puppan2

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av Kvarnbyfoders Derby? Det är ett stärkelsereducerat foder som skall vara bra för hästar med magstörningar. Innehåller smältbara fibrer, fett och socker samt låga nivåer av protein och stärkelse.

Innehåll:
25% sojaskal
21 % betmassa
15% lucernmjöl
14 % vete
11% andra produkter och biprodukter från sockerbeta
6% betmelass
5% Linfrö expeller
2% vetekli
1% rapsolja

Näringsdeklaration:
MJ 12,2, smbpr 70

Jag funderar på det här med sockret. Sockret kommer från torkad sockerbeta och från fruktosmelass. Innehåller det mer socker än andra foderblandningar? Vad är fruktosmelass? Skall man inte undvika socker om hästen har magproblem? I övrigt verkar det ju innehålla mycket fibrer och fett.

Tror ni det kan vara ett bra energifoder för häst med rubbad tarmflora?

Sv: Derby

Nja. Bästa energifodret i den situationen borde vara betfor eller ren betfiber. Finns ett par olika fabrikat i Sverige tror jag. När inte så många ingredienser blandas borde det vara bäst förutsättningar för en stabil tarmflora. Betfiber gynnar de snälla bakterierna alldeles särskilt bra. HH

Nja. Bästa energifodret i den situationen borde vara betfor eller ren betfiber. Finns ett par olika fabrikat i Sverige tror jag. När inte så många ingredienser blandas borde det vara bäst förutsättningar för en stabil tarmflora. Betfiber gynnar de snälla bakterierna alldeles särskilt bra. HH

Hmm...jag har testat bara betfiber nu ett tag (osockrad). Tog det väldigt försiktigt med introduktionen men han blir väldigt lös i magen av det. Lägger riktiga koblaffor. Blev normal direkt när jag tog bort det.

Är det något speciellt i Derby-fodret som inte är bra??? Det är ju 38% av ingridienserna som kommer från betan...så betfiber borde ju finnas.

Jo betfiber är den fiber som håller mest vatten av vanliga fiberfoder så träcken blir lösare. Men det är också den fiber som gör att mest näring behålls i hästen. Sällan ett problem när hästen stabiliserats på en dos i foderstaten efter ngn månad. Men om den lösare avföringen är ett problem så kanske inte betfiber passar er.

Det ser väl inte ut att vara ngt fel på derby iofs. Jag gillar sojaskrå och betmassa! Jag har bara lite fördomar mot foderblandningar som blandar många ingredienser utan ngt tydligt syfte och utan att eg veta hur de passar ihop i hästens tarm. Vad är t ex tanken med 2 % vetekli och 14 % vete liksom? Men olämpligt är det säkert inte.

Däremot tycker jag nästan proteinvärdet borde vara högre med de ingående ingredienserna. Hm. HH

Jag testade betfiber under en tvåveckorsperiod. I o m att jag haft sådana problem med hans mage (konstant rinn av tarmsaft/bajsvatten) och äntligen fått bukt med det mha antibiotika så blev jag jätteskraj när han blev så väldigt lös :o. Jag tar kanske mod till mig och provar betfiber igen om ett tag när magen stabiliserat sig ännu mer :). Rent teoretiskt verkar det ju passa honom bra.

Vad gäller siffran på smältbart råprotein så har jag kanske fattat fel på den. På förteckningen står det att råprotein är 10% och att
smältbart råprotein är 7%. Det borde väl bli 70 ... eller?

Till sist det här med socker. Vad jag kan se i denna produkt så kommer sockret främst från betmassa, biprodukter från beta och betmelass. Är socker vanligtvis inget problem för hästar med magproblem/rubbad tarmflora? Är det mest stärkelsen som brukar ställer till problem? Eller skall man även försöka undvika socker för att skapa en bra miljö i magen?

Tusen frågor :o.

Jag har i åratal använt Derby, framför allt på sommaren, när jag tyckt att det har varit för bökigt att hålla på och blöta betfor.

Jag tycker det är ett ganska bra foder. Mina hästar brukar kunna vara lite kräsna, men Derby gillar de nästan alltid, och jag brukar äta av det rätt friskt också.

För evigheter sen tränade jag en travare åt en gubbe som jobbatde på Lantmännen. Han var envis som tusan att hans häst skulle äta Turbo, men hästen vägrade.
Efter mycket tjat fick jag byta till Derby, och vips, hästen vann 4 av 5 starter, varav 2 på Solvalla. ;)

Jag har i åratal använt Derby, framför allt på sommaren, när jag tyckt att det har varit för bökigt att hålla på och blöta betfor.

Jag tycker det är ett ganska bra foder. Mina hästar brukar kunna vara lite kräsna, men Derby gillar de nästan alltid, och jag brukar äta av det rätt friskt också.

För evigheter sen tränade jag en travare åt en gubbe som jobbatde på Lantmännen. Han var envis som tusan att hans häst skulle äta Turbo, men hästen vägrade.
Efter mycket tjat fick jag byta till Derby, och vips, hästen vann 4 av 5 starter, varav 2 på Solvalla. ;)

:) åh vad kul att höra!!! Annars verkar det ju vara ett ganska anonymt foder. Iallafall inom ridsporten! Hur mycket ger du???

Senast ändrad:

Hej!

Jag tittade på Derby efter ditt tips men tyvärr ser det inte ut att passa min lillkille. Det lät så bra att det var stärkelsereducerat...men sen läste jag om sockret:crazy:. Om nu min reagerar på ett foder med ca 6-10% melass/betfibrer/restprodukter från betfiberframställning(?) så vågar jag inte prova det här... Om jag förstår rätt så innehåller det alltså 21+11+6 % sockerprodukter dvs totalt 38 %.

Är inte all melass fruktosmelass? Eller vilken skillnad är det emellan?

Blev lite rädd när jag läste att din reagerat på melassfria betfibrer...
hade själv tänkt att prova det. Vilken sort använde du? Och hur mkt?

Som det ser ut nu, innan höanalysen kommit, tänker jag nog ge melassfri lusern, linfrön och ev lite olja. Är i valet o kvalet att prova kwikbeet...Hade blivit glad om jag hittat en färdig foderblandning till honom. Hittade Eggersmanns produkter men är fundersam på om det blir för mkt stärkelse.

Halloj :). Hur har du märkt att din är så känslig för socker/melass?

Faktum är att egentligen så har jag inga tecken alls på att min reagerar på stärkelse eller foder överhuvudtaget vad gäller bacillus-problematiken :crazy:. Jag tog ju bort allt kraftfoder och det blev ingen som helst skillnad vad gäller rinnet. Han svarade ej heller på probotika eller produkter som t.ex proequo. Han blev inte ens bättre när han fick gå på bete och endast äta gräs (många blir ju tydligen bra från rinnet när de går på gräs). Det var först när jag satte in antibiotikan (90 tabletter/dag i 21 dagar) som det slutade rinna. Så jag har egentligen ingen aning - det kanske t.o.m går super att ge honom havre :crazy:. Jag har egentligen inget bevis på att det är foderrelaterat. Men det är klart att man vill göra rätt från början vad gäller foder nu när man skall stalla in honom igen!

Vad gäller socker och de 38% så hoppas jag HH kan reda ut det :o. Jag tror inte allt 38% egentligen är socker. Betfiber skall ju generellt vara bra och egentligen är det ju bara 6% som utryckligen är melass enligt innehållsförteckningen. Och som sagt....jag har inte upplevt egentligen att min reagerar på socker. Det jag är intresserad av är om man generellt anser att socker (liksom stärkelse) skall undvikas om man har problem med tarmfloran.

Den reaktion min hade på betfibrerna kopplar jag nu i efterhand egentligen inte ihop med hans rinn. För rinnet blev inte alls sämre utan det var själva bajset som blev lösare. Nu i efterhand ser jag det faktiskt som två olika saker. Tarmsaften påverkades ej av betfibern är min analys. Däremot blev han lös i magen på vanligt vis - men det är något helt annat än det här rinnet med tarmsaft.

Jag har börjat ge honom melassfri kvarnby lucern nu (tyckte han började falla ur lite på gräs) i kombination med det nya höet. Det verkar funka bra. Ingen reaktion i magen alls, men jag tar det ju försiktigt. Min plan är att ge 12 kg av mitt hö (8,3 MJ + 47 smbrp) samt 1 kg kvarnby lucern. Sedan fodra upp med Derby (eller om jag hittar något annat) när det behövs vad gäller träningen.

Senast ändrad:

Ja nu ska vi se....han har alltid reagerat från mage/tarm när han fått ngn produkt med främst melass i. (sen får du förlåta mig för att jag inte minns ALLT, ibland går allt bara runt ,runt kring alla hans turer med magen:crazy:)

Han blev dålig första vintern i samband med att han också fick B-vit i melassblandning. Han klarade en viss mängd fibergi men blev dålig när givan ökades något. Betfor m melass i har han blivit dålig av, likaså sämre av mineralfoder med melass i...
Lite beror det också på uteslutningsmetoden. ALLT foder testat, hittade inget avvikande. Melasshalten höjdes i fibergimuslin o han reagerade direkt. Jag fick rådet att ge honom vatten med socker i när han drack lite dåligt o han blev dålig utav det...
Sen har jag också förstått det som att överskott, det som hästen ej kan bryta ned(spjälka?) i tunntarmen av "socker" o stärkelse rinner vidare till grovtarmen o ger näring åt icke-önskvärda bakterier, t ex bacillus. Sen blir det som en ond cirkel, aktiviteten blir hög i mage/tarm(lös i magen) och mer rinner vidare till grovtarmen. OBS! Ej korrekt medicinskt beskrivet men förenklat av mig i mitt lilla huvud.

Dessutom har han blivit bättre av att minimera melasshalten i fodret...

Jag vet ju inte heller om min reagerar på hög stärkelsehalt men han borde rimligen göra det...Jag läser mer o mer och förstår nu att Eggersmann utan melass istället innehåller en hel del stärkelse vilket rimligen borde ge samma dåliga mage...

För mig handlar det nu om att köra det "säkraste av det säkra". Jag vet inte om han klarar en vinter till med dålig mage...så nergången som han blev...

Jag vill ha igång honom på det han ska äta i höst redan nu så att han får vänja in sig på det under betet, då han är som mest tålig.

Jag tror rena betfibrer kan vara bra även för min men jag vet inte om man kan vara säker...

OK det var din häst som hade den sjukdomsframkallande bacillus. Jag minns du har skrivit om honom. Det är svårt att ge konkreta råd över nätet utan att se hästen, träcken, odlingen eller veta medicinen han fått.

Men principiellt skulle jag tänka så här om en häst som rimligen har en rubbad och instabil tarmflora (antibiotikan som var nödvändig för att bli av med bacillus har ju säkert haft ihjäl en del snälla bakterier också); Jag skulle ge så likartad mat och så få fodermedel som möjligt under flera månader. Just nu vill man göra allt för att de strå bearbetande mikroorganismerna ska växa till och ta plats i tarmen. Under denna renovering skulle jag vara sparsam med både spannmål och proteinkoncentrat. Av de fodermedlen växer andra bakterier till. Så en enahanda väldigt fiberrik foderstat. Jag skulle ge lusern, betfiber och en skvätt bakjäst. Vad gäller betfibern kanske det inte passade din häst (eller så gör det det efter ett tag). Men kanske skulle ökad lusernmgd räcka?

Vad gäller sockret i melass så tas det i princip upp i tunntarmen och kan ge en blodsockertopp men det stör inte grovtarmens bakterier på samma sätt som spannmålsstärkelse.

Sen kan naturligtvis enstaka hästar vara känsliga för enstaka fodermedel precis som folk.

HH

Min häst har/hade (förhoppningsvis) ju också överväxt av bacillus...
vad tror du om de fodermedel jag skrev om till min? lusern, linfrö(han mådde bra av det i våras) och ev lite olja + fritt hö. Räknar med att få tillsätta mineraler också.

Skulle du våga prova att ge antingen melassfri betfor eller avsköljd betfor till en känslig häst som reagerar på melass etc o med bacillus?

Är i valet o kvalet om jag ska våga prova...och tror jag själv håller på att utveckla magsår av all fodernojja:crazy:

Tack för din hjälp! (och förlåt puppan för lite trådkapning men vi har ju samma problem!)

Jag förstår att du inte kan ge specifika råd! Tack snälla för att du iallafall försöker dela med dig av din kunskap genom att diskutera mer principiellt.:bow:

Jag har tänkt mig att ge honom bara hö + lucern en tid framöver. Vi får se hur det går med träningen om han behöver mer energi ... men förmodligen borde vi klara oss långt på det :). Men det är därför jag börjat titta på Derby ... just för att han (just nu iallafall) verkade bli lös av betfibret. Annars hade jag väldigt gärna velat ge honom det. Hur mycket lucern (kvarnby pellets) kan man ge/dag i kombination med hö?

Jag har givit honom odlad colikultur varje vecka under antibiotikakuren för att hjälpa honom på traven. Det verkar som att det funkat bra. Funderar på att fortsätta med det regelbundet under hösten men bakjäst kanske är en bra idé. Bakjäst...är det ett sådant där gult paket från konsum? Bryter man bara av en bit (typ 25%) och ger?

Vad gäller sockret i melass så tas det i princip upp i tunntarmen och kan ge en blodsockertopp men det stör inte grovtarmens bakterier på samma sätt som spannmålsstärkelse
Ok. I princip borde således Derby kunna vara ett bra och snällt alternativ om jag märker att jag vill ha lite snabbare energi i honom?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vad tycker ni om råvarusammansättningen i Kvarnbyfoders Vitafor Häst Derby? Är det någon som använt/använder detta foder...
Svar
6
· Visningar
870
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka