Den stora fodertråden Arne

Houdinie

Trådstartare
Torrfoder, blötfoder, BARF och rester.
Vad ska man ge sina katter egentligen?
Vi är noga med foderstater för våra hästar - men jag vill veta mer om katternas foderlära.

Kan vi inte samla all kunskap i en enda tråd? :idea:

• Blötmat vs torrmat?
  • Recept på BARF?
  • Foderstater på katter i olika åldrar, raser, vikter, sysselsättningar och inne-/utestatus?
  • Vad är bäst för katten?
  • Vad är bäst för mattes/husses näsa, konto och kattsandsbudget?
  • Vad är direkt dåligt för katten?
(Kom gärna med fler frågeställningar.)

Tala om vad ni vet och kan - inga gissningar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den stora fodertråden Arne

Börjar själv med frågor till er allvetande buke-kattexperter!

Jag skulle gärna ge mina katter blötmat, men då jag jobbar 8 h och sedan ofta är i stallet eller tränar så blir det bara matdags morgon och kväll... torrfodret räcker ju hela dagen, men man kan ju inte hiva upp en hel burk blötmat som sedan får ligga flera timmar - eller!?

Vad är det optimala upplägget för två kastrerade innekatter varav honan är normalviktig och hannen är lätt överviktig?

Senast ändrad av en moderator:

Ge dem mat på morgonen och på kvällen. Hinner du med ett mål mat där emellan är det bra, men inte nödvändigt.

Genom att portionera ut maten kan du även lättare komma till rätta med övervikt, förutsatt att du har katterna under uppsikt när de äter. Du väger helt enkelt den överviktiga katten regelbundet och justerar portionernas storlek efter viktkurvan.

Jag har glömt att kasta burkmat som varit upplagd men inte blivit uppäten direkt och trots det har jag inte haft en enda katt med dålig mage här hemma... på 5 år iaf. Det är alltså ingen katastrof om burkmat ligger framme någon timme innan katten äter upp den, men det är givetvis inte önskvärt.

Men om katterna får burkmat bara två gånger om dagen. Ska jag ge dem lite torrfoder också då så de står sig över dagen?

Vilken sorts blötmat rekommenderar du?
Hur mycket bör de få per måltid?

Men om katterna får burkmat bara två gånger om dagen. Ska jag ge dem lite torrfoder också då så de står sig över dagen?

Vilken sorts blötmat rekommenderar du?
Hur mycket bör de få per måltid?

Det blir ju väldigt svårt för dig att kontrollera foderintaget för din överviktiga katt om du låter dem äta torrfoder över dagen så nej, med tanke på övervikten hos den ena katten skulle jag inte rekommendera torrfoder över dagen.

Bozita och MJAU är exempel bra blötmat. Hur mycket som behövs beror på, men 150-200 g/dag brukar vara lagom för en vuxen kastrat men man får vara beredd på att justera portionerna lite eftersom.

Jag servererar envist mina katter blötmat och det kan stå framme i alla fall 12 timmar och jag har aldrig märkt några problem med det.

Tidigare gav jag enbart Hill´s torrfoder på uppfödarens rekommendation (första katten). Men katt nummer två var uppfödd på Barf och Bozita så jag tänkte om. Nu ger jag Bozita (ett paket är lagom till mina två) på morgonen och till kvällen har jag provat med Orijen. Men katterna gillar inte Orijen så jag kommer inte att köpa det flera gånger. Hill´s har fungerat bäst för min stora katt så jag kommer nog gå tillbaka till det igen.

Sen kändes det dumt att köpa importerat foder från Kanada. Bozita är ju svenskt så det tycker jag är ett plus.

Sen kan man kanske tycka att det är konstigt att blanda blötfoder och torrfoder, men det kanske är en annan tråd?

Varför skulle det vara konstigt att blanda torrfoder och blötfoder? Skulle tro att det är ett av de vanligaste sätten att utfodra katter.

Är det någon större skillnad mellan Mjau och Bozita, eller är de hyfsat likvärdiga? (Vad gäller innehåll, pris etc.)

Jag ger en halv portionspåse blötmat på morgonen, mest för att han gillar det. Sen precis innan jag går lägger jag upp typ 2,5 matskedar torrfoder som han har under dagen. Sen får han torrfoder (2,5 msk) när jag kommer hem vid 18-tiden och lite till precis innan läggdags.

Verkar det ok? Det är en kastrerad hankatt 1,5 år gammal och maten är Mjau (torrfodret) och blötmaten varierar. Eller överfodrar jag honom?:eek: Han är inte överviktig, bara stor hela han och nu är han bara inne, se separat tråd...

//Villrådig Julle

Nästan lite tjock faktiskt!!:p Alltså jättefin i hullet och lite, lite antydan till mage. Men sen blir det nog mer torrfoder i praktiken för jag lägger upp när jag märker att han ber om det.

Oj, nu måste jag rusa till jobbet!! Återkommer!!:)

Är det någon större skillnad mellan Mjau och Bozita, eller är de hyfsat likvärdiga? (Vad gäller innehåll, pris etc.)

Bozita innehåller lite "finare" ingredienser. Antagligen är proteinet av lite högre kvalité i Bozita. Du bör kunna jämföra fodren på Doggys hemsida.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Övr. Katt Vad odjuren gör när man inte är hemma är det ju svårt att veta, men vad gör era pälsbollar när ni faktiskt är hemma? Ända sen jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 134
Senast: Evaho
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar