag har tidigare bara umgåtts med bondkatter, och då inte sett ett sådant här beteende. Är det typiskt för vissa raser? Eller har jag bara råkat stöta på ovanligt hjälplösa individer?