Den så svåra sitsen!

alice

Trådstartare
Är inte den mest aktiva här på detta forum, men läser inlägg med stort intresse och vet att här finns mycket kompetens.
Då jag har varit skadad längre tid har mycket arbete gjorts från marken med hästen och det känns lite som att börja om från början. Då i en positiv bemärkelse! :)

Jag har länge ridit i min hoppsadel vid all ridning och det har väl fungerat, men inte så mycket mer. Har ett fåtal gånger fått möjlighet att rida i en dressyrsadel på hästen och har då märkt en enorm skillnad. Hästen är från början lösgjord och trevlig och jag kan "rida" genom passet. Rider jag i hoppasadeln får jag ägna nästan hela passet till lösgörande och få henne att acceptera arbetet.

Det här, plus ett inlägg "Inte_Ung" gjorde i en tråd på gnägg, har fått min hjärna att börja jobba. Jag har allvarliga problem med min sits!!! Jag är för ostadig och obalanserad och förmodligen ger jag miljoner olika signaler till min stackars häst som varken vet ut eller in! Hur ska jag i detta läge då kunna begära något seriöst arbete av henne om inte jag kan sitta ordentligt på hästryggen? Jag måste börja få ordning på min sits! Jag måste börja få kontroll över min kropp på hästryggen. Frågan är; Var börja? Hur ska jag tänka? Vad ska jag be min tränare hjälpa mig med?

Har börjat fundera på ytterligare en sak som jag tror har med detta att göra...jag har aldrig hittat ett bett som hästen har kännts till freds med. Eller säg så här...hon har väl aldrig gått bra på något bett och jag TROR att mycket sitter i min kassa sits. Nu har jag iof "bara" provat tredelat, tvådelat och rakt och inte gett mig in i att prova stänger med kinnkedja eftersom hon inte behöver ett skarpare bett. Hon gapar, lägger käken aningens på sned och verkar helt enkelt inte till freds. Hon är genomkollad av ET som inte hittat något öht som kan vara orsak. Inte heller vet hittar något! Så antar att problemet sitter PÅ ryggen, dvs jag! Jag vet att jag ända sedan ridskoletiden rider mkt med händerna/tyglarna. Är tyvärr lärd att placera hästens huvud utan en tanke på övriga kroppen. Försöker lära om, men det är så lätt att falla i gammalt mönster. *bankar huvudet i väggen*

Så alla duktiga bukefalister...fram med era bästa knep och berätta för mig hur jag ska göra/tänka. Vad ska jag känna? Rida och blunda? Be min tränare longera mig, men vad ska vi då träna på? Hjälp mig och ffa, hjälp min häst att förstå mig bättre!

//Alice

Sv: Den så svåra sitsen!

Du skall skaffa en tränare som bara fokuserar på sitsen.:D
Vanlig följsamhet kan du ju lära dig i Sally Swifts böcker

Min tränare i centrerad ridning brukar jag sitta på "bock" för en bock med sadel på som hon sedan rätar in mig på jag brukar säga till henne när jag tycker det är dags, väldigt nyttigt att känna var och hur man sitter man kan lämna så mycket annat när man inte har en häst att tänka på

Du skall skaffa en tränare som bara fokuserar på sitsen.:D
Svårt! Får kanske spänna ögonen i min nuvarande tränare och be henne fokusera på mig mer än hästen...Tränare byter jag inte då det klaffar så jättebra med denna.

Vanlig följsamhet kan du ju lära dig i Sally Swifts böcker
Böcker? Visste att hon skrivit en bok, men inte flera. :o Vilken "ska" man börja med? Vilken är att rekommendera som introduktionsläsning???

//Alice

Hon har skrivit 2, jag har bara läst hennes första, ett med hästen.

Den är lätt att förstå och ta till sig!

Jag har ridit barbacka en vecka nu eftersom jag sätter igång min tossa efter en skada. Det är skitsvårt och jag märker vilken kass balans jag har, men det går bättre och bättre.
Testa att sitta barbacka, andas djupt och lungt, se vad hästen gör!

Har du provat gummibett? Det funkar bra för oss, jag är också feluppfostrad och tar lätt i tyglarna i första hand, men ett mjukt bett stör inte lika mycket och jag har tid att lära om utan att sabba för mycket.

Att "bara" skaffa en tränare som fokuserar på sitsen är inte hela sanningen. Att skaffa sig kontroll på sitsen kan man göra på många sätt utan att ens sitta i sadeln - och jag tror att den viktigaste träningen faktiskt ligger utanför sadeln. Viktigaste med sitsen är ju balansen och följsamheten - har du balans nog så kan du följa hästens rörelser, har du följsamhet blir du mer balanserad. Balans och följsamhet kan man träna upp på marken. Balans kräver mag- & ryggmuskler - ett stabilt bålparti. Situps & armhävningar är inte ivägen ;) . Testa också en sk balansplatta - en rund platta med ett "nav" som du kan gunga & balansera på - "tippa runt". Ta alla tillfällen i akt att träna att känna efter var balansen "finns" - när du åker båt är exv ett gyllene tillfälle, även för följsamheten. Dansa?

Visst kan man rida barbacka, utan grimma, utan stidbyglar mm för att träna balansen - men övrig tid på dygnet kan man tillföra så mycket mer (utan att hästen behöver bli "lidande" ;) ). Prova yoga, tai-chi, chi-gong, pilates och liknande - gör under för både balans & följsamhet. Följsamhet är heller inte bara att låta kroppen gunga med hästen helt lealöst - mer att ha kontroll över att gungandet inte går över styr så att säga. "Gungar" man med för mycket blir man faktiskt obalanserad.

Till häst kan du gott sitta i skritt och blunda - KÄNN EFTER, leta efter balansen.

Lorpan skrev:
Att "bara" skaffa en tränare som fokuserar på sitsen är inte hela sanningen. Att skaffa sig kontroll på sitsen kan man göra på många sätt utan att ens sitta i sadeln - och jag tror att den viktigaste träningen faktiskt ligger utanför sadeln. Viktigaste med sitsen är ju balansen och följsamheten - har du balans nog så kan du följa hästens rörelser, har du följsamhet blir du mer balanserad. Balans och följsamhet kan man träna upp på marken. Balans kräver mag- & ryggmuskler - ett stabilt bålparti. Situps & armhävningar är inte ivägen ;) . Testa också en sk balansplatta - en rund platta med ett "nav" som du kan gunga & balansera på - "tippa runt". Ta alla tillfällen i akt att träna att känna efter var balansen "finns" - när du åker båt är exv ett gyllene tillfälle, även för följsamheten. Dansa?

Visst kan man rida barbacka, utan grimma, utan stidbyglar mm för att träna balansen - men övrig tid på dygnet kan man tillföra så mycket mer (utan att hästen behöver bli "lidande" ;) ). Prova yoga, tai-chi, chi-gong, pilates och liknande - gör under för både balans & följsamhet. Följsamhet är heller inte bara att låta kroppen gunga med hästen helt lealöst - mer att ha kontroll över att gungandet inte går över styr så att säga. "Gungar" man med för mycket blir man faktiskt obalanserad.

Till häst kan du gott sitta i skritt och blunda - KÄNN EFTER, leta efter balansen.
Tack för ett mycket bra och intressant svar! :bow:

En sån där balansplatta...är det en sån som ser ut som Saturnus, typ...en boll med en platt ring runt som man kan stå på?
Sit-ups och armhävningar....då kan jag ju få med mig sambon i träningen. :idea: Och vi kan peppa varann...han vill ju också börja träna lite och han kör ibland lite hemma, men har svårt att uppehålla motivationen! Kanske blir lättare om vi båda tränar tillsammans.

Barbacka är inte ett knep som fungerar på min häst då hon testar ryttaren och märker hon att ryttaren inte klarar av att rida till 100 % så, ja...då studsar hon endel. :o Provade när jag inte hade sadel och jag gör inte om det...

//Alice

Ja, man skulle kunna likna balansplattan med Saturnus - det är antingen som en boll med en platta kring midjan, eller så en platta med en bula undertill. Själv har jag haft stor nytta av en sån när jag exv tränat efter diverse knäskador. Man kan både använda den för att träna & känna av balansen - att kunna stå stilla & balanserat på plattan, men bäst resultat blir det om man "tippar" omkring på plattan - exv tippar klockslag. Tränar förutom balansen också många små mikromuskler.

Sit-ups ska man vara noga med att göra med de allra djupaste magmusklerna - inte med höften. Lyft ryggen bara lite, lite från underlaget, och håll kvar med de djupa musklerna i magtrakten.

Armhävningar är ju inte i första hand för att få starka armmuskler - de kan också användas för att stärka ryggen. Koncentrera på att bibehålla en rak & svankfri rygg mer än på att lyfta upp sig så noga.

Ja, man skulle kunna likna balansplattan med Saturnus - det är antingen som en boll med en platta kring midjan, eller så en platta med en bula undertill. Själv har jag haft stor nytta av en sån när jag exv tränat efter diverse knäskador. Man kan både använda den för att träna & känna av balansen - att kunna stå stilla & balanserat på plattan, men bäst resultat blir det om man "tippar" omkring på plattan - exv tippar klockslag. Tränar förutom balansen också många små mikromuskler.
Nu blir mamma och pappa glada när det kommer att stå något icke-hästrelaterat på min önskelista till "tomten" :D . Det där låter super!

Sit-ups ska man vara noga med att göra med de allra djupaste magmusklerna - inte med höften. Lyft ryggen bara lite, lite från underlaget, och håll kvar med de djupa musklerna i magtrakten.
Då måste jag göra fruktansvärt fel, eftersom jag tycker jag använder mest nackmusklerna. :o :crazy: KAN bero på näst intill obefintliga magmuskler...
Frågan är om man inte kan använda en annan teknik som inte involverar sit-ups; man står på armbågarna och tårna och är mkt noga med att hålla kroppen helt rak, utan svank el dyl. Man står i, typ 3x 30 sek, 3 x 1 min, 3 x 2 min, beroende på hur pass tränad man är. Det ger föö även träning åt ryggen....

Armhävningar är ju inte i första hand för att få starka armmuskler - de kan också användas för att stärka ryggen. Koncentrera på att bibehålla en rak & svankfri rygg mer än på att lyfta upp sig så noga.
Okey, blir lite samma som min magövning ovan jag försökte beskriva....Att få starkare armar är ju inte helt fel heller. :D

//Alice

alice skrev:
Då måste jag göra fruktansvärt fel, eftersom jag tycker jag använder mest nackmusklerna. :o :crazy: KAN bero på näst intill obefintliga magmuskler...
Frågan är om man inte kan använda en annan teknik som inte involverar sit-ups; man står på armbågarna och tårna och är mkt noga med att hålla kroppen helt rak, utan svank el dyl. Man står i, typ 3x 30 sek, 3 x 1 min, 3 x 2 min, beroende på hur pass tränad man är. Det ger föö även träning åt ryggen....//Alice
Men, du säger det själv... magmusklerna!:D Du säger i första inlägget att du är ostadig och obalanserad - voilá, obefintliga magmuskler är en stor del av det. Visst kan det kännas motigt att få igång magmusklerna med sit-ups när det bara spänner i nacken ;) men försök komma över tröskel - du behöver inte mer än lyfta nacken en aning, men lägg din ena hand på magen så att du kan känna efter exakt var du spänner i magen, och håll kvar där en stund. Ridning i balans kräver faktiskt en hel del magmuskler!:D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
710
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama