dessa pappers folk.....suck....

U

ullis25

Hej! Jag har funderingar på och bygga en utebox/lösdrift till 2 hästar på våran mark, (som inte är gigantisk....). Vi har en granne brevid oss och några på andra sidan gatan, men det är ett område på landet som inte är detalj planerat. Jag har ringt till kommunen miljökontoret mm , men ingen kan ge mig några direkta råd! Jag tror jag blir galen på dessa människor! behöver man bygglov eller ej? om jag har grannarnas godkännande är det bara och köra på och strunta i kommunen? En på byggnands nämnden sa att OM det skulle byggas mer hus runt omkring och jag inte har bygglov och de nya grannarna inte vill ha hästar där så kan dom köra bort dom, men om jag har bygglov så har jag första tjing. Men bonden som äger marken har inga som helst planer på och sälja av och skulle han det så tar det ju X antal år och genomföra.
Är det någon som vet nåt om detta? eller har några tips?
kände att jag behövde rensa mina tankar lite....
 
Sv: dessa pappers folk.....suck....

du får väl bygga en byggnad som är under 10 kvadrat utan byggnadslov på din tomt.
 
Sv: dessa pappers folk.....suck....

raven_82 skrev:
du får väl bygga en byggnad som är under 10 kvadrat utan byggnadslov på din tomt.

Ett stall med två boxar blir större än 10 kvm. 10 kvm räcker möjligtvis till en liten box (till typ ponny)
 
Sv: dessa pappers folk.....suck....

jo men jag menade att man får bygga en byggnad på 10 kvadrat utan bygglov. ska man bygga mer måste man ha bygglov.
 
Sv: dessa pappers folk.....suck....

Eftersom området inte är detalj planerat så finns det ju andra regler, så ev så kanske jag inte behöver byggnadslov, men det är det här som ingen kan ge mig några konkreta svar på hos kommunen mm. Ingen vet exakt vad som gäller utan skickar vidare till sina kollegor hela tiden, så nu är jag tillbaka där jag startade.......:confused:
 
Sv: dessa pappers folk.....suck....

Hej!

Jag tycker att du verkar vara seriös och undersöka vad som gäller, trots detta verkar det som om du inte fått något vettigt svar, av de som borde kunna ge dig svar. Därför blir mitt råd:

Bygg vindskyddet efter lagens alla regler, vad gäller storlek, placering och avstånd till grannar. Om det sedan skulle bli så att du i efterhand får veta att du inte borde ha gjort ditten eller datten så är det alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse.

Och som du själv skriver, om nu din granne, som äger marken runt omkring, tänker sälja, så lär du ha tid på dig att fundera hur du vill lösa din tillvaro då. Du kanske inte vill bo kvar om du inte får ha dina hästar där, så då kan du ju ta ner vindskyddet när du flyttar.

Men som sagt, det är dålit att inte få några svar när man frågar. Jag skulle även ha vänt mig till Länsstryrelsen för råd innan bygget.

Hoppas att det löser sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp