Deppig häst?

H

Hotandspicy06

Min arab har under den tiden jag haft honom varit pigg, glad och galeen.

Nu så har han blivit seg, ser inte glad ut och lixom bara dör i ridningen (spec i ridhus som jag har ridit 1gr veckan i ca 2 veckor-hoppträning) Innan jag började hoppträna 1gr veckan så hade jag det senaste 2 månaderna ridit ut 6dr veckan med en vilodag. Han va otroligt pigg ute innan och jag hade problem att hålla honom.

Nu är han seg i ridhus, vägrar och har ingen gnista. Ute är han måttligt. Går fram men inte entusiastisk. Usch börjar bli helt förtvivlad:crazy:

Har någon varit med om liknande? Tänker på om de kan kopplas ihop med höstfällningen /att det börjar bli mörkare ute. Han är arab så han har personlighet och är känslig. (han är 16 år)

Sv: Deppig häst?

Han kan inte ha ont nånstans då?
Tycker nog att du ska låta en veterinär kolla på honom:(

Jag har varit med om det..
Min häst var med jätte pigg i vanliga fall och sen blev han baar slöare och slöare och hade ingen gnista.. Vi ringde vetrinären som tog ett erlichia prov på honom, och det visade sig att han gått med erlicha ett tag. Dock botade han sig självt så vi slapp behandlingar!
Men erlichia kan det kasnke vara eller borelia låteer möjligt med. Man kan ju alltid ta proven iaf, så kan man utesluta det sen!

Tack för svaren:)
Vi avvaktar lite, han var dock jättepigg ute idag och börjar se lite gladare ut:love:

Shirestoet jag hade på foder reagerade så här på höstkanten. Hon fick B-vitamintillskott under pälsfällning/sättnings tiden och det blev aningens bättre tyckte jag. Sedan när hon såg ut som en stor raggig björn blev hon glad igen!

*huggerknapp*
Min arab reagerar lite sådär vid höstkanten men var exakt likadan när han var ofräsch.åk till klinik och kolla upp det oinnan du viftar bort det. Inte kul att stå där med en häst man trott varit fräsch men bara lite hösttrött med dubbelsidig hovledsinflammation fram och dubbelsidig inflammation båda bakknäna.....

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 245
Senast: Ace
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama