dessa ben....

Zaida

Trådstartare
idag var min häst lite svullen och varm på ena bakbenet, nere vid kotan. hon fick vila idag. skulle ni ha ridit imorgon även om hon är lite svullen och varm. hon känns lite galligare i ena bakbenet än det andra och är lite varm....hur skulle ni ha gjort?

Sv: dessa ben....

skulle inte rida om den är svullnare lr varmare i ett ben, kan vara tecken på inflammation. Den kan ha vrickat sig lr fått en spark,mm. Skulle vänta tills den inte är svullen och inte varm...

mm okej jag blir alltid så nojig när hon blir svullen....men jag får väl se imorgon. jag har ridit innne så mkt nu på senaste och tränat rätt mkt hon kanske är överansträngd. men när de är överansträngda är det vanligt att det bara visar sig på ett ben?

tror du att hon är överansträngd och fått en inflammation, är det ju inte bra... skulle åkt in till vet, och hade tänkt på att inte rida på så hårt i framtiden... inflammationer är aldrig kul :crazy:

hur skulle ni andra ha gjort med era hästar om de var lite mer svullna och varma på ena bakbenet än det andra?

hur skulle ni andra ha gjort med era hästar om de var lite mer svullna och varma på ena bakbenet än det andra?

Beror på anledningen till svullnaden. En del hästar svullnar av minsta lilla sår och då kan det vara bra att röra på dem för att få i gång blodcirkulationen, tex skritta dem för hand. Sen brukar jag linda benet med Back on Track. Nu i dessa ler tider är de många hästar som få mugg som det lätt svulnnar upp av. Men om det är svullna över senor eller om det är överansträning/inflammation är de en annan sak.

idag när jag var ute i stallet var hon inte svullen längre...hon hade ju dock varit ute ett tag och fått röra på sig.
men jag är så nojig att den minsta lilla skillnaden på värme eller svullnad gör mig orolig. hon kändes fin att rida ute i snöyret!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 508
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter